etikett

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten, inte se folk i ögonen och ”glömma” att svara på jobbansökningar kan få större konsekvenser än du tror. ”Dålig hyfs kan förstöra en hel affär”, säger Annmarie Palm, specialist på vett och etikett i arbetslivet.

Handen på hjärtat, hur noga är du som chef med att svara på alla jobbansökningar som i perioder hopar sig i mejlboxen?

Att ”glömma” eller strunta i återkopplingen kan verka som ett bagatellartat överseende. Särskilt om du har massor av annat att stå i. Men i själva verket är det ett typexempel på bristande vett och etikett i affärslivet, som kan stå både dig och företaget dyrt.

Det menar Annmarie Palm, expert på affärsmässigt uppförande och författare till boken Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären.

”Det ligger mycket möda och intresse bakom de där ansökningarna. Att inte få någon respons alls kan göra ont hos dem som skrivit, och skapa ett missnöje som sprids vidare med vindens hastighet. Fler än man anar kan börja prata illa om företaget, och välja att inte ha med det att göra i andra sammanhang”, säger Annmarie Palm.

 

Vad många inte tänker på är att rollerna kan vara ombytta inom något år:

”Då kanske det är du som söker jobb, hos den vars jobbansökning du nonchalerade. Eller så har personen i fråga förvandlats till din viktigaste kund”, säger Annmarie Palm.

I sin roll som kommunikationsstrateg på företaget Relationista har hon samlat åtskilliga berättelser om hur bristande hyfs förstört affärer, kundrelationer och människors rykten.

Ett exempel är vd:n för ett managementföretag som irriterar sig på ett förvånansvärt vanligt etikettsbrott, som gör att man börjar på minus helt i onödan: felstavade namn i mejl och offerter. Hur sugen blir man på att göra affärer med någon som inte ens bryr sig om vad man heter?, undrar han. Karl eller Khalid?

En annan chef som hon berättar om retar sig på folk som aldrig går att få tag på. Människor i ansvarig ställning som högst ovilligt svarar på mejl eller telefon, och inte hör av sig enligt överenskommelse.

Här är hennes 10 bästa tips för vett och etikett på jobbet:

1) Svara alltid på tilltal

Oavsett om det sker via telefon, mejl, autosvar, sms eller annat sätt. Om du inte hinner själv – ta hjälp.

2) Undvik att ta mobilsamtal när du sitter i möte

Om du  känner dig tvungen, tänk på att hålla en trevlig ton. Be att få ringa upp, och gör det också.

3) Se över din tillgänglighet

Vad är realistiskt? Upprätta gärna en policy kring hur tillgänglig du vill vara, och förmedla innebörden till omgivningen.

4) Undvik vita lögner.

Även långbänkar och att låta förfrågningar rinna ut i sanden. Var rak och ärlig, även när du måste säga nej.

5) Ha ett syfte

När du bokar in ett möte: Var tydlig med varför du vill ses.

6) Kom aldrig försent

Och om du någon gång ändå skulle bli försenad: Var noga med att be om ursäkt.

7) Kom förberedd

Se till att vara påläst och visa att du har någorlunda grepp om motpartens bransch och omvärld.

8) Planera din klädsel

Att klä sig efter situation är ett sätt att visa respekt. Trasiga jeans kanske faktiskt inte funkar på kundmöten.

9) Fokusera på dem du har möte med

Se dem i ögonen. Pilla inte med annat.

10) Tacka – och säg förlåt när det behövs

Det här är en artikel från nummer 10/2017. Som prenumerant får du även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Läs också: Stilsäkra vd:n om kritikstormen: ”Inte rädd att sticka ut”

Relaterade artiklar

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare? 
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.