tanka

5 dolda fel som gör att det är spänt på jobbet

En giftig stämning på jobbet kan sänka arbetsmoralen. Här är 5 orsaker till att det är spänt läge – och hur du kan lösa knutarna.

Det är svårt att sätta fingret på vad det är – men du känner att det är ett spänt läge på din arbetsplats. Kanske har du svårt att jobba med en eller flera kolleger vilket går ut över er insats då det gör att ni har svårare att samarbeta.

Nu har HBR (Harvard Business Review) skrivit om ämnet ur ett ledarskapsperspektiv och benat ut fem stycken dolda fel på en arbetsplats – och hur ni ska göra för att konstruktivt lösa knutarna på problemen.

Här är alla punkter:

1) Du glömmer bort din roll

Genom att reflektera på varför det är spänt mellan er kan du hitta orsaker till varför du känner som du gör. Nej, du behöver inte komma överens med alla – men det kan finnas ett värde i alla relationer även om du inte ser det just nu. Försök att fundera på vilken roll du spelar för att det är ett spänt läge.

2) Du har ett enda perspektiv

Den här personen går knappast upp ur sängen varje morgon med målet att göra din dag jobbig. Försök därför att sätta dig in i personens perspektiv genom några frågor:

  • Hur fungerar den här personen?
  • Vad motiverar den?
  • Hur ser personen på mig?
  • Vad kan personen vilja ha av mig?
giftiggg

Läs också: 5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

3) Alla är kritiker – snarare än problemlösare

För att ni ska kunna jobba ihop bör ni gå från att konkurrera till att samarbeta. Det här kan du göra genom att säga: ”Jag känner inte att vi jobbar så effektivt ihop. Vad tycker du att vi kan göra? Har du några idéer?”. Du vågar visa dig sårbar vilket bjuder in till att personen också ska öppna upp sig.

4) Alla jobbar för självständigt

När läget är spänt är det lätt att vilja gå sin egen väg och jobba självständigt eftersom alternativet känns jobbigt. Det kan dock förvärra situationen. Försök istället att bjuda in till samarbete genom att ställa öppna frågor som bjuder in till konversation och var en god lyssnare.

5) Ingen vågar be om hjälp

Genom att be om hjälp sänder du signaler om att du värdesätter personens kunskap och erfarenheter. Det får personen att växa eftersom den känner sig behövd. Att lära sig direkt av en coachande kollega eller medarbetare är också ett utmärkt inlärningssätt.

missnojd

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

Relaterade artiklar

byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

hanterakollega
Arbetsmiljö

5 tips: Hantera kollegan – som alltid skyller ifrån sig

Vissa personer känner att de har hela världen emot sig. Så här gör du som chef för att vända klagomålen till något som är positivt för hela arbetsgruppen.
missnojd
01:01 min
Konflikthantering

3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

Video + Text En nyanställd slarvar och gör inte sitt jobb – vilket väcker missnöje på arbetsplatsen. Här är experten Leif E Anderssons bästa råd för hur du ska hantera situationen som chef.
trakig-2
Konflikthantering

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt.

nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
_leif-e-andersson4
Experterna

”Medarbetaren stökar till i teamet”

Hur hanterar man en stjärnmedarbetare med avgörande kompetens som beter sig illa? Psykologen Leif E Andersson ger svar.
team-overleva
Delegering

Lyckas jobba i ett underpresterande team

För alla som någon gång hamnat i ett team med gruppmedlemmar som inte levererar. Här är tre tips för att få alla att prestera på topp – tillsammans.
Konflikthantering

Konflikter skärper teamet

Så tar du vara på den energi som kommer av konflikter.