Två kollegor

3 saker du aldrig ska säga till en kollega i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet. Men det det finns ett par fällor du ska se upp för i samtal med medarbetaren.

I första hand är du som chef ansvarig för dina medarbetare på arbetstid. Men även händelser utanför jobbet kan innebära att chefen måste komma med krisstöd. Till att börja med kan du följa den här checklistan för hur du bör agera.

En av de viktigaste punkterna är samtalet med medarbetaren eller kollegan i fråga. HBR (Harvard Business Review) har listat tre saker du aldrig ska säga till en person i kris – och vad du bör säga istället.

1) ”Du gör det till en större grej än vad det är!”

Säg istället: ”Det känns som det här påverkar dig. Berätta vad som händer inom dig!”

Kommentar: I stället för att döma din kollega eller medarbetare, vilket annars är risken, kan du få veta mer hur situationen faktiskt påverkar hen. Det blir ett mer öppet samtal och personen får chansen att utveckla sitt resonemang.

Chef i kostym

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

2) ”Sluta oroa dig så mycket!”

Säg istället: ”Du känns orolig. Vad är det som oroar dig främst?”

Kommentar: Genom att berätta för personen hur den känner sig, vilket sällan fungerar, bjuder du in till ett mer utförligt svar. Utifrån det blir det enklare att vara ett stöd.

3) ”Du måste verkligen släppa det!”

Säg istället: ”Det känns som du tänker mycket på det. Vad krävs för att du ska komma vidare?

Kommentar: Genom att forcera fram att personen ska gå vidare kan kollegan/medarbetaren sluta sig ännu mer. Men genom att ställa en fråga möjliggör du för personen att själv komma med konstruktiva lösningar.

krise

Läs också: 8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
officeforhandling
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag? Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge.
Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.