2019

4 tips: Så sätter du upp planen för 2019 redan nu

Här är råden för att avsluta året på bästa sätt – och få en nystart när 2019 kommer. 

December är vår mest hektiska månad. Årets målsättningar ska nås samtidigt som månaden präglas av en hel del aktiviteter utanför jobbet. Men det är också den tiden på året då du som chef kan titta tillbaka på året som gått – och sedan även ta avstamp inför 2019.

Forbes expert har satt ihop en plan för hur du bäst lyckas. Här är deras 4 tips för att du ska bli redo:

1) Reflektera över det senaste året

Det är få arbetstimmar kvar på året. Nu är det därför dags att utvärdera det du och dina medarbetare uträttat under de senaste 12 månaderna. Precis som att du på nyårsafton funderar över hur ditt privatliv varit behöver du fundera om ditt jobbår. Utmana dig själv och försök hitta både positiva och negativa bedrifter.

  • Det som var bra: Hur kan du använda den ”enhörningen” ytterligare?
  • Det som var mindre bra: Vad gick fel och vad kan du göra annorlunda?

2) Gör upp en 12-månadersplan

När du reflekterat klart (gärna skriftligen) är det dags att börja blicka framåt. Här är det viktigt att sätta mål som både är stora och mål. Sätt upp övergripande mål som kommer ta hela året att uppfylla, men glöm inte delmålen. Dessa hjälper dig att vara motiverad och ser till att du håller rätt kurs. Gå tillbaka till målen du sätter upp minst fyra gånger det kommande året och var inte rädd att förändra målsättningarna om förutsättningarna förändras.

3) Rensa upp mejlkorgen

Olästa mejl kan vara en riktig stressfälla. Se till att ha det avklarat innan du rusar in i det nya året. När du går igenom din mejlkorg kan du göra dig själv en tjänst och hoppa av mejlkedjor som inte berör dig. Sätt även upp ett system där du tydligare delar in vilka mejl som akuta (dessa svarar du på direkt), vilka som kan vänta och vilka som ska raderas direkt.

king-kongen-1

Läs också: Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

4) Rensa din ”att göra”-lista

Även om du längtar efter den där julledigheten: Försök att avsluta så många projekt och arbetsuppgifter som möjligt. Ta några extra minuter varje dag att fylla i det där pappersarbetet som legat på skrivbordet ett bra tag eller svara på mejl väntar.

Du kommer tacka dig själv när du är tillbaka och kan hoppa på projekt som känns roliga i januari – i stället för att städa upp det gångna året direkt.

Lyssna på Petra Brask, chefs expert i personlig effektivitet, när hon pratar om ämnet i podden ”Tidspodden”: 

checklist

Läs också: Lista: 6 saker du aldrig ska ha med på att göra-listan

Relaterade artiklar

tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
20-coronainitiativ
Motivation

20 positiva initiativ under coronaveckorna

Mitt i en av de största globala kriserna i modern tid har fantasi och viljan att hjälpa på många håll lett till stordåd. Som ett enormt fyrverkeri av goda idéer, samarbeten och innovationer. Vi har samlat 20 av de bästa.
blocketmotivation1800
Ledarskap

Blocket håller igång motivationen – med dans och virtuella spelkvällar

”Vi har aldrig haft så högt engagemang som nu”, säger vd Pernilla Nissler.

Collage: Siri Wikander och Anders Tegnell
Ledarskap

”Tegnell utbildar Sverige i modernt ledarskap”

”Tegnell tillämpar ett modernt agilt ledarskap”, skriver Chefs gästkrönikör Siri Wikander. ”Han vet att han måste agera på begränsade beslutsunderlag, så han tar beslut, men han lyssnar noga på data och experter och justerar sedan.”
Svart tavla, äpple och glasögon
Motivation

Experten: ”Coronakrisen tydliggör chefers behov av kunskap”

Medan beredskapslagren gapar tomma avslöjar coronakrisen även brister i ledarskapet bland svenska chefer. Dags att fylla på med ny kunskap, råder kompetensspecialisten Pär Lager.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
leifchef
Motivation

”Chefen är extra viktig i det här läget”

Vad kan man lära sig som chef av att folk bunkrar toapapper? Hur mycket betyder chefen just nu? Och hur säger man upp någon via videosamtal? Det är några av frågorna ledarskapsexperten och psykologen Leif E Andersson svarade på i Chefs Facebookgrupp.