4 råd: Så tar du emot kritik från kollegan – utan att skapa drama

Att få kritik ingår i en chefsposition. Men hur hanterar du den? Här är 4 knep från psykologen Åsa Kruses senaste bok om hur du du hanterar konflikten – utan att det blir dramatik.

Konflikthantering
Publicerad

Som chef kan dina beslut göra att du kan få klä skott från medarbetarna. Hur man sedan tolkar kritik skiljer sig från vilket stämningsläge du befinner dig i och vilken självkänsla du har. Även vilken vana du har av att få kritik spelar in i hur du reagerar.

Nu har psykologen Åsa Kruse skrivit boken ”Att sätta gränser”, som släpps i september. Där skriver hon om hur du som chef tar emot kritik från medarbetare utan att konflikten blir större än nödvändigt.

Här är hennes fyra bästa tips:

1) Lyssna ordentligt

Avbryt inte motparten – även om du känner att kritiken är orättvis. Låt i stället medarbetaren prata till punkt och visa med ett neutralt ansiktsuttryck att du lyssnar. Ett stort misstag är att ge hånfulla leenden eller visa att du är arg. Att visa på att du lyssnar gör att medarbetarna inte behöver skruva upp tonläget och kommer lyssna på dig när det är din tur.

2) Sätt dig in i medarbetarens situation

Vad vill personen uppnå med kritiken och vilket perspektiv har den? Det kan vara att skapa förändring eller berätta för dig hur hen upplevt en viss situation. Om du lyckas plocka fram din empati – trots att du inte håller med – skruvas dramatiken automatiskt ner.

3) Be om konkret information

Förstår du inte kritiken – be om konkreta exempel. Om kritiken handlar om att ”jag tycker du är lat” behöver du ställa en motfråga i stil med: ”Vad är det jag gör som får dig att tycka det?”.

4) Visa respekt och uppskattning

Att medarbetaren kommer till dig är en bra sak eftersom det är enda sättet för att skapa en förändring och undvika att dolt missnöje. Berätta det genom att säga ”Bra att du tar upp sådant här med mig”.

Bonustips:

Bestäm dig sedan för om kritiken är berättigad, delvis berättigad men bygger på ett missförstånd eller om den faktiskt är oberättigad. Oavsett gäller det att se upp med dina impulser och undvik en aggressiv ton.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.