lyckas

4 grundläggande förmågor för att lyckas

Från anpassningsförmåga till byggande av det egna varumärket – här är knepen för att behålla och öka din konkurrenskraft på 2020-talets arbetsmarknad.

Anpassa dig och blomstra. Gigekonomin växer och allt fler organisationer satsar på konsulter, frilansare och korttidsanställda. Det kräver medarbetare som är flexibla och snabbt kan anpassa sig till företagskulturen.

”Anpassningsförmåga sticker ut som 2020-talets mest relevanta egenskap”, säger Jason Wingard, forskare inom ledarskap och organisation vid Columbia University School of Professional Studies till Financial Times.

”Baby boomer-generationen och generation X är generellt inte särskilt flexibla. De har ofta varit på samma jobb under lång tid och vill gärna ha en stegvis förändring, medan de yngre ur millenniegenerationen och generation Z inte förväntar sig att stanna i en yrkesroll särskilt länge”, säger han.

Sundar Pichai, CEO på Google

Läs också: Googles checklista: 10 egenskaper en bra ledare har

Var kreativ. Kreativitet väntas bli en av de mest efterfrågade förmågorna i mängder av branscher, från medier till transportsektorn. Företagen efterfrågar människor som kan arbeta och vara kreativa ihop med teknologin, om det så innebär att jobba ihop med en ”cobot”, en robot-kollega. ”Kreativitet är alltid väldigt uppskattat. Kanalisera den till din egen strategi”, säger Jason Wingard.

Utveckla din emotionella intelligens. Så kallade mjuka egenskaper, som samarbetsförmåga och empati, står högt i kurs under 2020-talet, spår experterna. Coachning och mentorskap är grundläggande för effektiv ledning av ännu mer föränderliga team. Medarbetare som på djupet förstår vad arbetsgivaren behöver kan smidigt förflytta sig mellan olika arbetsgrupper.

”Vanligtvis tar det tre till fem år att bli en högpresterare. Men om du förmår att gå med strömmen, ställa rätt frågor och vinna förtroende, kan det räcka med nio månader”, säger ledarskapsprofessorn Rob Cross till Financial Times.

corona

Läs också: Coronaviruset – så agerar du som chef

Bygg ditt personliga varumärke. För att göra karriär under 2020-talet behöver du vårda ditt personliga varumärke online på grund av den ökande konkurrensen på de digitala plattformarna, särskilt bland människor som inte ses regelbundet.

”Du behöver inte bara utveckla dig själv, utan också låta människor veta vilka egenskaper du har och göra dem kända”, säger Jason Wingard.

Relaterade artiklar

Shoji Morimoto
Karriär

Oväntade karriärsuccén: Han hyr ut sig själv – för att ”göra ingenting”

Japanske Shoji Morimoto hyr ut sig själv som sällskap. Själv säger han att han inte gör någonting – men tusentals människor står i kö.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

jobbetifara
Karriär

Jobbet i fara? Så tar du dig vidare

Har du förlorat ditt jobb under pandemin, eller är orolig för att det ska hända? Här är 6 råd. 
Hemma-arbetare
Arbetsmiljö

Forskare varnar: Hemifrån-arbete kan ge sämre lön

Det flexibla arbetslivet är här för att stanna, även efter coronakrisen. Nu varnar forskare för att hemmajobbandet kan ge sämre karriärmöjligheter, sämre lön och prestationer som inte syns.
Lönesamtal
Karriär

Experten: Så lyckas du med lönesamtalet

Efter förra årets paus på grund av coronapandemin, stundar nu lönerevision i många branscher. Ledarnas löneexpert Peder Bertilsson tipsar om vad du bör tänka på inför lönesamtalet.
E-handlare som gör high five
Karriär

15 hetaste branscherna i Sverige just nu

Genom analyser av sina tre miljoner användare i Sverige har Linkedin tagit fram de 15 snabbast växande jobbkategorierna just nu.
anna_hellman3
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Gör dig startklar att leda i förändring

En rejäl kunskapsinvestering – i exakt rätt tid. ”Det är bland det bästa som har hänt mig!”, säger Anna Hellman, vd, om sin Executive MBA från Stockholms universitet.

Arbetsplats/Hemmakontor/Helg
Arbetsmiljö

Framtidens arbetsliv: Nio till fem blir 3-2-2

Att jobba "nio till fem" är ett standarduttryck för den vardagligt normala arbetstillvaro som bara rullar på – men nu har covid 19-pandemin ställt även det begreppet på ända.