Jobbintervju

10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

På en jobbintervju finns det ett par oskrivna regler för hur du ska uppträda. Här är några du kan bryta med fördel.

När du blir kallad till en jobbintervju kan en viss nervositet vara inblandad. Du har sökt jobbet för att du är intresserad av en ny utmaning som chef och känslan är att mycket står på spel. Men jobbintervjuer är också ett fenomen med en rad olika gamla sanningar som är lätta att falla in i.

Forbes karriärexpert Liz Ryan har listat några av dessa oskrivna regler och hur du bör agera i stället. Här är hennes råd:

1) Ni ska sitta mitt emot varandra 

Det är en gammal sanning att en intervju ska ske där ni sitter på varsin sida om bordet. Om ni istället sitter bredvid varandra skapar det en fysisk känsla av samarbete och ändrar tankebanan till samarbete, vilket Chef tidigare skrivit om.

2) Du måste vänta med frågorna

Försök i stället att sträva efter att intervjun blir ett naturligt samtal där du sticker in dina frågor där det passar, snarare än att vänta till slutet av intervjun.

3) Du måste svara kort och konkret 

Det är lätt att hamna i ett läge där du svarar på frågor som om det vore ett muntligt prov i skolan. Om du istället kan berätta en liten historia om när du till exempel löste ett problem på ditt tidigare jobb ökar din chanser att få jobbet.

4) Du ska vara mild och neutral 

När vi ska visa upp våra bästa sidor är det lätt att bli nedtonad. Men om du inte är så i vanliga fall blir det snarare att du skådespelar vilken varken rekryteraren eller du gynnas av. Gå in till intervjun och försök ligga så nära ditt vanliga jag som möjligt.

5) Du ska ignorera en konstig stämning i rummet

Kanske märker du att en spänd stämning lägger sig i rummet. Det kan bero på att rekryteraren eller du har insett att du inte är en perfekt match för jobbet. Benämn det, om du vågar, genom att säga: ”Det är trevligt att få komma hit. Men det känns uppenbart som att här inte är en tjänst för mig. Eller vad säger du?”.

drommen123

Läs också: Svenskarnas dom: Här är det viktigaste för att älska sitt jobb

6) Du måste svara på alla frågor

Under intervjun kan från frågor som civilstånd, nuvarande lön och referenser från nuvarande arbetsgivare komma upp. Är du inte bekväm att dela med sig av detta under en första intervju kan du avstå. Respekterar inte intervjuaren är det troligen en arbetsgivare som struntar i din integritet.

7) En intervju ska vara utan avbrott

Intervjun kan vara påfrestande, inte minst för kandidaten. Om du känner att du behöver en paus för att gå på toaletten eller fylla på med vatten ska du inte tveka om att be om det. Pausen kan göra att du fyller på med ny energi vilket gynnar dig i slutändan.

8) Du får acceptera en lång väntan innan intervjun

Om du blir placerad i en själlös lobby utan att någon ägnar dig någon större uppmärksamhet innan intervju kan du se det som ett varningstecken. Drar det dessutom ut på tiden innan intervjun börjar, utan att någon förklaring ges, bör du fundera på om det här är en arbetsplats du vill jobba på.

9) Du försöker svara efter förväntningarna

Arbetsgivaren kanske har en snäv bild av hur kandidatens profil ska se ut, vilket annonsen speglar. Men om du går in till intervjun för att passa in perfekt enligt denna mall är risken stor att du blir begränsad i dina svar. Genom att våga ta ut svängarna kan du få arbetsgivaren att omvärdera sin förväntan och välja att anställa en med dina meriter istället.

10) Du är den som har mest att bevisa

Det är arbetsgivaren som sitter på beslutet om de vill anställa dig eller inte. Med det sagt är det lika mycket arbetsgivarens uppgift att lyfta fram varför du bör vilja jobba hos dem. Duktiga chefer är attraktiva och du har rätt att kräva en bra presentation av arbetsplatsen. Om du inte blir korrekt behandlad förtjänar de inte din tid.

Har din medarbetare nytt jobb i kikaren?

Läs också: 13 tecken: Då har din anställde nytt jobb i kikaren

chef_1800x1013
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Peter Ekholm framför ett tåg
Karriär

Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan: ”Farmor har präglat mig”

Snö, motorer och tåg. Det är viktiga teman i Peter Ekholms karriär, som fört honom från Vemdalens skidbackar via Nya Zeeland till vd-posten för Inlandsbanan.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tusenkronorsedel som klipps itu
Karriär

Börs-vd:arnas lön: 6,3 miljoner om året

Medianlönen för den totala ersättningen till en börs-vd var 6,3 miljoner kronor för helåret 2019, visar en ny rapport från Novare Pay Consulting.
Hand med skursvamp tvättar av LinkedIns logotyp
Karriär

9 tips för att fräscha upp din Linkedin-profil

Oavsett om coronakrisen fått dig att spana efter nytt jobb eller ej, kan det vara klokt att regelbundet uppdatera din profil på Linkedin.
Teckning av en fylld plånbok
Karriär

Lönen viktigare för kvinnor än för män

Vill du rekrytera kvinnor? Se då till att erbjuda ett större lönekuvert.
Person som ser glad ut efter att ha fått feedback digitalt
Karriär

Så ger du feedback – som boostar karriär och prestation

Feedback boostar karriär och prestation – både för den som ger och tar emot. Men vilken typ av feedback fungerar bäst? Hjärnforskaren Alva Appelgren har undersökt sambandet.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.