gestermedgaster

11 gester som får dig att verka oproffsig

Orden står för en liten del av hur vi uppfattas och kroppsspråket för resten. Se upp för de här gesterna om du vill ge ett professionellt intryck på jobbet.

Chefs artikel 16 uttryck som får dig att låta oproffsig blev en viral succé. Men vad du säger kommer inte spela stor roll om ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck säger något annat. Säger du att du mår bra, samtidigt som du gråter och har begravt huvudet i händerna kommer förmodligen inte många tror på dig.

Med andra ord, det gäller att även visa vad du säger med ditt kroppspråk. Här är några av de vanligaste misstagen vi gör som får oss att verka oprofessionella.

1. Dålig hållning. 

hallning

Människor sjunker ofta ihop när de känner sig underlägsna, är trötta, olyckliga eller oengagerade. En ihopsjunken hållning kommer därför också ge intryck av att du är lat eller osäker, säger Tonya Reiman, författare till boken ‘The power of Body Language’ till tidningen Business Insider.

2. Armarna kors. 

kors

En klassiker. De flesta vet att armarna i kors signalerar avstånd och motsatsen till öppenhet. Det är inte alltid fel utan kan uppfattas som ett tecken på beslutsamhet.

Läs också: Ultimata listan – 5 saker alla utmärkta ledare gör varje dag

3. Luta dig bort från personen du pratar med. 

luta-bort

Att luta dig bort från någon som försöker förklara något för dig kommer få dig att uppfattas som ointresserad och obekväm skriver Forbes.com.

Tips: Ha fötterna vända mot den du pratar med och formade som ett ‘V’. Det gör ett inbjudande intryck.

4. Fejka ett leende.

le

Det finns saker som är värre än att inte le. Att spela glad. Om du anstränger dig för att vara konstant glad kommer dina kolleger snart börja undra vad som egentligen döljer sig under ditt vita leende.

5. Ha mobilen framme.

mobilen

Chef skrev nyligen en artikel om forskning som visar att kvalitén på ett samtal sjunker om en mobil låg mitt emellan två personer som arbetade tillsammans. Mobilen pockar inte bara på uppmärksamhet utan sänder också ut signaler (bokstavligt talat) att den, och de som hör av sig, är viktigare än personen du pratar med.

6. Titta på klockan när du pratar med någon. 

titta-klockan

Förutom att det är respektlöst, signalerar det att du har bråttom, har bättre saker att göra och är otålig på att komma ifrån samtalet, mötet eller lunchen. Har du inte tid att prata med din medarbetare, förklara det och be att få återkomma.

7. Himla med ögonen.

himla

Förklaring är onödig. Gör det bara inte. Punkt.

Läs också: 4 sätt att avsluta ett möte

8. Pilla. 

pilla

Nästan alla gör det, men att pilla sig i håret, fippla med pennan, med smycket eller stryka sig i ansiktet är ett tecken på att du är nervös eller osäker, och kommer uppfattas som det, även om du inte är det.

9. Säga en sak – visa en annan. 

mena-annat

Att enstämmigt säga ”Det blir bra” utan att titta upp från dataskärmen och utan att visa att du menar det med en blick eller rörelse, kommer att uppfattas otrevligt, nonchalant eller som att du helt enkelt inte bryr dig om vad någon har sagt.

10. Göra ÖVERDRIVNA gester.

gester

Som sagt. Bra att visa att du lyssnar. Däremot inte bra att överdriva genom att nicka energiskt, stå alltför nära personen du pratar med eller använda stora gester. Det tar fokus från samtalet och dina medarbetare kommer snarare undra vad du håller på med än lyssna på vad du säger.

Läs också: Så blir chefen en friskfaktor

11. Titta ner.

titta-ner

Vi tittar ofta bort eller ner när vi blir osäkra. Håll därför ögonkontakten, speciellt om du förklarar något viktigt eller komplicerat. Forskning visar, enligt Tonya Reiman, att de som har en fast blick oftare får sin vilja igenom då det har en stor betydelse för vår övertalningsförmåga.

Läs också: 6 bästa tipsen för att rivstarta med arbetsmiljöarbetet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden