brevet1

4 saker ditt personliga brev behöver – och det här kan du radera

Ett CV säger mycket – men inte allt. Ta möjligheten att berätta om vem du är som yrkes- och privatperson i det personliga brevet.

I takt med att formulär för jobbansökningar ökar kan det vara lätt att glömma bort det personliga brevet. Men det är en möjlighet för arbetsgivaren att lära känna dig bakom raderna av meriterna. När du ska skriva det personliga brevet finns det några saker du bör tänka lite extra på – och saker du kan undvika – för att bryta genom bruset av ansökningar.

Här är några råd, som först publicerades på Fast Company.

linkedan

Läs också: 5 saker du måste ta bort från din Linkedin-profil

1) Vänd dig till en specifik person

Genom att inleda brevet där du vänder dig till en hel avdelning blir opersonligt och gör det enklare att förbise din ansökan. Men genom att vända dig direkt till en specifik person och kalla den vid namn får du ett mer nära tilltal. Om det inte står utskrivet i annonsen kan du via Linkedin kolla upp företaget och få en aning om vem som är rekryteringsansvarig.

2) Rikta dig mot företaget

Medan ditt CV kan vara mer formellt bör det personliga brevet vända sig till direkt till företaget du söker jobb hos. Du kan söka personlig anknytning genom att nämna någon du känner som jobbar där och kan gå i god för dig. Annars är det en god idé att kolla upp företaget och referera till deras verksamhet i brevet. Det visar att du är intresserad av just det företaget och att de inte är en del av en massansökan.

upptack

Läs också: Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

3) Argumentera för din sak

Varför är den här tjänsten perfekt för dig och vad kan du uträtta? Det är två nyckelfrågor du måste kunna besvara. Dessa frågor måste du också avhandla tidigt i brevet för att behålla rekryterarens uppmärksamhet. Fetstila de egenskaper som du tycker är extra relevanta.

4) Glöm inte den starka avslutningen

Ett bra exempel är: ”Jag hoppas jag får möjlighet att bli en del av er organisation så jag kan bidra med mitt engagemang!”. Det signalerar en positivism som lämnar rekryteraren med en optimistisk känsla.

Men det här kan du skippa:

  • Klichéerna

Genom att skriva att du blev glad när du såg jobbannonsen bidrar knappast till att företaget ska få en bild av dig. Det här gäller även när du ska beskriva dina egenskaper. Alla är ”hårdjobbare” och ”problemlösare”. Försök att vara mer kreativ i ditt språk. Om du till exempel vill lyfta fram att du är en problemlösare kan du istället peka på ett specifikt exempel där du involverar hårda siffror på vad din insats gett för effekt. Det kommer göra att ditt personliga brev känns mer innehållsrikt.

Pojke som sitter i en stol med mycket pengar

Läs också: Här är de 10 bäst betalda jobben i Sverige

Relaterade artiklar

Sundar Pichai, CEO på Google
Karriär

10 egenskaper en bra ledare har – här är checklistan från Google

Vad gör en chef som får människor att trivas på jobbet, stanna kvar och prestera bra? Det har Google under mer än 10 år kontinuerligt forskat kring i Project Oxygen.

Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

svordomar
Karriär

10 misstag ingen vill göra på anställningsintervjun

Jobbintervjuer är stressande och leder lätt till misstag hos alla inblandade. Men vilka är harmlösa, och vilka är närmast oförlåtliga? Undersökningsföretaget Yougovs brittiska del har frågat folk i alla åldrar och positioner om vad som mest sannolikt får en jobbintervju att haverera.

nyillus
Karriär

Fler kvinnor får kränkande frågor i rekryteringen

Nästan tre gånger så många kvinnor som män anser sig ha fått kränkande frågor under en anställningsintervju, visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av bemanningsföretaget Randstad. Fler än var fjärde svensk upplever samtidigt att de nekats anställning på grund av diskriminering.

soffa
Karriär

Chefer har inte tillräckligt med tid för sin partner

Den svenska chefen är stressad, har krävande medarbetare och jobbar massor med övertid. Men upplever sig samtidigt ha balans i livet, visar Chefs undersökning. Hur går det ihop?

stefan1
Karriär

Förra årets vinnare: ”Ett mycket spännande år”

En vardagshjälte i en utsatt chefsroll som skapat fantastiskt resultat. Så löd juryns motivering när Stefan Vilkman blev Årets Chef 2019. Här berättar han om sitt omtumlande år efter prisutmärkelsen.

Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
dilemma-4
Karriär

Microsofts vd: ”Därför ska du våga ta utlandsjobbet”

Chefen har blivit erbjuden jobb utomlands – men sambon stretar emot. Hur ska hon tänka? Microsofts Sverige-vd Hélène Barnekow ger råd i Chef Dilemma.