Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

5 appar som gör ditt jobb lättare – och roligare

Långa mejltrådar är snart ett minne blott. Nu blir smarta jobbappar allt mer populära på svenska arbetsplatser – något som gör det lättare och roligare att samarbeta med dina medarbetare.

Kommunikation
Publicerad

Du vet en sådan där mejltråd som aldrig vill ta slut? Där hela företaget har fått en kopia och hur du får följa ett ämne som egentligen inte rör dig. Nu är det slut på det. Verktyget Slack, som lanserades redan 2013, används redan på många arbetsplatser i Sverige.

Genom att dela in olika ämnen i trådar är det enkelt att rätt personer får en bra överblick med vad ni jobbar med just nu. För att vässa din kommunikation och planering ännu bättre har Computer World listat 5 appar som fungerar bra tillsammans med Slack.

Här är ett urval:

1) Trello

Den digitala anslagstavlan. Få saker är så tillfredställande vid projektplanering som att direkt få en bra överblick. Här kan du lägga in arbetsuppgifter, vem som är ansvarig för olika projekt och lägga in kommentarer på vad andra gör. Ett väldigt smart verktyg som skänker ro till arbetet.

2) Google Drive

För att kunna kommunicera med dina medarbetare måste ni kunna dela dokument med varandra. Funktionen finns redan i Slack – men då finns det ett tak på 5 gb. Det här kommer du runt genom att skicka en delbar länk där du bestämmer vilken tillgång dina kolleger ska ha:

  • Enbart för visning
  • Möjlighet att ändra
  • Möjlighet att kommentera

3) Standuply

Vill du ha koll på vad alla gör – men har inte tid för morgonmöten? Då är Standuply perfekt. Genom att koppla appen till Slack intervjuas alla dina medarbetare av en bot som ställer frågor. Efter en inställd tidpunkt sammanställs alla svar och läggs ut i en tråd på Slack. Det här gör att alla – även de som inte är på kontoret – kan följa med i vad som pågår just nu.

 

4) Giphy

Vad är ett chattverktyg utan viss humor? Det gör att du kommer närmare dina medarbetare. Med Giphy-appen kan du enkelt skicka rörliga GIF-bilder för att skapa en bättre stämning på jobbet eller på ett effektfullt sätt svara på en enkel fråga. Se bara upp så det inte spårar ur!

via GIPHY

5) Spoiler

Vi tenderar att ta en del av vårt privatliv till arbetsplatsen och in i Slack. Därför kan det bli lätt att råka avslöja detaljer från senaste TV-serieavsnittet – vilket kan skapa en dålig stämning! Med Spoiler löser du det här genom att appen skyddar användare från inlägg om just detta. Kanske den viktigaste appen av alla. Eller?

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden