crown-2

3 steg: Bästa sättet att tackla en manipulativ kollega

Du ska vara till lags och följa deras vilja – helst omedvetet. Manipulativt beteende är ett farsot på många arbetsplatser. Så här kan du hantera beteendet. 

Alla jobbar (eller har jobbat) med en manipulativ person. Kollegan vill få dig att utföra arbetsuppgifter eller uppträda på ett visst sätt, utan att be om detta rakt ut. I stället försöker personen få sin vilja igenom genom att spela på dina svagheter.

Det kan vara dina rädslor, skuldkänslor eller pliktkänslor.

Personen kommer försöka få dig att tro att det är konstigt att tacka nej, att det är normbrytande på något sätt. Det kan vara väldigt jobbigt att stå emot.

Nu har HBR (Harvard Business Review) satt ihop en åtgärdsplan du kan följa för att hantera den manipulativa kollegan.

Här är deras bästa råd:

1) Var skeptisk

Om en kollega, från ingenstans, riktar sin fulla uppmärksamhet mot dig kan det vara ett tecken på att den vill kartlägga dig och dina svagheter. Inledningsvis vill personen ingjuta förtroende och få dig förstå att ni är allierade. Men var skeptisk om du märker att personen kommer med giftiga instick som för dig att känna dig dålig. Det kan vara personens sätt att testa dina gränser och se vad som får dig ur balans.

bilder-2

Läs också: 8 sätt: Så hanterar du narcissister – på jobbet

2) Konfrontera öppet

Det kan vara jobbigt med konfrontationer. Speciellt om de sker helt öppet på arbetsplatsen. Men ibland kan det vara enda sättet för att synliggöra manipulatorns beteende. Du behöver inte agera aggressivt på något sätt utan det räcker med att benämna det du ser.

Om personen till exempel sitter och skakar på huvudet missnöjt när du pratar på ett möte kan du fråga: ”Ursäkta, men var det något du ville lägga till? Du såg ut att inte samtycka med det jag sa”. Personen kommer då med stor sannolikhet bli obekväm och du visar att du inte accepterar beteendet.

3) Gå inte personens ärenden

Personer med ett manipulativt beteende försöker underminera sin omgivning genom att prata om andras misslyckande bakom deras rygg. Se till att inte blir en del av detta. Syftet är att kritiken ska sprida sig i organisationen, vilket på ett sätt kan stärka manipulatorn. Detta utan att den behövt framföra den själv.

Försök i stället att ställa motfrågor som: ”Jag förstår inte vad du menar. Om du har problem med personens insats – hur kan vi göra för den ska bli bättre?”

0rm

Läs också: Se upp för psykopater på jobbet

Relaterade artiklar

johanna123
Beslutsfattande

Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Alltför väldrillade chefer, fostrade i managementbyråkrati, är det största hindret för en effektivare offentlig sektor med självständiga medarbetare.

byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

budgetmisshuvud
Beslutsfattande

6 budgetmissar vi aldrig glömmer

Från dyra arenanoter – till när Ulf Lundell spräckte en konsertarrangörs hela budget på en enda spelning. Vissa budgetmissar är mer hisnande än andra.
missnojd
01:01 min
Konflikthantering

3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

Video + Text En nyanställd slarvar och gör inte sitt jobb – vilket väcker missnöje på arbetsplatsen. Här är experten Leif E Anderssons bästa råd för hur du ska hantera situationen som chef.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
byta-jobb1
Konflikthantering

Nya siffror: 6 av 10 svenskar har inte koll på GDPR

10 dagar kvar till GDPR träder i kraft. Men hur bra koll har svenskarna på de nya dataskyddsreglerna? Inte särskilt bra, enligt en ny Novus-undersökning.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.