appar-2

5 appar som gör ditt jobb lättare – och roligare

Långa mejltrådar är snart ett minne blott. Nu blir smarta jobbappar allt mer populära på svenska arbetsplatser – något som gör det lättare och roligare att samarbeta med dina medarbetare.

Du vet en sådan där mejltråd som aldrig vill ta slut? Där hela företaget har fått en kopia och hur du får följa ett ämne som egentligen inte rör dig. Nu är det slut på det. Verktyget Slack, som lanserades redan 2013, används redan på många arbetsplatser i Sverige.

Genom att dela in olika ämnen i trådar är det enkelt att rätt personer får en bra överblick med vad ni jobbar med just nu. För att vässa din kommunikation och planering ännu bättre har Computer World listat 5 appar som fungerar bra tillsammans med Slack.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är ett urval:

1) Trello

Den digitala anslagstavlan. Få saker är så tillfredställande vid projektplanering som att direkt få en bra överblick. Här kan du lägga in arbetsuppgifter, vem som är ansvarig för olika projekt och lägga in kommentarer på vad andra gör. Ett väldigt smart verktyg som skänker ro till arbetet.

2) Google Drive

För att kunna kommunicera med dina medarbetare måste ni kunna dela dokument med varandra. Funktionen finns redan i Slack – men då finns det ett tak på 5 gb. Det här kommer du runt genom att skicka en delbar länk där du bestämmer vilken tillgång dina kolleger ska ha:

  • Enbart för visning
  • Möjlighet att ändra
  • Möjlighet att kommentera

Läs också: 5 taktiska klyschor när du fått sparken

3) Standuply

Vill du ha koll på vad alla gör – men har inte tid för morgonmöten? Då är Standuply perfekt. Genom att koppla appen till Slack intervjuas alla dina medarbetare av en bot som ställer frågor. Efter en inställd tidpunkt sammanställs alla svar och läggs ut i en tråd på Slack. Det här gör att alla – även de som inte är på kontoret – kan följa med i vad som pågår just nu.

 

4) Giphy

Vad är ett chattverktyg utan viss humor? Det gör att du kommer närmare dina medarbetare. Med Giphy-appen kan du enkelt skicka rörliga GIF-bilder för att skapa en bättre stämning på jobbet eller på ett effektfullt sätt svara på en enkel fråga. Se bara upp så det inte spårar ur!

via GIPHY

5) Spoiler

Vi tenderar att ta en del av vårt privatliv till arbetsplatsen och in i Slack. Därför kan det bli lätt att råka avslöja detaljer från senaste TV-serieavsnittet – vilket kan skapa en dålig stämning! Med Spoiler löser du det här genom att appen skyddar användare från inlägg om just detta. Kanske den viktigaste appen av alla. Eller?

Läs också: Tips: 5 appar som du behöver som chef

Relaterade artiklar

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

hallatal
Kommunikation

Experten: 10 tips för att göra succé som talare

Tidningen Chef på plats under Web Summit i Lissabon.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden