talaeng

3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

Här är strategierna du behöver för att få fram ditt budskap – på ett annat språk.

De flesta svenskar är duktiga på engelska. Du har säkert fått höra det under någon utlandsvistelse. Men som chef kan du även behöva hålla en presentation på engelska vilket är något helt annat. Facktermer ska översättas. Ord måste förklaras. Som om att en presentation i sig själv inte är tillräckligt utmanande…

Men lugn. HBR (Harvard Business Review) har med hjälp kommunikationsexperten Debroah Grayson Riegel satt ihop en lista med 3 strategier. Dessa tips kan hjälpa dig inför din presentation på engelska.

1) Lägg fokus på leveransen

Du lägger massor av tid för att ha en proffsig design på din powerpoint-presentation. Den kan också vara ett bra stöd. Men många glömmer bort att lära sig sitt eget material utantill. Du kan inte gå igenom det tillräckligt många gånger. När du repeterat noggrant kommer det sparas i ditt långtidsminne och minska stresspåslaget under presentationen. Du får dessutom mer utrymme att vara spontan och ta in publikfrågor under presentationen.

Handslag och uppvända handflator

Läs också: 5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

2) Sänk hastigheten på ditt tal

Ingen förväntar sig att du kommer prata engelska med perfekt uttal. En svensk accent bakom engelskan kan till och med vara charmigt. Däremot är det viktigt att inte prata för snabbt. Genom att sänka hastigheten kommer din publik enklare höra och faktiskt förstå vad du säger. Bestäm på förväg med vilka ord du ska inleda presentationen och låt dessa meningar ta tid. Då hinner åhörarna vänja sig med hur du pratar och kommer förstå dig bättre.

3) Ta många pauser

Det finns många fördelar med att ta många, men korta pauser. Dels kommer ditt budskap sjunka in hos åhörarna, dels ger du dig själv ett andrum. Du kan samla dina tankar (vad har du pratat om?) och komma på vad som kommer härnäst. Benämn att du tar en paus:

“Let me pause for a moment here. I know that I am making complete sense to myself in Swedish. How am I doing in English?. 

Det är dessutom ett bra sätt att ta in publiken samtidigt som du kan ta en klunk vatten.

Glöm inte att din presentation inte behöver vara perfekt. Men med lite bättre förberedelser kommer du känna dig betydligt mer bekväm under din presentation och ökar även oddsen till att ditt budskap når fram.

Läs också: Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.