talaeng

3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

Här är strategierna du behöver för att få fram ditt budskap – på ett annat språk.

De flesta svenskar är duktiga på engelska. Du har säkert fått höra det under någon utlandsvistelse. Men som chef kan du även behöva hålla en presentation på engelska vilket är något helt annat. Facktermer ska översättas. Ord måste förklaras. Som om att en presentation i sig själv inte är tillräckligt utmanande…

Men lugn. Nu har HBR (Harvard Business Review) med hjälp kommunikationsexperten Debroah Grayson Riegel satt ihop en lista med 3 strategier. Dessa tips kan hjälpa dig inför din presentation på engelska.

Missa inte: Så håller du inspirerande presentationer – får verktygen på Chefs seminarium 26 okt

1) Lägg fokus på leveransen

Du lägger massor av tid för att ha en proffsig design på din powerpoint-presentation. Den kan också vara ett bra stöd. Men många glömmer bort att lära sig sitt eget material utantill. Du kan inte gå igenom det tillräckligt många gånger. När du repeterat noggrant kommer det sparas i ditt långtidsminne och minska stresspåslaget under presentationen. Du får dessutom mer utrymme att vara spontan och ta in publikfrågor under presentationen.

2) Sänk hastigheten på ditt tal

Ingen förväntar sig att du kommer prata engelska med perfekt uttal. En svensk accent bakom engelskan kan till och med vara charmigt. Däremot är det viktigt att inte prata för snabbt. Genom att sänka hastigheten kommer din publik enklare höra och faktiskt förstå vad du säger. Bestäm på förväg med vilka ord du ska inleda presentationen och låt dessa meningar ta tid. Då hinner åhörarna vänja sig med hur du pratar och kommer förstå dig bättre.

Retorik för ledare: Lär dig få fram ditt budskap på bästa sätt på Chefs seminarium 26 okt.

3) Ta många pauser

Det finns många fördelar med att ta många, men korta pauser. Dels kommer ditt budskap sjunka in hos åhörarna, dels ger du dig själv ett andrum. Du kan samla dina tankar (vad har du pratat om?) och komma på vad som kommer härnäst. Benämn att du tar en paus:

“Let me pause for a moment here. I know that I am making complete sense to myself in Swedish. How am I doing in English?. 

Det är dessutom ett bra sätt att ta in publiken samtidigt som du kan ta en klunk vatten.

Glöm inte att din presentation inte behöver vara perfekt. Men med lite bättre förberedelser kommer du känna dig betydligt mer bekväm under din presentation och ökar även oddsen till att ditt budskap når fram.

Läs också: Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

SEMINARIUM 26 OKTOBER: RETORIK FÖR LEDARE

Missa inte Chefs seminarium med retorikexperten Sofia Kacim! Hon lär dig utveckla ditt sätt att argumentera, övertyga och ger dig massor av verktyg för att öka din genomslagskraft.

Läs mer och köp biljett
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden