etikett

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten, inte se folk i ögonen och ”glömma” att svara på jobbansökningar kan få större konsekvenser än du tror. ”Dålig hyfs kan förstöra en hel affär”, säger Annmarie Palm, specialist på vett och etikett i arbetslivet.

Handen på hjärtat, hur noga är du som chef med att svara på alla jobbansökningar som i perioder hopar sig i mejlboxen?

Att ”glömma” eller strunta i återkopplingen kan verka som ett bagatellartat överseende. Särskilt om du har massor av annat att stå i. Men i själva verket är det ett typexempel på bristande vett och etikett i affärslivet, som kan stå både dig och företaget dyrt.

Det menar Annmarie Palm, expert på affärsmässigt uppförande och författare till boken Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären.

”Det ligger mycket möda och intresse bakom de där ansökningarna. Att inte få någon respons alls kan göra ont hos dem som skrivit, och skapa ett missnöje som sprids vidare med vindens hastighet. Fler än man anar kan börja prata illa om företaget, och välja att inte ha med det att göra i andra sammanhang”, säger Annmarie Palm.

 

Vad många inte tänker på är att rollerna kan vara ombytta inom något år:

”Då kanske det är du som söker jobb, hos den vars jobbansökning du nonchalerade. Eller så har personen i fråga förvandlats till din viktigaste kund”, säger Annmarie Palm.

I sin roll som kommunikationsstrateg på företaget Relationista har hon samlat åtskilliga berättelser om hur bristande hyfs förstört affärer, kundrelationer och människors rykten.

Ett exempel är vd:n för ett managementföretag som irriterar sig på ett förvånansvärt vanligt etikettsbrott, som gör att man börjar på minus helt i onödan: felstavade namn i mejl och offerter. Hur sugen blir man på att göra affärer med någon som inte ens bryr sig om vad man heter?, undrar han. Karl eller Khalid?

En annan chef som hon berättar om retar sig på folk som aldrig går att få tag på. Människor i ansvarig ställning som högst ovilligt svarar på mejl eller telefon, och inte hör av sig enligt överenskommelse.

Här är hennes 10 bästa tips för vett och etikett på jobbet:

1) Svara alltid på tilltal

Oavsett om det sker via telefon, mejl, autosvar, sms eller annat sätt. Om du inte hinner själv – ta hjälp.

2) Undvik att ta mobilsamtal när du sitter i möte

Om du  känner dig tvungen, tänk på att hålla en trevlig ton. Be att få ringa upp, och gör det också.

3) Se över din tillgänglighet

Vad är realistiskt? Upprätta gärna en policy kring hur tillgänglig du vill vara, och förmedla innebörden till omgivningen.

4) Undvik vita lögner.

Även långbänkar och att låta förfrågningar rinna ut i sanden. Var rak och ärlig, även när du måste säga nej.

5) Ha ett syfte

När du bokar in ett möte: Var tydlig med varför du vill ses.

6) Kom aldrig försent

Och om du någon gång ändå skulle bli försenad: Var noga med att be om ursäkt.

7) Kom förberedd

Se till att vara påläst och visa att du har någorlunda grepp om motpartens bransch och omvärld.

8) Planera din klädsel

Att klä sig efter situation är ett sätt att visa respekt. Trasiga jeans kanske faktiskt inte funkar på kundmöten.

9) Fokusera på dem du har möte med

Se dem i ögonen. Pilla inte med annat.

10) Tacka – och säg förlåt när det behövs

Det här är en artikel från nummer 10/2017. Som prenumerant får du även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Läs också: Stilsäkra vd:n om kritikstormen: ”Inte rädd att sticka ut”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
egenskaper
Karriär

Här är 10 egenskaper som är hetast just nu

Om du söker ett nytt chefsjobb finns det några egenskaper som är extra eftertraktade. Här är hela topplistan, enligt en ny undersökning.
karriar-10
Karriär

Så tacklar du svåra intervjufrågan: "Dina svaga sidor?"

Den kommer på nästan alla anställningsintervjuer – men är jobbig att besvara. Så här ska du tackla frågan om dina svaga sidor.
karriara
Karriär

3 tips: Så här skaffar du en mentor

Vill du utvecklas som chef? Skaffa en mentor. Frågan är bara hur du gör. Här är några tips.
janneeez
Beslutsfattande

Därför gör Jannes ledarskap VM-succé

Sveriges första VM-slutspel på 12 år.

En styrelse som driver innovation kan bli bolagets nya superkraft.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

Styrelsen – så blir den företagets superkraft

Styrelsen behövs för att göra svenska bolag mer innovativa. Driv från styrelserummet kan göra hela skillnaden – och lyfta svenska företag. ”För att kunna bli en strategisk resurs för innovation behöver styrelser utveckla sig", säger Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson.
opopular
Karriär

10 sätt för att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden