5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet
Finns det någon värre humörsänkare än gnäll på jobbet? Oavsett vem som står för det. Så här hanterar du gnälliga medarbetare, chefer och chefskollegor.
Visst, alla kan ha en dålig dag. Och visst, det finns fall då det är rätt att ifrågasätta läget. Men ett genomgående negativt förhållningssätt till sakernas tillstånd kan kosta på – både i humör och produktivitet.
Här är fem olika sätt att bemöta negativa kommentarer på jobbet – om jobbet:
Lyssna efter behovet: Hos en del blir klagandet ett sätt att uttrycka sin vilja att bli lyssnad på. En kommentar som ofta funkar om du misstänker att så är fallet är ”om jag var du skulle jag känna likadant”, tipsar coachen Erica Latrice om i Fast Company.
Byt perspektiv: Kanske har du insikter som kan erbjuda den ständigt klagande nya sätt att se på saken? Försök visa på orsaken till varför något är på ett visst sätt. Du kanske framstår som en besserwisser – men du har i alla fall styrt samtalet i en ny riktning.
Fråga efter deras lösning: ”Vad skulle du göra åt det om du fick välja?” Ett bra förhållningssätt att försöka få den som klagar att inta.
Visa på beteendet: Men anklaga dem inte. Att använda humor är ett tips. Eller säg bara rätt upp och ner: ”Den typen av kritik gör mig faktiskt obekväm.”
Byt ämne: En teknik som lärs ut inom mediaträning är den så kallade bryggan – som när en fråga ställs uppmanar till ett svar som bekräftar frågeställaren och sedan flyttar fokus: ”Bra att du lyfter frågan! Jag har inget svar men en del tankar kring det – låt mig dra dem för dig.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.