brevet1

4 saker ditt personliga brev behöver – och det här kan du radera

Ett CV säger mycket – men inte allt. Ta möjligheten att berätta om vem du är som yrkes- och privatperson i det personliga brevet.

I takt med att formulär för jobbansökningar ökar kan det vara lätt att glömma bort det personliga brevet. Men det är en möjlighet för arbetsgivaren att lära känna dig bakom raderna av meriterna. När du ska skriva det personliga brevet finns det några saker du bör tänka lite extra på – och saker du kan undvika – för att bryta genom bruset av ansökningar.

Här är några råd, som först publicerades på Fast Company.

linkedan

Läs också: 5 saker du måste ta bort från din Linkedin-profil

1) Vänd dig till en specifik person

Genom att inleda brevet där du vänder dig till en hel avdelning blir opersonligt och gör det enklare att förbise din ansökan. Men genom att vända dig direkt till en specifik person och kalla den vid namn får du ett mer nära tilltal. Om det inte står utskrivet i annonsen kan du via Linkedin kolla upp företaget och få en aning om vem som är rekryteringsansvarig.

2) Rikta dig mot företaget

Medan ditt CV kan vara mer formellt bör det personliga brevet vända sig till direkt till företaget du söker jobb hos. Du kan söka personlig anknytning genom att nämna någon du känner som jobbar där och kan gå i god för dig. Annars är det en god idé att kolla upp företaget och referera till deras verksamhet i brevet. Det visar att du är intresserad av just det företaget och att de inte är en del av en massansökan.

upptack

Läs också: Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

3) Argumentera för din sak

Varför är den här tjänsten perfekt för dig och vad kan du uträtta? Det är två nyckelfrågor du måste kunna besvara. Dessa frågor måste du också avhandla tidigt i brevet för att behålla rekryterarens uppmärksamhet. Fetstila de egenskaper som du tycker är extra relevanta.

4) Glöm inte den starka avslutningen

Ett bra exempel är: ”Jag hoppas jag får möjlighet att bli en del av er organisation så jag kan bidra med mitt engagemang!”. Det signalerar en positivism som lämnar rekryteraren med en optimistisk känsla.

Men det här kan du skippa:

  • Klichéerna

Genom att skriva att du blev glad när du såg jobbannonsen bidrar knappast till att företaget ska få en bild av dig. Det här gäller även när du ska beskriva dina egenskaper. Alla är ”hårdjobbare” och ”problemlösare”. Försök att vara mer kreativ i ditt språk. Om du till exempel vill lyfta fram att du är en problemlösare kan du istället peka på ett specifikt exempel där du involverar hårda siffror på vad din insats gett för effekt. Det kommer göra att ditt personliga brev känns mer innehållsrikt.

bastbetald

Läs också: Här är de 10 bäst betalda jobben i Sverige

Relaterade artiklar

ungadrommerchef
Karriär

Därför drömmer unga om att bli chefer

En dryg tredjedel av svenskarna drömmer om en chefsroll, visar en ny studie. Bland unga upp till 29 år är siffran ännu högre: Mer än hälften av dem vill bli chefer – och det är inte lönen som är drivkraften i första hand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

skoillus
Karriär

Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Ha alltid en plan B för din karriär – även om du stortrivs med det jobb du har.

arbetstidsforkortning1800x1013
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare
Karriär

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att slå ut.
hipo2
Karriär

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

John Marnell, porträttbild
Karriär

”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Bilar var inte John Marnells grej. Han skulle ju bli psykolog. Men ett inhopp på en verkstad ledde hela vägen till vd-­stolen för bilföretaget J Bil.