gestermedgaster

11 gester som får dig att verka oproffsig

Orden står för en liten del av hur vi uppfattas och kroppsspråket för resten. Se upp för de här gesterna om du vill ge ett professionellt intryck på jobbet.

Vad du säger kommer inte spela stor roll om ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck säger något annat. Säger du att du mår bra, samtidigt som du gråter och har begravt huvudet i händerna kommer förmodligen inte många tror på dig.

Med andra ord, det gäller att även visa vad du säger med ditt kroppspråk. Här är några av de vanligaste misstagen vi gör som får oss att verka oprofessionella.

1. Dålig hållning. 

hallning

Människor sjunker ofta ihop när de känner sig underlägsna, är trötta, olyckliga eller oengagerade. En ihopsjunken hållning kommer därför också ge intryck av att du är lat eller osäker, säger Tonya Reiman, författare till boken ‘The power of Body Language’ till tidningen Business Insider.

2. Armarna kors. 

kors

En klassiker. De flesta vet att armarna i kors signalerar avstånd och motsatsen till öppenhet. Det är inte alltid fel utan kan uppfattas som ett tecken på beslutsamhet.

Läs också: 5 steg för att bli en klimatsmart chef

3. Luta dig bort från personen du pratar med. 

luta-bort

Att luta dig bort från någon som försöker förklara något för dig kommer få dig att uppfattas som ointresserad och obekväm skriver Forbes.com.

Tips: Ha fötterna vända mot den du pratar med och formade som ett ‘V’. Det gör ett inbjudande intryck.

4. Fejka ett leende.

le

Det finns saker som är värre än att inte le. Att spela glad. Om du anstränger dig för att vara konstant glad kommer dina kolleger snart börja undra vad som egentligen döljer sig under ditt vita leende.

5. Ha mobilen framme.

mobilen

Chef skrev tidigare en artikel om forskning som visar att kvalitén på ett samtal sjunker om en mobil låg mitt emellan två personer som arbetade tillsammans. Mobilen pockar inte bara på uppmärksamhet utan sänder också ut signaler (bokstavligt talat) att den, och de som hör av sig, är viktigare än personen du pratar med.

6. Titta på klockan när du pratar med någon. 

titta-klockan

Förutom att det är respektlöst, signalerar det att du har bråttom, har bättre saker att göra och är otålig på att komma ifrån samtalet, mötet eller lunchen. Har du inte tid att prata med din medarbetare, förklara det och be att få återkomma.

7. Himla med ögonen.

himla

Förklaring är onödig. Gör det bara inte. Punkt.

Läs också: 5 steg: Så gör du det bästa av en dundertabbe

8. Pilla. 

pilla

Nästan alla gör det, men att pilla sig i håret, fippla med pennan, med smycket eller stryka sig i ansiktet är ett tecken på att du är nervös eller osäker, och kommer uppfattas som det, även om du inte är det.

9. Säga en sak – visa en annan. 

mena-annat

Att enstämmigt säga ”Det blir bra” utan att titta upp från dataskärmen och utan att visa att du menar det med en blick eller rörelse, kommer att uppfattas otrevligt, nonchalant eller som att du helt enkelt inte bryr dig om vad någon har sagt.

10. Göra ÖVERDRIVNA gester.

gester

Som sagt. Bra att visa att du lyssnar. Däremot inte bra att överdriva genom att nicka energiskt, stå alltför nära personen du pratar med eller använda stora gester. Det tar fokus från samtalet och dina medarbetare kommer snarare undra vad du håller på med än lyssna på vad du säger.

Läs också: Hur hanterar jag hungriga medarbetare? 

11. Titta ner.

titta-ner

Vi tittar ofta bort eller ner när vi blir osäkra. Håll därför ögonkontakten, speciellt om du förklarar något viktigt eller komplicerat. Forskning visar, enligt Tonya Reiman, att de som har en fast blick oftare får sin vilja igenom då det har en stor betydelse för vår övertalningsförmåga.

Person som ser generad ut och håller för öronen

Läs också: 16 uttryck som får dig att verka oproffsig

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.