Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

3 steg: Bästa sättet att tackla en manipulativ kollega

Du ska vara till lags och följa deras vilja – helst omedvetet. Manipulativt beteende är en farsot på många arbetsplatser. Så här kan du hantera beteendet. 

Konflikthantering
Publicerad

Alla jobbar (eller har jobbat) med en manipulativ person. Kollegan vill få dig att utföra arbetsuppgifter eller uppträda på ett visst sätt, utan att be om detta rakt ut. I stället försöker personen få sin vilja igenom genom att spela på dina svagheter.

Det kan vara dina rädslor, skuldkänslor eller pliktkänslor.

Personen kommer försöka få dig att tro att det är konstigt att tacka nej, att det är normbrytande på något sätt. Det kan vara väldigt jobbigt att stå emot.

HBR (Harvard Business Review) har satt ihop en åtgärdsplan du kan följa för att hantera den manipulativa kollegan.

Här är deras bästa råd:

1) Var skeptisk

Om en kollega, från ingenstans, riktar sin fulla uppmärksamhet mot dig kan det vara ett tecken på att den vill kartlägga dig och dina svagheter. Inledningsvis vill personen ingjuta förtroende och få dig förstå att ni är allierade. Men var skeptisk om du märker att personen kommer med giftiga instick som för dig att känna dig dålig. Det kan vara personens sätt att testa dina gränser och se vad som får dig ur balans.

2) Konfrontera öppet

Det kan vara jobbigt med konfrontationer. Speciellt om de sker helt öppet på arbetsplatsen. Men ibland kan det vara enda sättet för att synliggöra manipulatorns beteende. Du behöver inte agera aggressivt på något sätt utan det räcker med att benämna det du ser.

Om personen till exempel sitter och skakar på huvudet missnöjt när du pratar på ett möte kan du fråga: ”Ursäkta, men var det något du ville lägga till? Du såg ut att inte samtycka med det jag sa”. Personen kommer då med stor sannolikhet bli obekväm och du visar att du inte accepterar beteendet.

3) Gå inte personens ärenden

Personer med ett manipulativt beteende försöker underminera sin omgivning genom att prata om andras misslyckande bakom deras rygg. Se till att inte blir en del av detta. Syftet är att kritiken ska sprida sig i organisationen, vilket på ett sätt kan stärka manipulatorn. Detta utan att den behövt framföra den själv.

Försök i stället att ställa motfrågor som: ”Jag förstår inte vad du menar. Om du har problem med personens insats – hur kan vi göra för den ska bli bättre?”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden