appar-2

5 appar som gör ditt jobb lättare – och roligare

Långa mejltrådar är snart ett minne blott. Nu blir smarta jobbappar allt mer populära på svenska arbetsplatser – något som gör det lättare och roligare att samarbeta med dina medarbetare.

Du vet en sådan där mejltråd som aldrig vill ta slut? Där hela företaget har fått en kopia och hur du får följa ett ämne som egentligen inte rör dig. Nu är det slut på det. Verktyget Slack, som lanserades redan 2013, används redan på många arbetsplatser i Sverige.

Genom att dela in olika ämnen i trådar är det enkelt att rätt personer får en bra överblick med vad ni jobbar med just nu. För att vässa din kommunikation och planering ännu bättre har Computer World listat 5 appar som fungerar bra tillsammans med Slack.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är ett urval:

1) Trello

Den digitala anslagstavlan. Få saker är så tillfredställande vid projektplanering som att direkt få en bra överblick. Här kan du lägga in arbetsuppgifter, vem som är ansvarig för olika projekt och lägga in kommentarer på vad andra gör. Ett väldigt smart verktyg som skänker ro till arbetet.

2) Google Drive

För att kunna kommunicera med dina medarbetare måste ni kunna dela dokument med varandra. Funktionen finns redan i Slack – men då finns det ett tak på 5 gb. Det här kommer du runt genom att skicka en delbar länk där du bestämmer vilken tillgång dina kolleger ska ha:

  • Enbart för visning
  • Möjlighet att ändra
  • Möjlighet att kommentera

Läs också: 5 taktiska klyschor när du fått sparken

3) Standuply

Vill du ha koll på vad alla gör – men har inte tid för morgonmöten? Då är Standuply perfekt. Genom att koppla appen till Slack intervjuas alla dina medarbetare av en bot som ställer frågor. Efter en inställd tidpunkt sammanställs alla svar och läggs ut i en tråd på Slack. Det här gör att alla – även de som inte är på kontoret – kan följa med i vad som pågår just nu.

 

4) Giphy

Vad är ett chattverktyg utan viss humor? Det gör att du kommer närmare dina medarbetare. Med Giphy-appen kan du enkelt skicka rörliga GIF-bilder för att skapa en bättre stämning på jobbet eller på ett effektfullt sätt svara på en enkel fråga. Se bara upp så det inte spårar ur!

via GIPHY

5) Spoiler

Vi tenderar att ta en del av vårt privatliv till arbetsplatsen och in i Slack. Därför kan det bli lätt att råka avslöja detaljer från senaste TV-serieavsnittet – vilket kan skapa en dålig stämning! Med Spoiler löser du det här genom att appen skyddar användare från inlägg om just detta. Kanske den viktigaste appen av alla. Eller?

Läs också: Tips: 5 appar som du behöver som chef

Relaterade artiklar

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
nice
Karriär

Här är 10 egenskaper som är hetast just nu

Om du söker ett nytt chefsjobb finns det några egenskaper som är extra eftertraktade. Här är hela topplistan, enligt en ny undersökning.
karriar-10
Karriär

Så tacklar du svåra intervjufrågan: "Dina svaga sidor?"

Den kommer på nästan alla anställningsintervjuer – men är jobbig att besvara. Så här ska du tackla frågan om dina svaga sidor.
mingelaa
Kommunikation

Nej, du behöver faktiskt inte gå på olidliga mingel

Du vill träffa nya människor och knyta nya kontakter. Ändå hamnar du bredvid någon du redan känner. Det är svårt med mingel och nu visar en studie att det inte behöver vara så.
Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden