framsida-2
Foto: Anna Hansson

11 gester som får dig att verka oproffsig

Orden står för en liten del av hur vi uppfattas och kroppsspråket för resten. Se upp för de här gesterna om du vill ge ett professionellt intryck på jobbet.

Chefs artikel 16 uttryck som får dig att låta oproffsig blev en viral succé. Men vad du säger kommer inte spela stor roll om ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck säger något annat. Säger du att du mår bra, samtidigt som du gråter och har begravt huvudet i händerna kommer förmodligen inte många tror på dig.

Med andra ord, det gäller att även visa vad du säger med ditt kroppspråk. Här är några av de vanligaste misstagen vi gör som får oss att verka oprofessionella.

1. Dålig hållning. 

hallning

Människor sjunker ofta ihop när de känner sig underlägsna, är trötta, olyckliga eller oengagerade. En ihopsjunken hållning kommer därför också ge intryck av att du är lat eller osäker, säger Tonya Reiman, författare till boken ‘The power of Body Language’ till tidningen Business Insider.

2. Armarna kors. 

kors

En klassiker. De flesta vet att armarna i kors signalerar avstånd och motsatsen till öppenhet. Det är inte alltid fel utan kan uppfattas som ett tecken på beslutsamhet.

Läs också: Ultimata listan – 5 saker alla utmärkta ledare gör varje dag

3. Luta dig bort från personen du pratar med. 

luta-bort

Att luta dig bort från någon som försöker förklara något för dig kommer få dig att uppfattas som ointresserad och obekväm skriver Forbes.com.

Tips: Ha fötterna vända mot den du pratar med och formade som ett ‘V’. Det gör ett inbjudande intryck.

4. Fejka ett leende.

le

Det finns saker som är värre än att inte le. Att spela glad. Om du anstränger dig för att vara konstant glad kommer dina kolleger snart börja undra vad som egentligen döljer sig under ditt vita leende.

5. Ha mobilen framme.

mobilen

Chef skrev nyligen en artikel om forskning som visar att kvalitén på ett samtal sjunker om en mobil låg mitt emellan två personer som arbetade tillsammans. Mobilen pockar inte bara på uppmärksamhet utan sänder också ut signaler (bokstavligt talat) att den, och de som hör av sig, är viktigare än personen du pratar med.

6. Titta på klockan när du pratar med någon. 

titta-klockan

Förutom att det är respektlöst, signalerar det att du har bråttom, har bättre saker att göra och är otålig på att komma ifrån samtalet, mötet eller lunchen. Har du inte tid att prata med din medarbetare, förklara det och be att få återkomma.

7. Himla med ögonen.

himla

Förklaring är onödig. Gör det bara inte. Punkt.

Läs också: 4 sätt att avsluta ett möte

8. Pilla. 

pilla

Nästan alla gör det, men att pilla sig i håret, fippla med pennan, med smycket eller stryka sig i ansiktet är ett tecken på att du är nervös eller osäker, och kommer uppfattas som det, även om du inte är det.

9. Säga en sak – visa en annan. 

mena-annat

Att enstämmigt säga ”Det blir bra” utan att titta upp från dataskärmen och utan att visa att du menar det med en blick eller rörelse, kommer att uppfattas otrevligt, nonchalant eller som att du helt enkelt inte bryr dig om vad någon har sagt.

10. Göra ÖVERDRIVNA gester.

gester

Som sagt. Bra att visa att du lyssnar. Däremot inte bra att överdriva genom att nicka energiskt, stå alltför nära personen du pratar med eller använda stora gester. Det tar fokus från samtalet och dina medarbetare kommer snarare undra vad du håller på med än lyssna på vad du säger.

Läs också: Så blir chefen en friskfaktor

11. Titta ner.

titta-ner

Vi tittar ofta bort eller ner när vi blir osäkra. Håll därför ögonkontakten, speciellt om du förklarar något viktigt eller komplicerat. Forskning visar, enligt Tonya Reiman, att de som har en fast blick oftare får sin vilja igenom då det har en stor betydelse för vår övertalningsförmåga.

Läs också: 6 bästa tipsen för att rivstarta med arbetsmiljöarbetet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
natverk-4
Kommunikation

Nej, nätverkande är faktiskt inte så effektivt

Syftet med nätverksträffar att knyta till sig nya kontakter. Men det kanske inte så effektivt, visar ny forskning.
svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

fallgropar-svara-samtal
Kommunikation

Undvik fallgroparna vid svåra samtal

Alla har vi de där samtalen som vi vet att vi borde ta men gärna skjuter upp. Du som chef har ett ansvar att medvetandegöra saker som inte fungerar på arbetsplatsen. Här är saker du ska undvika vid svåra samtal. 
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
tranare
Beslutsfattande

Vi sätter betyg på ledarstilarna i landslaget!

Ledare för ledare i herrlandslaget. Vi gör en resa från Tommy Svenssons VM-brons 1994 fram till dagens datum. Här är ledarstilarna som präglat landslaget senaste åren.
nice
Karriär

Här är 10 egenskaper som är hetast just nu

Om du söker ett nytt chefsjobb finns det några egenskaper som är extra eftertraktade. Här är hela topplistan, enligt en ny undersökning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden