brevet1

4 saker ditt personliga brev behöver – och det här kan du radera

Ett CV säger mycket – men inte allt. Ta möjligheten att berätta om vem du är som yrkes- och privatperson i det personliga brevet.

I takt med att formulär för jobbansökningar ökar kan det vara lätt att glömma bort det personliga brevet. Men det är en möjlighet för arbetsgivaren att lära känna dig bakom raderna av meriterna. När du ska skriva det personliga brevet finns det några saker du bör tänka lite extra på – och saker du kan undvika – för att bryta genom bruset av ansökningar.

Här är några råd, som först publicerades på Fast Company.

linkedan

Läs också: 5 saker du måste ta bort från din Linkedin-profil

1) Vänd dig till en specifik person

Genom att inleda brevet där du vänder dig till en hel avdelning blir opersonligt och gör det enklare att förbise din ansökan. Men genom att vända dig direkt till en specifik person och kalla den vid namn får du ett mer nära tilltal. Om det inte står utskrivet i annonsen kan du via Linkedin kolla upp företaget och få en aning om vem som är rekryteringsansvarig.

2) Rikta dig mot företaget

Medan ditt CV kan vara mer formellt bör det personliga brevet vända sig till direkt till företaget du söker jobb hos. Du kan söka personlig anknytning genom att nämna någon du känner som jobbar där och kan gå i god för dig. Annars är det en god idé att kolla upp företaget och referera till deras verksamhet i brevet. Det visar att du är intresserad av just det företaget och att de inte är en del av en massansökan.

upptack

Läs också: Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

3) Argumentera för din sak

Varför är den här tjänsten perfekt för dig och vad kan du uträtta? Det är två nyckelfrågor du måste kunna besvara. Dessa frågor måste du också avhandla tidigt i brevet för att behålla rekryterarens uppmärksamhet. Fetstila de egenskaper som du tycker är extra relevanta.

4) Glöm inte den starka avslutningen

Ett bra exempel är: ”Jag hoppas jag får möjlighet att bli en del av er organisation så jag kan bidra med mitt engagemang!”. Det signalerar en positivism som lämnar rekryteraren med en optimistisk känsla.

Men det här kan du skippa:

  • Klichéerna

Genom att skriva att du blev glad när du såg jobbannonsen bidrar knappast till att företaget ska få en bild av dig. Det här gäller även när du ska beskriva dina egenskaper. Alla är ”hårdjobbare” och ”problemlösare”. Försök att vara mer kreativ i ditt språk. Om du till exempel vill lyfta fram att du är en problemlösare kan du istället peka på ett specifikt exempel där du involverar hårda siffror på vad din insats gett för effekt. Det kommer göra att ditt personliga brev känns mer innehållsrikt.

Svenska pengar

Läs också: Här är de 10 bäst betalda jobben i Sverige

Relaterade artiklar

linkedinputs
Karriär

9 tips för att fräscha upp din Linkedin-profil

Oavsett om coronakrisen fått dig att spana efter nytt jobb eller ej, kan det vara klokt att regelbundet uppdatera din profil på Linkedin.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Teckning av en fylld plånbok
Karriär

Lönen viktigare för kvinnor än för män

Vill du rekrytera kvinnor? Se då till att erbjuda ett större lönekuvert.
Person som ser glad ut efter att ha fått feedback digitalt
Karriär

Så ger du feedback – som boostar karriär och prestation

Feedback boostar karriär och prestation – både för den som ger och tar emot. Men vilken typ av feedback fungerar bäst? Hjärnforskaren Alva Appelgren har undersökt sambandet.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Foto: Mikael Fritzon / TT
Karriär

Så påverkar corona vår syn på yrkens status

Kraftigt ökad synlighet i media, balkongapplåder och snabbspår som utbildar hundratals frivilliga. Men betyder det att yrken i coronakrisens frontlinje kommer att få höjd status på sikt?
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Pilot och doktor är två av de yrken som anses ha högst status
Karriär

Här är de 10 yrkena med högst status

Yrken med hög status sammanfaller ofta med lönenivån – men inte alltid. Här är de yrken som har högst status, enligt en ny undersökning.