mugg

Två viktigaste tipsen för dig som leder på distans

Nya digitala verktyg är ett sätt för många att minska en av de vanligaste orsakerna till stress på jobbet, nämligen mejlfloden. Det kan också vara ett hjälpmedel för chefen som leder medarbetare på distans.

Men liksom mejl kan nya kommunikationskanaler som till exempel Slack eller Facebook Workplace också bli stressande och fragmentarisera arbetet.

Kanske särskilt när det finns en vits med att skicka många meddelanden för att hålla sig uppdaterad om vad medarbetaren som sitter på annan ort håller på med.

Läs också: Ökad rörlighet kräver nytt ledarskap

Harvard Business Review tipsar i sin guide ”Leading virtual teams” om två metoder för att undvika överlastning i digitala kommunikationskanaler:

Sätt rutiner: Försök styra ditt team mot bulletiner och korta statusuppdateringar i en anvisad kanal. Ge dem mallar att förhålla sig till.

Skapa virtuell kontorstid: Avsätt några timmar varje vecka när du är tillgänglig för att svara på allmänna frågor i ert kommunikationssystem.

Och se till att vara konsekvent vid överträdelser, genom att till exempel svara så här om någon ställer en fråga utanför ämnet:  ”Bra fråga, men vi sparar den till veckans ’kontorstid’. Ok, tillbaka till dagordningen.”

Relaterade artiklar

socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?