framsida-2
Foto: Anna Hansson

11 gester som får dig att verka oproffsig

Orden står för en liten del av hur vi uppfattas och kroppsspråket för resten. Se upp för de här gesterna om du vill ge ett professionellt intryck på jobbet.

Chefs artikel 16 uttryck som får dig att låta oproffsig blev en viral succé. Men vad du säger kommer inte spela stor roll om ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck säger något annat. Säger du att du mår bra, samtidigt som du gråter och har begravt huvudet i händerna kommer förmodligen inte många tror på dig.

Med andra ord, det gäller att även visa vad du säger med ditt kroppspråk. Här är några av de vanligaste misstagen vi gör som får oss att verka oprofessionella.

1. Dålig hållning. 

hallning

Människor sjunker ofta ihop när de känner sig underlägsna, är trötta, olyckliga eller oengagerade. En ihopsjunken hållning kommer därför också ge intryck av att du är lat eller osäker, säger Tonya Reiman, författare till boken ‘The power of Body Language’ till tidningen Business Insider.

2. Armarna kors. 

kors

En klassiker. De flesta vet att armarna i kors signalerar avstånd och motsatsen till öppenhet. Det är inte alltid fel utan kan uppfattas som ett tecken på beslutsamhet.

Läs också: Ultimata listan – 5 saker alla utmärkta ledare gör varje dag

3. Luta dig bort från personen du pratar med. 

luta-bort

Att luta dig bort från någon som försöker förklara något för dig kommer få dig att uppfattas som ointresserad och obekväm skriver Forbes.com.

Tips: Ha fötterna vända mot den du pratar med och formade som ett ‘V’. Det gör ett inbjudande intryck.

4. Fejka ett leende.

le

Det finns saker som är värre än att inte le. Att spela glad. Om du anstränger dig för att vara konstant glad kommer dina kolleger snart börja undra vad som egentligen döljer sig under ditt vita leende.

5. Ha mobilen framme.

mobilen

Chef skrev nyligen en artikel om forskning som visar att kvalitén på ett samtal sjunker om en mobil låg mitt emellan två personer som arbetade tillsammans. Mobilen pockar inte bara på uppmärksamhet utan sänder också ut signaler (bokstavligt talat) att den, och de som hör av sig, är viktigare än personen du pratar med.

6. Titta på klockan när du pratar med någon. 

titta-klockan

Förutom att det är respektlöst, signalerar det att du har bråttom, har bättre saker att göra och är otålig på att komma ifrån samtalet, mötet eller lunchen. Har du inte tid att prata med din medarbetare, förklara det och be att få återkomma.

7. Himla med ögonen.

himla

Förklaring är onödig. Gör det bara inte. Punkt.

Läs också: 4 sätt att avsluta ett möte

8. Pilla. 

pilla

Nästan alla gör det, men att pilla sig i håret, fippla med pennan, med smycket eller stryka sig i ansiktet är ett tecken på att du är nervös eller osäker, och kommer uppfattas som det, även om du inte är det.

9. Säga en sak – visa en annan. 

mena-annat

Att enstämmigt säga ”Det blir bra” utan att titta upp från dataskärmen och utan att visa att du menar det med en blick eller rörelse, kommer att uppfattas otrevligt, nonchalant eller som att du helt enkelt inte bryr dig om vad någon har sagt.

10. Göra ÖVERDRIVNA gester.

gester

Som sagt. Bra att visa att du lyssnar. Däremot inte bra att överdriva genom att nicka energiskt, stå alltför nära personen du pratar med eller använda stora gester. Det tar fokus från samtalet och dina medarbetare kommer snarare undra vad du håller på med än lyssna på vad du säger.

Läs också: Så blir chefen en friskfaktor

11. Titta ner.

titta-ner

Vi tittar ofta bort eller ner när vi blir osäkra. Håll därför ögonkontakten, speciellt om du förklarar något viktigt eller komplicerat. Forskning visar, enligt Tonya Reiman, att de som har en fast blick oftare får sin vilja igenom då det har en stor betydelse för vår övertalningsförmåga.

Läs också: 6 bästa tipsen för att rivstarta med arbetsmiljöarbetet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
cheferscenskrack
Kommunikation

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående. 
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
dataskydd-2
Arbetsrätt

Får du kolla anställdas mejl?

Medarbetare som använder jobbdatorn i privat bruk. Men får chefen gå in och läsa mejlen? Nu har en ny dom kommit i EU-domstolen som väcker stort intresse.

bored_webb2
Kommunikation

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Vi har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.
kommu
Kommunikation

Så kommunicerar du bättre som chef

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

millennials
Kommunikation

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden