appar-2

5 appar som gör ditt jobb lättare – och roligare

Långa mejltrådar är snart ett minne blott. Nu blir smarta jobbappar allt mer populära på svenska arbetsplatser – något som gör det lättare och roligare att samarbeta med dina medarbetare.

Du vet en sådan där mejltråd som aldrig vill ta slut? Där hela företaget har fått en kopia och hur du får följa ett ämne som egentligen inte rör dig. Nu är det slut på det. Verktyget Slack, som lanserades redan 2013, används redan på många arbetsplatser i Sverige.

Genom att dela in olika ämnen i trådar är det enkelt att rätt personer får en bra överblick med vad ni jobbar med just nu. För att vässa din kommunikation och planering ännu bättre har Computer World listat 5 appar som fungerar bra tillsammans med Slack.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är ett urval:

1) Trello

Den digitala anslagstavlan. Få saker är så tillfredställande vid projektplanering som att direkt få en bra överblick. Här kan du lägga in arbetsuppgifter, vem som är ansvarig för olika projekt och lägga in kommentarer på vad andra gör. Ett väldigt smart verktyg som skänker ro till arbetet.

2) Google Drive

För att kunna kommunicera med dina medarbetare måste ni kunna dela dokument med varandra. Funktionen finns redan i Slack – men då finns det ett tak på 5 gb. Det här kommer du runt genom att skicka en delbar länk där du bestämmer vilken tillgång dina kolleger ska ha:

  • Enbart för visning
  • Möjlighet att ändra
  • Möjlighet att kommentera

3) Standuply

Vill du ha koll på vad alla gör – men har inte tid för morgonmöten? Då är Standuply perfekt. Genom att koppla appen till Slack intervjuas alla dina medarbetare av en bot som ställer frågor. Efter en inställd tidpunkt sammanställs alla svar och läggs ut i en tråd på Slack. Det här gör att alla – även de som inte är på kontoret – kan följa med i vad som pågår just nu.

 

4) Giphy

Vad är ett chattverktyg utan viss humor? Det gör att du kommer närmare dina medarbetare. Med Giphy-appen kan du enkelt skicka rörliga GIF-bilder för att skapa en bättre stämning på jobbet eller på ett effektfullt sätt svara på en enkel fråga. Se bara upp så det inte spårar ur!

via GIPHY

5) Spoiler

Vi tenderar att ta en del av vårt privatliv till arbetsplatsen och in i Slack. Därför kan det bli lätt att råka avslöja detaljer från senaste TV-serieavsnittet – vilket kan skapa en dålig stämning! Med Spoiler löser du det här genom att appen skyddar användare från inlägg om just detta. Kanske den viktigaste appen av alla. Eller?

Relaterade artiklar

jesusa
Arbetsmiljö

Jesus 10 största ledarskapsfloppar

Han är en av de mest omtalade cheferna under julen och hans insatser har burit frukt i snart 2 000 år. Men en av tidernas störste ledare ­gjorde också sina klavertramp.
lowina-lundstrom_webb
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Utbildningen gav en enorm skjuts”

Nya kunskaper kan leda långt. I Lowina Lundströms fall både till toppjobb och ut i Europa. Men samtidigt som hon började plugga ställdes jobbtillvaron på ända. Executive MBA-studierna blev räddningen. ”Det var ett lyckokast! Jag kunde använda all kompetens från programmet i omvandlingen vi gjorde i bolaget.”
svenskar
Kommunikation

Så uppfattas svenskar utomlands

Att svenskar hamnar på jobb utomlands är inte ovanligt. Men hur beter vi oss egentligen utanför Sveriges gränser? Nu avslöjar en ny undersökning hur vi uppfattas – och krossar samtidigt en myt.

burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
cheferscenskrack
Kommunikation

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående. 
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
Svenske Jonas Prising leder världsföretaget Manpower Group.
Annonssamarbete Chef + Experis

”Chefens roll är att förstå förändringarna”

Framtiden är redan här. Nu behöver chefer och ledare lära sig hur de ska förstå den och leda i den. ”Vi behöver en kunskapsrevolution”, säger toppchefen Jonas Prising, global vd för Manpower Group.
dataskydd-2
Arbetsrätt

Får du kolla anställdas mejl?

Medarbetare som använder jobbdatorn i privat bruk. Men får chefen gå in och läsa mejlen? Nu har en ny dom kommit i EU-domstolen som väcker stort intresse.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden