2019

4 tips: Så sätter du upp planen för 2019 redan nu

Här är råden för att avsluta året på bästa sätt – och få en nystart när 2019 kommer. 

December är vår mest hektiska månad. Årets målsättningar ska nås samtidigt som månaden präglas av en hel del aktiviteter utanför jobbet. Men det är också den tiden på året då du som chef kan titta tillbaka på året som gått – och sedan även ta avstamp inför 2019.

Forbes expert har satt ihop en plan för hur du bäst lyckas. Här är deras 4 tips för att du ska bli redo:

1) Reflektera över det senaste året

Det är få arbetstimmar kvar på året. Nu är det därför dags att utvärdera det du och dina medarbetare uträttat under de senaste 12 månaderna. Precis som att du på nyårsafton funderar över hur ditt privatliv varit behöver du fundera om ditt jobbår. Utmana dig själv och försök hitta både positiva och negativa bedrifter.

  • Det som var bra: Hur kan du använda den ”enhörningen” ytterligare?
  • Det som var mindre bra: Vad gick fel och vad kan du göra annorlunda?

2) Gör upp en 12-månadersplan

När du reflekterat klart (gärna skriftligen) är det dags att börja blicka framåt. Här är det viktigt att sätta mål som både är stora och mål. Sätt upp övergripande mål som kommer ta hela året att uppfylla, men glöm inte delmålen. Dessa hjälper dig att vara motiverad och ser till att du håller rätt kurs. Gå tillbaka till målen du sätter upp minst fyra gånger det kommande året och var inte rädd att förändra målsättningarna om förutsättningarna förändras.

3) Rensa upp mejlkorgen

Olästa mejl kan vara en riktig stressfälla. Se till att ha det avklarat innan du rusar in i det nya året. När du går igenom din mejlkorg kan du göra dig själv en tjänst och hoppa av mejlkedjor som inte berör dig. Sätt även upp ett system där du tydligare delar in vilka mejl som akuta (dessa svarar du på direkt), vilka som kan vänta och vilka som ska raderas direkt.

king-kongen-1

Läs också: Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

4) Rensa din ”att göra”-lista

Även om du längtar efter den där julledigheten: Försök att avsluta så många projekt och arbetsuppgifter som möjligt. Ta några extra minuter varje dag att fylla i det där pappersarbetet som legat på skrivbordet ett bra tag eller svara på mejl väntar.

Du kommer tacka dig själv när du är tillbaka och kan hoppa på projekt som känns roliga i januari – i stället för att städa upp det gångna året direkt.

Lyssna på Petra Brask, chefs expert i personlig effektivitet, när hon pratar om ämnet i podden ”Tidspodden”: 

checklist

Läs också: Lista: 6 saker du aldrig ska ha med på att göra-listan

Relaterade artiklar

algortimchef
Motivation

Därför vantrivs vi med en algoritm som chef

Det finns framför allt tre anledningar till att människor avskyr att bli styrda av en algoritm – och istället börjar jobba för att manipulera systemet, visar en ny studie.

En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

Allt fler tycker att jobbet är meningslöst.
Motivation

Allt fler tycker att jobbet är meningslöst

Allt färre svenskar ser betydelsen av vad de gör på jobbet – och allt färre tycker också att deras jobb är meningsfullt. Det visar en ny undersökning från Jobbhälsoindex. ”Det finns ett samband med psykisk ohälsa,” säger Lars Hjalmarsson, vd för Jobbhälsoindex.

sattamalen
Motivation

Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

Hur reagerar vi på målsättningar? Och hur kan låga mål sänka motivationen bland medarbetarna? Det ville ett amerikanskt forskarlag ta reda på.
Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
chefersommar
Motivation

Här är cheferna i "Sommar i P1" du inte vill missa

Här är cheferna som ska sommarprata i år.