Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Tre tillfällen då du inte bör delegera

Beslutsfattande
Text: Redaktionen
Publicerad

Det ger dig mer utrymme att utveckla verksamheten. Och dina medarbetare får chans att ta mer ansvar. Att delegera är verkligen att rekommendera för chefer som vill få en lugnare jobbvardag.

Men självklart finns det tillfällen då det är bättre att lösa uppgiften själv.
Harvard Business Review visar tre exempel på när du inte bör delegera.

1. När uppgiften är otydlig
Om du inte kan förklara exakt vilket problem som ska lösas, eller hur det ska lösas på bästa sätt, skjut upp delegeringen. Vänta tills du har mer information eller bättre underlag.

2. När du behöver lära dig
Det är bra att delegera för att låta andra utvecklas, men glöm inte bort din egen personliga utveckling. Håll fast vid uppgifter som bidrar till att du ökar din kompetens och ditt lärande.

3. När för mycket står på spel
Det finns tillfällen då du som chef är bäst lämpad för att ta hand om en uppgift. Inte för att du kan göra det bättre eller snabbare än dina medarbetare, utan för att projektet är för viktigt för att lämna ditt bord.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden