Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten, inte se folk i ögonen och ”glömma” att svara på jobbansökningar kan få större konsekvenser än du tror. ”Dålig hyfs kan förstöra en hel affär”, säger Annmarie Palm, specialist på vett och etikett i arbetslivet.

Kommunikation
Publicerad

Handen på hjärtat, hur noga är du som chef med att svara på alla jobbansökningar som i perioder hopar sig i mejlboxen?

Att ”glömma” eller strunta i återkopplingen kan verka som ett bagatellartat överseende. Särskilt om du har massor av annat att stå i. Men i själva verket är det ett typexempel på bristande vett och etikett i affärslivet, som kan stå både dig och företaget dyrt.

Det menar Annmarie Palm, expert på affärsmässigt uppförande och författare till boken Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären.

”Det ligger mycket möda och intresse bakom de där ansökningarna. Att inte få någon respons alls kan göra ont hos dem som skrivit, och skapa ett missnöje som sprids vidare med vindens hastighet. Fler än man anar kan börja prata illa om företaget, och välja att inte ha med det att göra i andra sammanhang”, säger Annmarie Palm.

 

Vad många inte tänker på är att rollerna kan vara ombytta inom något år:

”Då kanske det är du som söker jobb, hos den vars jobbansökning du nonchalerade. Eller så har personen i fråga förvandlats till din viktigaste kund”, säger Annmarie Palm.

I sin roll som kommunikationsstrateg på företaget Relationista har hon samlat åtskilliga berättelser om hur bristande hyfs förstört affärer, kundrelationer och människors rykten.

Ett exempel är vd:n för ett managementföretag som irriterar sig på ett förvånansvärt vanligt etikettsbrott, som gör att man börjar på minus helt i onödan: felstavade namn i mejl och offerter. Hur sugen blir man på att göra affärer med någon som inte ens bryr sig om vad man heter?, undrar han. Karl eller Khalid?

En annan chef som hon berättar om retar sig på folk som aldrig går att få tag på. Människor i ansvarig ställning som högst ovilligt svarar på mejl eller telefon, och inte hör av sig enligt överenskommelse.

Här är hennes 10 bästa tips för vett och etikett på jobbet:

1) Svara alltid på tilltal

Oavsett om det sker via telefon, mejl, autosvar, sms eller annat sätt. Om du inte hinner själv – ta hjälp.

2) Undvik att ta mobilsamtal när du sitter i möte

Om du  känner dig tvungen, tänk på att hålla en trevlig ton. Be att få ringa upp, och gör det också.

3) Se över din tillgänglighet

Vad är realistiskt? Upprätta gärna en policy kring hur tillgänglig du vill vara, och förmedla innebörden till omgivningen.

4) Undvik vita lögner.

Även långbänkar och att låta förfrågningar rinna ut i sanden. Var rak och ärlig, även när du måste säga nej.

5) Ha ett syfte

När du bokar in ett möte: Var tydlig med varför du vill ses.

6) Kom aldrig försent

Och om du någon gång ändå skulle bli försenad: Var noga med att be om ursäkt.

7) Kom förberedd

Se till att vara påläst och visa att du har någorlunda grepp om motpartens bransch och omvärld.

8) Planera din klädsel

Att klä sig efter situation är ett sätt att visa respekt. Trasiga jeans kanske faktiskt inte funkar på kundmöten.

9) Fokusera på dem du har möte med

Se dem i ögonen. Pilla inte med annat.

10) Tacka – och säg förlåt när det behövs

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden