10 viktigaste tipsen till unga ledare

200 ledare har sagt sitt! Under Scouterna och Ungt Ledarskaps seminarium i april diskuterade ledarna fram tio råd till framtidens ledare.

Hälsa
Text:
Publicerad
Inget fel med att misslyckas så länge du lär av misstagen. Foto: Pixabay

I slutet av april 2015 samlade Scouterna och Konungens Stiftelse Ungt ledarskap 200 ledare för att diskutera utmaningarna och möjligheterna i att misslyckas. Temat för seminariet var ”att våga misslyckas och att växa genom att utmana sina gränser”.

Diskussionerna kokades ner till tio råd och Chef är först med att kunna presentera dem. En av de som var med och diskuterade fram tipsen var Martin Björgell, 27-årig privat marknadschef på Handelsbanken och tidigare ordförande i Scouternas styrelse. För Chef berättar han om hur han använder sig av de här metoderna i sin vardag som ung chef.

1. Våga misslyckas – och berätta om det.
Det är normalt att misslyckas, vi lär av det och det bygger ett gott ledarskap, menar Martin Björgell:

”Speciellt i scouterna hände det att vi misslyckades med att till exempel inte komma fram till lägret i tid och att någon blev hungrig och trött. Det hände alltid när vi inte hade kommunicerat. Det är samma sak i arbetslivet, skillnaden är bara att vi inte står på ett fjäll utan i ett kontorslandskap. På jobbet idag försöker jag visa med egna exempel att det är okej att försöka och att det går fel ibland.”

2. Fokusera på syftet – förklara varför
Om du tänker på varför du gör ditt arbete klargörs syftet med det, både för chefer och medarbetare.

”Vi har varje vecka möten med hela personalgruppen. Där diskuterar vi inte konkreta rutiner, regelverk eller krav från senaste finanskrisen. Där diskuterar vi hur vi kan hjälpa människor att känna trygghet och få en bättre överblick över sin ekonomi. Pratar man inte om syftet och människorna hamnar man i företag som jagar poäng och har säljtävlingar. Det tror jag är väldigt kortsiktigt och varken kul för medarbetare eller chefer i längden.”

3. Använd berättelser
Låt verkliga berättelser bli ett verktyg i ledarskapet både i motgång och medgång.

”Det uppstår situationer när vi möter motgångar och behöver ventilera. Kommer mina medarbetare till mig med ett problem försöker jag använda mig av egna eller andras berättelser och erfarenheter för att de inte ska känna sig ensamma. En medarbetare ska våga visa känslor för sin chef så att man kan lösa det som skaver och förstärka det som är bra.”

4. Lär genom att göra – och glöm inte att reflektera
Utan reflektion blir handling mest en massa ”doing” och inte ”learning by doing”.

”Om något går fel någon gång försöker jag att inte bara påpeka det utan att ta ett steg tillbaka och se till processen och vad som gick fel där. Sedan måste vi reflektera över vad felet fick för konsekvenser och varför det är viktigt att det blir rätt, som att ett projekt tog längre tid till exempel.”

5. Lär dig gilla svårigheter
Att lära genom att göra, skapar en tillåtande miljö och är en av dagens stora utmaningar.

”Det ska vara tillåtet att testa sina vingar. Man behöver inte alltid fråga om tillåtelse innan, man kan lika gärna komma och be om förlåtelse efteråt. Att få testa själv tror jag gör att flera medarbetare vågar göra det de är bra på.”

6. Se människans möjligheter
Fokusera på personers framtida potential och drivkraft – inte deras historia.

”Vi har ett system vi kallar hjulet. Hela företaget gör tillsammans varje år en gemensam verksamhetsplan. Men även medarbetarna gör sin egen individuella handlingsplan. Där är sedan min att följa upp den och stötta medarbetarna genom att se till att de har vad de behöver för att hålla den. Det kan vara en kompetens man behöver förstärka genom ett nätverk eller en mentor till exempel.”

7. Sök olikheter
Teama ihop dig med en person som är din totala motsats – då växer idéerna fram och innovation uppstår.

”På vårt kontor har vi 16 medarbetare i varierande åldrar, kön och läggningar och med olika livsbakgrunder. Vi jobbar ofta inom samma område och med samma kollegor. Vi försöker se till att skapa olika team i olika projekt så att man dels får arbeta med nya personer och dels prova på annat än det man kan bäst för att utvecklas och utmana sig själv.”

8. Applådera misslyckanden
Om vi ändrar vårt beteende när vi misslyckas förändrar vi hjärnans belöningssystem och skräcken för att göra fel minskar.

”Det lönar sig sällan att ge repressalier om någon har brustit i arbetet. Gäller det ett kundärende brukar vi fråga kunden och se om vi kan rätta till det. Även när det blivit fel ger det ny erfarenhet in i andra kundrelationer. Det kan löna sig att pröva olika tillvägagångssätt och utvärdera och fråga hur det går under vägen.”

 9. Släpp kontrollen!
När du släpper kontrollen och delegerar mer uppstår lösningar man inte själv tänkt på.

”Det här är superviktigt! När någon kommer till mig med en fråga försöker jag att ge tillbaka frågan. ”Vad tycker DU att vi ska göra?” Jag uppmanar mina anställda att testa själva och göra det de vill göra. Känner man förtroende och får respekt kommer man att växa. Det blir roligare och det kommer mer idéer.”

10. Skapa delaktighet
Att ge alla chansen att påverka ger en kultur där det är okej att göra fel.

”På kontoret har vi en metod från Scouterna som vi kallar ”Påverkans torg”. Istället för att chefen gör en verksamhetsplan, sätter vi oss alla i mindre grupper och gör egna förslag. Utifrån dem utvecklar vi sedan själva planen. Det skapar en form där alla känner att de kan komma till tals och påverka, oavsett vilken titel man har.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.