Två hundar i videokonferens...

”Var inte en Zoom-tråkmåns” och 5 andra tips för distansmötet

Visst är det praktiskt med videokonferenser under coronans tid – men också risk för ett virtuellt vilda västern för dem som kastas in i den digitala mötesdjungeln utan manual. Här är 6 förslag till bättre vett och etikett på Zoom-mötena.

Användandet av de digitala mötesplattformarna har formligen exploderat under coronakrisen. Zoom noterar exempelvis en ökning av antalet dagliga användare från 10 miljoner till 200 miljoner på bara tre månader, men att som ovan deltagare hitta de rätta mötesformerna är inte alltid så lätt. Behovet av vett och etikett tycks många gånger akut, menar kolumnisten Pilita Clark på Financial Times som rycker ut med några tips för minskat kaos på Zoom-mötena.

1. Var inte en Zoom-tråkmåns.
Arbetsplatsens notoriska pratkvarn får via dåligt ledda videokonferenser en ny chans att köra över folk med sitt babbel, liksom tråkmånsen som just lärt sig tekniken och därför översköljer kollegorna med oombedda råd. Undvik att vara någon av dem.

2. Lär dig att använda mute-knappen.
Inne på sjätte veckan av hemifrån-arbete är det fortfarande många som inte begriper hur tröttsamt det kan vara att få videokonferenserna sönderhackade av harklingar, hostningar och suckar ur en odämpad mikrofon. Lär dig att använda ”mute”-knappen och håll gärna mikrofonen avstängd om du inte uppmanas till annat.

3. Var inte en bredbands-snobb.
Har du en supersnabb bredbandsförbindelse i toppklass – grattis! Men var samtidigt medveten om att alla inte är lika bra uppkopplade. Fnissa inte åt kollegor vars nunor blir suddiga eller fryser till stillbild på länk. Var tålmodig och föreslå att de stänger av kameran i stället.

4. Var inte en bakgrunds-skrytmåns.
Grattis också om du bor i ett smakfullt designat hem med sjöutsikt, men om du jobbar med människor som inte gör det: undvik att skryta och överväg en neutral bakgrund för videokonferenserna.

5. Ignorera tillfälliga inslag av katter och barn.
Borde vara uppenbart vid det här laget. Likaså värdet av att hålla mötena korta och kärnfulla.

6. Bjud in med måtta.
Folk som deltar i möten utan att egentligen ha någon anledning kan vara en plåga på vilka sammanträden som helst, men kanske särskilt när de sker digitalt. Öka inte på den stress som redan kan vara utbredd på grund av fallerande teknik, genom inbjudningar till folk vars närvaro är av högst begränsad betydelse.

 

Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.

Läs också: ”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Person i videomöte som vill krama sina kollegor
Digital utveckling

Var femte chef ser fördelar med coronakrisen

Samtidigt som coronaepidemin skapar allvarliga problem i arbetslivet, finns också en uppsida. Var femte chef inom samhällsbyggnadssektorn har upptäckt nya möjligheter, visar en undersökning.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Sara Öhrvall, författare till boken
Digital utveckling

Sara Öhrvall om nya boken ”Ditt framtida jag”

Digitaliseringsexperten Sara Öhrvall om en hisnande, spännande men kanske också skrämmande framtid.

Robot som ger en man kaffe, robot som tänker och robot som vattnar blommor
Digital utveckling

Chefs undersökning: Är svenska chefer redo för AI?

Är svenska chefer redo för artificiell intelligens? Ja, de är åtminstone positiva till den, visar Chefs undersökning. Även om många ännu inte ser nyttan.
Teckning av ett huvud med en hjärn ai genomskärning och ett huvud med elektronik
Digital utveckling

Vad är AI egentligen?

Vad är egentligen artificiell intelligens? Vad är syftet? Och vad är skillnaden mellan AI och maskininlärning? Du är inte ensam om att fundera över det. Här är tre frågor och svar som reder ut det mest grundläggande.
Ulrika Barver framför Skatti
Digital utveckling

Chatbotten Skatti jobbar dygnet runt

Skatteverket har fått en ny medarbetare: Skatti, en digital chatbot som jobbar dygnet runt, årets alla dagar. ”Det är en uppskattad tjänst. Förtroende- och varumärkesmässigt är Skatti en framgång för Skatteverket”, säger enhetschefen Ulrika Barvér.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Porträtt av jakob Liljedahl
Digital utveckling

Matjättens nya AI-chef: ”AI ska förbättra kundernas upplevelse”

”Med hjälp av AI kan vi fylla våra butiker med just den mat som kunderna efterfrågar vid olika tidpunkter”, säger Jakob Liljedahl, som just tillträtt en nyinrättad tjänst som AI-chef inom Coop.