4 genvägar till ett lyckligare chefsliv

Hälsa
Publicerad
Illustration: Sanna Mander.

1. Var lång
En forskargrupp på universitetet i Edinburgh i Skottland har funnit en koppling mellan gener som associeras med längd och gener som associeras med intelligens. I studien, som publiceras i tidskriften Behavior Genetics, beskriver forskargruppen att korta människor i genomsnitt har lite lägre IQ än de långa personerna.

I andra studier har man sett kopplingar mellan människors längd och hälsorisker. Till exempel har man funnit att korta människor löper ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar medan längre personer riskerar att dö tidigare än korta.

 2. Sluta vara vred
Nu finns ännu en anledning att välja bort management by fear. Häftigt temperament ökar nämligen risken för hjärtinfarkt och stroke och ett vredesutbrott kan vara den utlösande faktorn.

Två timmar efter att man har varit väldigt ilsken, och exempelvis knutit sina nävar eller bitit ihop sina tänder, finns det en förhöjd risk med cirka fem gånger för att få en hjärtinfarkt eller cirka tre gånger för att få en stroke, visar forskningen från Harvard School of Public Health.

3. Gå på lunch när du är glad
Vilken mat du väljer att äta beror inte på viljestyrka eller karaktär, visar ny forskning från Cornell-universitetet i USA. Den sinnesstämning du är i är mer avgörande.

Är du glad väljer du sundare mat, tänker mer på långsiktiga hälsofördelar, har lättare att se helheten och tänka på framtiden. Känner du dig nedstämd fokuserar du mer på omedelbar smakupplevelse.

4. Ta en kaffepaus
1 kopp kaffe räcker för att minnet ska förbättras. Det visar en ny studie som publicerats i tidskriften Nature Neuroscience. De som drack en kopp kaffe direkt efter att de hade lärt sig något nytt presterade bättre i ett minnestest dagen därpå än de som inte hade fått något koffein, skriver Modern Psykologi.

 

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden