Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Tre beteenden du bör undvika

Kommunikation
Text:
Publicerad

Ledarskapsförfattarna och konsulterna Amy Jen Su och Muriel Maignan Wilkins bloggar återkommande på Harvard Business Reviews sajt. De har gått igenom tusentals 360-utvärderingar av chefer, och hittat tre beteenden som kolleger och medarbetare har svårt att acceptera.

Det här ska du (framför allt) undvika:

1. Dömande kroppsspråk
Suckar, blickar, axelryckningar. Det kan handlar om små nyanser, men vi människor är väldigt duktiga på att tolka även subtila signaler. Forskning visar att 75 till 90 procent av den påverkan vi har på andra kommer från vårt kroppspråk. Även ditt tonläge spelar stor roll. Låter du vänlig eller sarkastisk? Kritisk eller inbjudande? Du är förmodligen inte medvetet brysk. Det är mer sannolikt att det bara slinker ur dig, särskilt när du är stressad. Men det påverkar dina anställda mer än vad du tror.

2. Avbryta eller förhöra
 Att skapa en trygg miljö där medarbetarna fritt kan föra fram sina idéer, sägs vara bra för kreativitet och innovationskraft. Enligt samma filosofi bör du stävja din impuls att avbryta medarbetare som kommer med lite halvt genomtänkta förslag. Ställ öppna frågor för att ta reda på mer om idén. Självklart är det viktigt att medarbetarna kommunicerar tydligt och begripligt, men ibland behöver man lite hjälp på traven.

3. Inkonsekvens
Både kolleger och medarbetare kommenterar ofta i 360-undersökningar hur avskräckande det är att ha en chef med ”två ansikten”. Chefen kanske är charmerande i ledningsgruppen, men respektlös gentemot sina underställda.  Det gör medarbetarna väldigt nervösa, eftersom de inte vet hur chefen ska bete sig just den dagen. Det kan skapa ett passivt-aggressivt beteende hos medarbetarna eftersom man försöker undvika konflikter.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden