Sju meningar du hatar att höra
Du har haft en bra förmiddag. Du har ringt några viktiga samtal och hunnit förbereda dig för eftermiddagens möte. Nu ska du bara kolla av att ett av dina projekt rullar på som det ska. Då kommer det. Medarbetaren som är ansvarig för den första delen av projektet svarar »Eh.. nej, jag har inte blivit klar… Jag förstod inte hur du menade…«
Plötsligt är ditt glada humör som bortblåst. En syrlig kommentar ligger nära till hands. Varför har hon inte sagt något tidigare?
Det är lätt att bli frustrerad på människor som inte vill, inte förstår, inte kan. Christer Ackerman, föreläsare och författare till boken »Chefen och medarbetaren«, vet vad som retar upp chefer. Enligt honom är det offermentalitet eller ovilja att ta itu med sina arbetsuppgifter som oftast framkallar ilska hos chefen.
Men kommentarer som »Jag har inte tid« eller »Jag har inte lust« är ofta omskrivningar för något annat. Framför allt kan det handla om tre saker:
1. Att man inte vill vara på den arbetsplats man är på. Man drömmer i hemlighet om ett roligare jobb.
2. Att man är osäker på sig själv och rädd för nya utmaningar.
3. Att man har fått otydliga mål eller en otydlig roll.
Om du hinner, försök därför att reda ut vad oviljan beror på innan du brusar upp. Använd öppna frågor för att reda ut varför personen inte har tid eller inte vill. Är det faktiskt så att han/hon har för hög arbetsbelastning eller ligger det någon annan känsla bakom? Sedan kan du tillsammans med din medarbetare gå till djupet med problemet.
»Om det egentligen handlar om en rädsla för att misslyckas eller göra bort sig går det inte att bemöta med logiska resonemang. Då måste ni prata om känslan. Annars kommer det hela att sluta i ilska och frustration för bägge parter«, avslutar Christer Ackerman.
Sju meningar som chefen inte gillar:
1. »Jag vill inte, jag har inte gjort det här förut«
Christer Ackermans tips: »Är det sant, måste du som chef vara tydlig och strukturerad med vad den nya uppgiften innebär. Hjälp medarbetaren igång. Om personen helt enkelt inte vill, får ni ta den diskussionen. Börja prata om var motståndet kommer ifrån.«
2. »Jag fattar inte«
Christer Ackermans tips:
»Om personen med hjärtat säger att han/hon inte förstår, se det som ett bra läge att förklara situationen/problemet. Boka ett möte och gå igenom arbetsuppgiften eller processen steg för steg. Som chef är det din uppgift att stötta dina medarbetare. Om personen upprepade gånger säger att han/hon inte förstår, kan det vara tecken på en annan typ av motstånd. Står det för något djupare missnöje?«
3. »Jag har inte lön för att göra det«
Christer Ackermans tips: »Den här kommentaren kan också stå för motstånd. Man tycker förmodligen att man har ett för hårt tryck på sig och för många arbetsuppgifter. Man vill också utmana sin chef genom en sådan kommentar. Om du har fått höra det från flera medarbetare kan det vara dags att gräva djupare i problemet. Har ni för låg lön på avdelningen/företaget? Eller är folk gnälliga av andra skäl?«
4. »Det är inte mitt bord«
Christer Ackermans tips: »Det kan vara en signal på att man är rädd eller ovillig att ta på sig mer ansvar. Man kan vara orolig för att misslyckas. Här bör chefen vara lyhörd och stöttande om man vill föra in nya arbetsuppgifter. Men kommentaren kan också komma ur att rollfördelningen är otydlig på arbetsplatsen, man vet inte vem som gör vad. Då får du tydligt redogöra för medarbetaren vad som är hans/hennes ansvarsområde.«
5. »X gör inte som jag säger, kan du säga till X?«
Christer Ackermans tips: »Detta kan vara en chefsfråga, men också en kollegial fråga. Om personen x missköter sina arbetsuppgifter så att kunderna blir lidande är det en chefsfråga. Här bör man som chef vara en förebild och ta konflikten. Men är det något personligt mellan de två kollegerna är det deras ansvar att reda ut det. Däremot kan du som chef ge dem möjlighet att prata med varandra, till exempel genom att boka ett möte åt dem.«
6. »Jag vill inte jobba med honom/henne«
Christer Ackermans tips: »Det här bör du ta seriöst. Det kan ligga något allvarligt bakom, som mobbning eller sexuella trakasserier. Men det kan också vara obalans i hela gruppen, dina medarbetare kanske kämpar inbördes om makt och inflytande. Om hela gruppen är involverad, ta en heldag och arbeta med teambuilding. Om det är en mindre dispyt, säg till din medarbetare att ’Man behöver inte älska alla på jobbet, men man måste kunna jobba professionellt ihop’.«
7. »Kunden har inte gett mig rätt material«
Christer Ackermans tips: »Där får man vara väldigt lyhörd som chef. Det kan vara så att det är kundens fel, och då får man inte skälla på sina medarbetare. Men man får aldrig acceptera att det blir ett motsatsförhållande mellan företaget och kunden. Se vad du och medarbetaren kan göra för att samarbetet ska flyta smidigare.«
Kommentera!
Vilka meningar gör dig arg? Kommentera nedan!
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.