talaeng

3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

Här är strategierna du behöver för att få fram ditt budskap – på ett annat språk.

De flesta svenskar är duktiga på engelska. Du har säkert fått höra det under någon utlandsvistelse. Men som chef kan du även behöva hålla en presentation på engelska vilket är något helt annat. Facktermer ska översättas. Ord måste förklaras. Som om att en presentation i sig själv inte är tillräckligt utmanande…

Men lugn. HBR (Harvard Business Review) har med hjälp kommunikationsexperten Debroah Grayson Riegel satt ihop en lista med 3 strategier. Dessa tips kan hjälpa dig inför din presentation på engelska.

1) Lägg fokus på leveransen

Du lägger massor av tid för att ha en proffsig design på din powerpoint-presentation. Den kan också vara ett bra stöd. Men många glömmer bort att lära sig sitt eget material utantill. Du kan inte gå igenom det tillräckligt många gånger. När du repeterat noggrant kommer det sparas i ditt långtidsminne och minska stresspåslaget under presentationen. Du får dessutom mer utrymme att vara spontan och ta in publikfrågor under presentationen.

Handslag och uppvända handflator

Läs också: 5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

2) Sänk hastigheten på ditt tal

Ingen förväntar sig att du kommer prata engelska med perfekt uttal. En svensk accent bakom engelskan kan till och med vara charmigt. Däremot är det viktigt att inte prata för snabbt. Genom att sänka hastigheten kommer din publik enklare höra och faktiskt förstå vad du säger. Bestäm på förväg med vilka ord du ska inleda presentationen och låt dessa meningar ta tid. Då hinner åhörarna vänja sig med hur du pratar och kommer förstå dig bättre.

3) Ta många pauser

Det finns många fördelar med att ta många, men korta pauser. Dels kommer ditt budskap sjunka in hos åhörarna, dels ger du dig själv ett andrum. Du kan samla dina tankar (vad har du pratat om?) och komma på vad som kommer härnäst. Benämn att du tar en paus:

“Let me pause for a moment here. I know that I am making complete sense to myself in Swedish. How am I doing in English?. 

Det är dessutom ett bra sätt att ta in publiken samtidigt som du kan ta en klunk vatten.

Glöm inte att din presentation inte behöver vara perfekt. Men med lite bättre förberedelser kommer du känna dig betydligt mer bekväm under din presentation och ökar även oddsen till att ditt budskap når fram.

Läs också: Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

chef_1800x1013
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.