hipo2

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPOs: medarbetare med extra hög potential. Problemet är att bara 40 procent av företagen berättar för sina anställda om de är en HIPO eller ej.

HIPOs är extra eftertraktade av arbetsgivare och chefer, eftersom de enligt undersökningar presterar bättre, anstränger sig mer och har visat sig ha 75 procents chans att lyckas med affärskritiska roller, visar en artikel i Fast Company.

Problemet är dock, menar talent management-konsulten Marc Effron, att bara 40 procent av företagen berättar för sina anställda om de är en HIPO eller ej. Risken är därför att vissa medarbetare inte vet om att de är högt ansedda – medan andra kan tro att de är en HIPO fast de inte är det.

Hur vet du då om du anses vara en medarbetare med extra hög potential? Om du är en av dem som jobbar på en arbetsplats där du inte får tydliga besked gäller det att läsa av tecken:

Du får utmanande arbetsuppgifter
Se över dina arbetsuppgifter: får du mer utmanade uppgifter och ansvar? Fler förfrågningar om samarbete från kollegor? Det är ett bra tecken. Men se upp: det är kvalitet och inte kvantitet som räknas. Får du bara fler arbetsuppgifter som inte ger dig möjlighet att utvecklas utan gör dig överarbetad är det naturligtvis inte lika bra.

Andra visar att ditt perspektiv är viktigt
Ett annat gott tecken är att människor högre upp i organisationen vänder sig till dig för åsikter och insikter i olika frågor. Detta kan skapa en ”självuppfyllande profetia”, där det du tycker också slår in eftersom du fått vara med och påverka så att det faktiskt sker.

Kompetensutveckling
Får du gå kurser och utbildningsprogram? Det kan naturligtvis vara så att företaget tycker att du eller verksamheten behöver uppdatera dig, men det kan också vara ett tecken på att de vill satsa på dig långsiktigt – och bygga din kompetens genom nya kunskaper. Om du får tillgång till en coach eller mentor via företaget, eller blir utvald för särskilda kompetensutvecklingssatsningar, är det ofta också bra, enligt artikeln.

Två bruna getter stångas.

Läs också: 5 saker du gör – som skapar konflikter

Feedback
Precis som med kompetensutveckling kan feedback ibland vara svårtolkat: att du plötsligt får mer feedback, betyder det att din chef tycker att du har mycket som kan förbättras, eller att hen vill ge dig konstruktiva tips för att låta dig växa? Analysera den respons du får och se om den som tipsar dig gör det av väljvilja eller inte. Är det en mer senior person som ger dig konkreta tips är det bättre (och trevligare) än om kritiken är konsekvent negativ.

Kom ihåg! Det är inte ovanligt att HIPO:s flyttas runt på företaget och får göra många olika uppgifter. Det kan kännas oroande och frustrerande – precis när du rett ut något och saker börjar rulla på blir du förflyttad till ett annat getingbo – men är ofta en signal om att ditt företag skattar dig högt. Om du uppfattas som en ”fixare” och problemlösare kan verksamheten vilja använda dig som någon som reder ut situationer oavsett var på företaget de är.

sharma-1

Läs också: Författaren: Därför ska du gå upp klockan 5

Relaterade artiklar

ungadrommerchef
Karriär

Därför drömmer unga om att bli chefer

En dryg tredjedel av svenskarna drömmer om en chefsroll, visar en ny studie. Bland unga upp till 29 år är siffran ännu högre: Mer än hälften av dem vill bli chefer – och det är inte lönen som är drivkraften i första hand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

skoillus
Karriär

Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Ha alltid en plan B för din karriär – även om du stortrivs med det jobb du har.

arbetstidsforkortning1800x1013
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare
Karriär

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att slå ut.
John Marnell, porträttbild
Karriär

”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Bilar var inte John Marnells grej. Han skulle ju bli psykolog. Men ett inhopp på en verkstad ledde hela vägen till vd-­stolen för bilföretaget J Bil.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

linkedin-11
Karriär

5 nycklar till en perfekt Linkedin-profil

Tydlig närvaro på Linkedin är allt mer avgörande för en framgångsrik karriär. Stora företag som Sandvik jobbar nästan uteslutande med Linkedin som rekryteringsverktyg. Här är forskarnas bästa tips för en perfekt profil.