chef_heart
Illustration: Sanna Mander.

4 genvägar till ett lyckligare chefsliv

1. Var lång
En forskargrupp på universitetet i Edinburgh i Skottland har funnit en koppling mellan gener som associeras med längd och gener som associeras med intelligens. I studien, som publiceras i tidskriften Behavior Genetics, beskriver forskargruppen att korta människor i genomsnitt har lite lägre IQ än de långa personerna.

I andra studier har man sett kopplingar mellan människors längd och hälsorisker. Till exempel har man funnit att korta människor löper ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar medan längre personer riskerar att dö tidigare än korta.

 2. Sluta vara vred
Nu finns ännu en anledning att välja bort management by fear. Häftigt temperament ökar nämligen risken för hjärtinfarkt och stroke och ett vredesutbrott kan vara den utlösande faktorn.

Två timmar efter att man har varit väldigt ilsken, och exempelvis knutit sina nävar eller bitit ihop sina tänder, finns det en förhöjd risk med cirka fem gånger för att få en hjärtinfarkt eller cirka tre gånger för att få en stroke, visar forskningen från Harvard School of Public Health.

3. Gå på lunch när du är glad
Vilken mat du väljer att äta beror inte på viljestyrka eller karaktär, visar ny forskning från Cornell-universitetet i USA. Den sinnesstämning du är i är mer avgörande.

Är du glad väljer du sundare mat, tänker mer på långsiktiga hälsofördelar, har lättare att se helheten och tänka på framtiden. Känner du dig nedstämd fokuserar du mer på omedelbar smakupplevelse.

4. Ta en kaffepaus
1 kopp kaffe räcker för att minnet ska förbättras. Det visar en ny studie som publicerats i tidskriften Nature Neuroscience. De som drack en kopp kaffe direkt efter att de hade lärt sig något nytt presterade bättre i ett minnestest dagen därpå än de som inte hade fått något koffein, skriver Modern Psykologi.

 

Relaterade artiklar

Illustration med hjärna, grönsaker och klockor
Hälsa

Vässa din hjärna med rätt mat

Du kan få ut större kapacitet ur din hjärna genom att inte bara tänka på vad – utan kanske framför allt hur och när du äter. Lättsmält under dagen och varmt och proteinrikt till kvällen är några av råden.
Ge cheferna mer stöd, uppmanar Lilian Ekelin på andfrankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nu behöver chefen mer stöd – från sin chef

Svenska chefer har imponerat. Engagemang och välmående hos medarbetare har hållits uppe under pandemin. Men nu syns ett trendbrott. ”Cheferna behöver mer stöd”, säger hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.
Pappa med två sjuka barn
Hälsa

Rusta dig: vabb-vågen är här

Upplever du att extra många av dina medarbetare varit hemma med sjuka barn på sistone? Du är inte ensam. Corona-vabbandet är just nu rekordhögt efter sommaren.
Dusch med vattenstrålar
Hälsa

Därför kan du bli mer produktiv – av en kalldusch

Genom att sänka temperaturen i duschen kan du öka produktiviteten och bli mer alert, visar forskning.
Kristina Ullgren, projektledare på RFSL, som infört 30 minuters friskvård varje dag
Hälsa

De har infört 30 minuters friskvård per dag – under corona

Hur motiverar man sina medarbetare att röra på sig under distansarbete? Det funderar många chefer och ledare på just nu. RFSL är en av de organisationer som har agerat – och infört 30 minuters friskvård per dag under corona.
Klocka och arbetsplats med sex timmars arbetsdag
Arbetsmiljö

Varannan: Vi klarar åtta timmars arbete på sex timmar

55 procent av de svarande vill införa sex timmars arbetsdag, visar en ny Sifo-undersökning. Dessutom menar varannan att de skulle få lika mycket gjort på sex timmar som på åtta.
Pensionen blir din framtida lön – så börja bry dig om den redan idag.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Så här säkrar du din framtida lön

Bli en vinnare genom att börja påverka din framtida lön – din pension – redan idag. "Det är ofta extra viktigt för chefer", säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia. Så här säkrar du framtidslönen du behöver.
Solnedgång och vattenfall och regnbåge
Hälsa

Öka din wow-faktor i livet – med förundran

Att blicka upp mot en gnistrande stjärnhimmel eller låta dig uppslukas av ett vackert musikstycke kan göra dig både friskare och gladare – och få dig att stressa mindre på jobbet. Det visar en ny bok om förundran.