”Tidpunkten helt rätt för att starta podd nu”

Antalet poddar med chefs-tema exploderar och har aldrig varit så många som nu. Sugen på att själv börja podda, när coronakrisen kanske frigör extra tid? Rudolf Antoni, regionchef på Svenskt Näringsliv Väst, menar att det är helt rätt.

Digital utveckling
Publicerad
Rudolf Antoni, regionchef Västra Götaland
Rudolf Antoni, regionchef Västra Götaland, menar att nu är en bra tid att starta podd.

Medan coronakrisen vänder upp- och ner på jobbmarknaden, fortsätter podd-radion sitt segertåg som ett av mediasektorns mest snabbväxande segment. På Apple Podcasts finns i dag över 900 000 podd-titlar registrerade, en siffra som nästan har fördubblats på två år.

Inte minst har antalet chefs- och ledarskapspoddar på kort tid exploderat. Mitt Ledarskap-podden, På Jobbet-podden, Inspirerande Ledarskap-podden och Chef Dilemma-podden med Chefs egen Cissi Elwin är svenska poddar på temat, för att bara nämna några få.

För Svenskt Näringsliv Väst är coronakrisen den utlösande faktor som får organisationen att sjösätta en egen podd, Näringslivspodden. För regionchefen Rudolf Antoni, som också är programledare, är tidpunkten helt rätt då så många ordinarie konferenser och seminarier ställts in på grund av covid 19-epidemin.

”Vår verksamhet handlar väldigt mycket om att kommunicera och förmedla information och verklighetsbilder från företagen. Podden kan hjälpa oss att nå ut till nya grupper och inte minst kvinnor, som utgör en stor del av publiken som brukar lyssna på poddar”, säger han om Näringslivspodden som är tänkt som ett långsiktigt projekt.

De tekniska barriärerna för att dra igång en podd är närmast obefintliga. I princip räcker det med en dator och en mikrofon. Praktiskt, men också något av en förbannelse. Medan ett fåtal topp-poddar når ett enormt genomslag och håvar in större delen av annonskakan i den digitala erans vinnaren tar allt-ekonomi, drunknar åtskilliga fler i det enorma utbudet. En granskning som DN gjorde i fjol visar att statliga myndigheter fastnat i ett stillastående podd-bakvatten trots ambitiösa satsningar – Svenska Institutet siktade exempelvis på 100 000 lyssnare per avsnitt men landade på enbart 2000 enligt en första analys.

Rudolf Antoni inser att Svenskt Näringsliv Väst har begränsade möjligheter att hamna överst på podd-toppen, men det är inte heller syftet. Ambitionen är snarare en varsam förändring av varumärket:

”Svenskt Näringsliv syns ofta i nationella utspel och i storpolitiken. Genom samtalen i podden har vi en möjlighet att bli lite mer personliga”, säger han.

Magnus Fredriksson, docent vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid JMG i Göteborg, säger att poddande kan vara väl investerad tid för svenska chefer och ledare – men med vissa förbehåll.

”I allmänhet bör de inte att förvänta sig att tjäna några pengar på sitt poddande, annat än på ett mer indirekt och varumärkesstärkande sätt. Som när en vd stärker relationen med kunderna genom att podda om en väldigt nischad produkt. Poddar kan också vara ett sätt för chefen att prata med sin egen organisation på ett informellt sätt, ungefär som i en personaltidning, i ett format som går att lyssna på överallt och där chefen har kontroll över sammanhanget. Så det ger ju nya möjligheter”.

En underskattad svårighet kan vara konsten att göra intressanta program, och mängden arbete som krävs. Få vd:ar och chefer har någon större erfarenhet av radioproduktion.

”Är man seriös, kan det därför vara klokt att anlita någon reklam- eller kommunikationsbyrå som står produktion, teknik och uppslag till innehåll. Så det blir bra kvalitet på podden, om man nu ändå ska göra en.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.