talaeng

3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

Här är strategierna du behöver för att få fram ditt budskap – på ett annat språk.

De flesta svenskar är duktiga på engelska. Du har säkert fått höra det under någon utlandsvistelse. Men som chef kan du även behöva hålla en presentation på engelska vilket är något helt annat. Facktermer ska översättas. Ord måste förklaras. Som om att en presentation i sig själv inte är tillräckligt utmanande…

Men lugn. Nu har HBR (Harvard Business Review) med hjälp kommunikationsexperten Debroah Grayson Riegel satt ihop en lista med 3 strategier. Dessa tips kan hjälpa dig inför din presentation på engelska.

Missa inte: Så håller du inspirerande presentationer – får verktygen på Chefs seminarium 26 okt

1) Lägg fokus på leveransen

Du lägger massor av tid för att ha en proffsig design på din powerpoint-presentation. Den kan också vara ett bra stöd. Men många glömmer bort att lära sig sitt eget material utantill. Du kan inte gå igenom det tillräckligt många gånger. När du repeterat noggrant kommer det sparas i ditt långtidsminne och minska stresspåslaget under presentationen. Du får dessutom mer utrymme att vara spontan och ta in publikfrågor under presentationen.

2) Sänk hastigheten på ditt tal

Ingen förväntar sig att du kommer prata engelska med perfekt uttal. En svensk accent bakom engelskan kan till och med vara charmigt. Däremot är det viktigt att inte prata för snabbt. Genom att sänka hastigheten kommer din publik enklare höra och faktiskt förstå vad du säger. Bestäm på förväg med vilka ord du ska inleda presentationen och låt dessa meningar ta tid. Då hinner åhörarna vänja sig med hur du pratar och kommer förstå dig bättre.

3) Ta många pauser

Det finns många fördelar med att ta många, men korta pauser. Dels kommer ditt budskap sjunka in hos åhörarna, dels ger du dig själv ett andrum. Du kan samla dina tankar (vad har du pratat om?) och komma på vad som kommer härnäst. Benämn att du tar en paus:

“Let me pause for a moment here. I know that I am making complete sense to myself in Swedish. How am I doing in English?. 

Det är dessutom ett bra sätt att ta in publiken samtidigt som du kan ta en klunk vatten.

Glöm inte att din presentation inte behöver vara perfekt. Men med lite bättre förberedelser kommer du känna dig betydligt mer bekväm under din presentation och ökar även oddsen till att ditt budskap når fram.

Läs också: Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden