brevet1

4 saker ditt personliga brev behöver – och det här kan du radera

Ett CV säger mycket – men inte allt. Ta möjligheten att berätta om vem du är som yrkes- och privatperson i det personliga brevet.

I takt med att formulär för jobbansökningar ökar kan det vara lätt att glömma bort det personliga brevet. Men det är en möjlighet för arbetsgivaren att lära känna dig bakom raderna av meriterna. När du ska skriva det personliga brevet finns det några saker du bör tänka lite extra på – och saker du kan undvika – för att bryta genom bruset av ansökningar.

Här är några råd, som först publicerades på Fast Company.

linkedan

Läs också: 5 saker du måste ta bort från din Linkedin-profil

1) Vänd dig till en specifik person

Genom att inleda brevet där du vänder dig till en hel avdelning blir opersonligt och gör det enklare att förbise din ansökan. Men genom att vända dig direkt till en specifik person och kalla den vid namn får du ett mer nära tilltal. Om det inte står utskrivet i annonsen kan du via Linkedin kolla upp företaget och få en aning om vem som är rekryteringsansvarig.

2) Rikta dig mot företaget

Medan ditt CV kan vara mer formellt bör det personliga brevet vända sig till direkt till företaget du söker jobb hos. Du kan söka personlig anknytning genom att nämna någon du känner som jobbar där och kan gå i god för dig. Annars är det en god idé att kolla upp företaget och referera till deras verksamhet i brevet. Det visar att du är intresserad av just det företaget och att de inte är en del av en massansökan.

upptack

Läs också: Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

3) Argumentera för din sak

Varför är den här tjänsten perfekt för dig och vad kan du uträtta? Det är två nyckelfrågor du måste kunna besvara. Dessa frågor måste du också avhandla tidigt i brevet för att behålla rekryterarens uppmärksamhet. Fetstila de egenskaper som du tycker är extra relevanta.

4) Glöm inte den starka avslutningen

Ett bra exempel är: ”Jag hoppas jag får möjlighet att bli en del av er organisation så jag kan bidra med mitt engagemang!”. Det signalerar en positivism som lämnar rekryteraren med en optimistisk känsla.

Men det här kan du skippa:

  • Klichéerna

Genom att skriva att du blev glad när du såg jobbannonsen bidrar knappast till att företaget ska få en bild av dig. Det här gäller även när du ska beskriva dina egenskaper. Alla är ”hårdjobbare” och ”problemlösare”. Försök att vara mer kreativ i ditt språk. Om du till exempel vill lyfta fram att du är en problemlösare kan du istället peka på ett specifikt exempel där du involverar hårda siffror på vad din insats gett för effekt. Det kommer göra att ditt personliga brev känns mer innehållsrikt.

bastbetald

Läs också: Här är de 10 bäst betalda jobben i Sverige

Relaterade artiklar

humorintervju1
Karriär

Så får du drömjobbet med hjälp av humor – 4 tips

Om du verkligen vill göra intryck på jobbintervjun – väv in lite humor! En expert på området tipsar hur du gör.

Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
bergochdalbana
Karriär

Så hanterar du känslostormarna när du söker jobb

Slits du mellan hopp och förtvivlan i dina försök att hitta ett nytt jobb? Drar processen ut på tiden? Så här hanterar du det.

Kvinna som sitter i trappa
Karriär

Kvinnliga vd:ar döms hårdare än manliga

En ny studie visar att ett företags tveksamma agerande fördöms hårdare om vd-posten innehas av en kvinna.
moocs
Karriär

Bli smartare med MOOC:s – helt gratis

Mitt i karriären och ingen tid för vidareutbildning? Med kostnadsfria onlinekurser, så kallade MOOC:er, öppnas nya möjligheter till studier, var och när du vill – till exempel vid Stanford och Harvard University.

Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
stoppa_radslan
Beslutsfattande

Så hindrar du rädslan – från att sabotera karriären

Ett stort karriärbeslut på gång? Ofta får farhågorna kring det okända överhanden, och vi förblir vid vår trygga läst. Se rädslorna i vitögat och återta kontrollen över dina val!