etikett

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten, inte se folk i ögonen och ”glömma” att svara på jobbansökningar kan få större konsekvenser än du tror. ”Dålig hyfs kan förstöra en hel affär”, säger Annmarie Palm, specialist på vett och etikett i arbetslivet.

Handen på hjärtat, hur noga är du som chef med att svara på alla jobbansökningar som i perioder hopar sig i mejlboxen?

Att ”glömma” eller strunta i återkopplingen kan verka som ett bagatellartat överseende. Särskilt om du har massor av annat att stå i. Men i själva verket är det ett typexempel på bristande vett och etikett i affärslivet, som kan stå både dig och företaget dyrt.

Det menar Annmarie Palm, expert på affärsmässigt uppförande och författare till boken Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären.

”Det ligger mycket möda och intresse bakom de där ansökningarna. Att inte få någon respons alls kan göra ont hos dem som skrivit, och skapa ett missnöje som sprids vidare med vindens hastighet. Fler än man anar kan börja prata illa om företaget, och välja att inte ha med det att göra i andra sammanhang”, säger Annmarie Palm.

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Vad många inte tänker på är att rollerna kan vara ombytta inom något år:

”Då kanske det är du som söker jobb, hos den vars jobbansökning du nonchalerade. Eller så har personen i fråga förvandlats till din viktigaste kund”, säger Annmarie Palm.

I sin roll som kommunikationsstrateg på företaget Relationista har hon samlat åtskilliga berättelser om hur bristande hyfs förstört affärer, kundrelationer och människors rykten.

Ett exempel är vd:n för ett managementföretag som irriterar sig på ett förvånansvärt vanligt etikettsbrott, som gör att man börjar på minus helt i onödan: felstavade namn i mejl och offerter. Hur sugen blir man på att göra affärer med någon som inte ens bryr sig om vad man heter?, undrar han. Karl eller Khalid?

En annan chef som hon berättar om retar sig på folk som aldrig går att få tag på. Människor i ansvarig ställning som högst ovilligt svarar på mejl eller telefon, och inte hör av sig enligt överenskommelse.

Här är hennes 10 bästa tips för vett och etikett på jobbet:

1) Svara alltid på tilltal

Oavsett om det sker via telefon, mejl, autosvar, sms eller annat sätt. Om du inte hinner själv – ta hjälp.

2) Undvik att ta mobilsamtal när du sitter i möte

Om du  känner dig tvungen, tänk på att hålla en trevlig ton. Be att få ringa upp, och gör det också.

3) Se över din tillgänglighet

Vad är realistiskt? Upprätta gärna en policy kring hur tillgänglig du vill vara, och förmedla innebörden till omgivningen.

4) Undvik vita lögner.

Även långbänkar och att låta förfrågningar rinna ut i sanden. Var rak och ärlig, även när du måste säga nej.

5) Ha ett syfte

När du bokar in ett möte: Var tydlig med varför du vill ses.

6) Kom aldrig försent

Och om du någon gång ändå skulle bli försenad: Var noga med att be om ursäkt.

7) Kom förberedd

Se till att vara påläst och visa att du har någorlunda grepp om motpartens bransch och omvärld.

8) Planera din klädsel

Att klä sig efter situation är ett sätt att visa respekt. Trasiga jeans kanske faktiskt inte funkar på kundmöten.

9) Fokusera på dem du har möte med

Se dem i ögonen. Pilla inte med annat.

10) Tacka – och säg förlåt när det behövs

Det här är en artikel från nummer 10/2017. Som prenumerant får du även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
slappa
Karriär

5 taktiska klyschor när du fått sparken

Söker du nytt jobb? Om du har fått sparken från din tidigare chefstjänst kan det kännas som en uppförsbacke. Här är 5 taktiska karriärklyschor – som kan hjälpa dig att bli anställningsbar igen.
intervjua
Karriär

Så sticker du ut på intervjun – 5 knep

Drömjobbet är inom räckhåll. Men den som intervjuar har tankarna på annat håll. Här är 5 knep för att fånga uppmärksamheten och visa varför du ska få jobbet.

taar
Karriär

4 tips: Kom över din talarskräck på scen

Rädd för att tala inför folk? Då är du inte ensam. Många chefer tycker att det är nervöst. Men med rätt verktyg kan du lära dig att bli både underhållande, trygg och tydlig.

robban
Karriär

Tips: 5 appar du behöver som chef

Ringa, sms:a och mejla. Det är kanske det du använder din jobbtelefon till. Men faktum är att det finns fler smarta appar för att göra ditt jobb enklare.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden