stolder

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser. Psykologen Rune Brand menar att chefen har ett extra stort ansvar för att minska stölderna.

Stölder på jobbet ökar. Bara i handeln stals det för 1,9 miljarder kronor under 2016. Det visar en rapport från Svensk Handel som pekar på att det kan handla om allt från kontorsmaterial till dyra maskiner.

Ändå tror psykologen Rune Brand att mörkertalet är stort. Enligt honom finns det branscher som räknar på 30 procent svinn.

”Snatteri blir ett sätt att lönekompensera sig själv”, säger han till TT.

forbjudgnall

Läs också: Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Det är inte enkelt att peka en viss grupp på arbetsplatsen. Forskning visar att män och kvinnor stjäl lika mycket, men att männen åker fast oftare. Det är också både anställda och chefer som står för stölderna.

Men där menar Rune Brand att chefer har ett större ansvar att leva som man lär.

”Ledarskapet är viktigt när det gäller internt svin”, säger psykologen.

crown-2

Läs också: 3 steg: Bästa sättet att tackla en manipulativ kollega

Här är 4 vanliga orsaker till stölder på jobbet:

1) Missnöje

Om man är missnöjd med sin lön, att man inte får uppmärksamhet eller får den uppskattning man tycker att man förtjänar kan det bli ett sätt att kompensera sig själv. Enligt Rune Brand kan ens känslor sänka den moraliska tröskeln.

2) Arbetsgivaren vill kontrollera personalen

Om arbetsgivaren försöker detaljstyra medarbetarna kan en frustration byggas upp hos personalstyrkan. Genom att inte lita på personalen kan man trigga att stölderna på jobbet ökar.

3) Kulturen på arbetsplatsen

Upplevs det av personalen att ”lite svinn får man räkna med” blir det lätt en norm. Även för personer som vanligtvis inte skulle stjäla.

4) Chefen lever inte som den lär

Om medarbetarna upplever att chefen lever efter egna regler och tar hem saker från jobbet kan det trigga ett liknande beteende hos personalen. Ledarna är med andra ord förebilder för vilket beteende som skapas på arbetsplatsen.

Källa: TT, Rune Brand

forskning12

Läs också: Sluta fejka leenden på jobbet – ökar risken för missbruk

Relaterade artiklar

poliscissi
Konflikthantering

Rikspolischefen: Så arg får du bli som chef

I podden Chef Dilemma hjälper toppcheferna vanliga chefer med deras utmaningar. Rikspolischef Anders Thornberg svarar på en fråga om att bli arg som chef.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.

stol-hav-sommar-metoder-kommunicera-2
Konflikthantering

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.