appar-2

5 appar som gör ditt jobb lättare – och roligare

Långa mejltrådar är snart ett minne blott. Nu blir smarta jobbappar allt mer populära på svenska arbetsplatser – något som gör det lättare och roligare att samarbeta med dina medarbetare.

Du vet en sådan där mejltråd som aldrig vill ta slut? Där hela företaget har fått en kopia och hur du får följa ett ämne som egentligen inte rör dig. Nu är det slut på det. Verktyget Slack, som lanserades redan 2013, används redan på många arbetsplatser i Sverige.

Genom att dela in olika ämnen i trådar är det enkelt att rätt personer får en bra överblick med vad ni jobbar med just nu. För att vässa din kommunikation och planering ännu bättre har Computer World listat 5 appar som fungerar bra tillsammans med Slack.

Här är ett urval:

1) Trello

Den digitala anslagstavlan. Få saker är så tillfredställande vid projektplanering som att direkt få en bra överblick. Här kan du lägga in arbetsuppgifter, vem som är ansvarig för olika projekt och lägga in kommentarer på vad andra gör. Ett väldigt smart verktyg som skänker ro till arbetet.

2) Google Drive

För att kunna kommunicera med dina medarbetare måste ni kunna dela dokument med varandra. Funktionen finns redan i Slack – men då finns det ett tak på 5 gb. Det här kommer du runt genom att skicka en delbar länk där du bestämmer vilken tillgång dina kolleger ska ha:

  • Enbart för visning
  • Möjlighet att ändra
  • Möjlighet att kommentera

Läs också: 5 taktiska klyschor när du fått sparken

3) Standuply

Vill du ha koll på vad alla gör – men har inte tid för morgonmöten? Då är Standuply perfekt. Genom att koppla appen till Slack intervjuas alla dina medarbetare av en bot som ställer frågor. Efter en inställd tidpunkt sammanställs alla svar och läggs ut i en tråd på Slack. Det här gör att alla – även de som inte är på kontoret – kan följa med i vad som pågår just nu.

 

4) Giphy

Vad är ett chattverktyg utan viss humor? Det gör att du kommer närmare dina medarbetare. Med Giphy-appen kan du enkelt skicka rörliga GIF-bilder för att skapa en bättre stämning på jobbet eller på ett effektfullt sätt svara på en enkel fråga. Se bara upp så det inte spårar ur!

via GIPHY

5) Spoiler

Vi tenderar att ta en del av vårt privatliv till arbetsplatsen och in i Slack. Därför kan det bli lätt att råka avslöja detaljer från senaste TV-serieavsnittet – vilket kan skapa en dålig stämning! Med Spoiler löser du det här genom att appen skyddar användare från inlägg om just detta. Kanske den viktigaste appen av alla. Eller?

Läs också: Tips: 5 appar som du behöver som chef

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.