kompischefen

Studie: Så bör du agera när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten? Enligt en ny studie finns det en överhängande risk om chefens förväntningar är för otydliga.

Som chef vill du säkerligen skapa en nära relation med dina medarbetare. Förutom att det gör arbetsplatsen roligare att vistas på kan motivationen öka. En nära relation kan dessutom göra kritik mer prestigelös om man känner varandra ordentligt.

Men kan en vänskap på jobbet slå tillbaka mot chefen? Det menar ett forskarteam med sin bas på National University of Singapore som gjort en studie i ämnet, som först publicerades i Harvard Business Review.

 

johanna123

Läs också: Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Forskarna menar att i en utopi ger chefen sina medarbetare förtroende, rätt förutsättningar och råd för att hen ska lyckas med sitt uppdrag. Medarbetaren återgäldar genom att jobba hårdare och vara mer engagerad på jobbet. En positiv konsekvens av en stark relation mellan chef och medarbetare.

Men en stark relation kan också göra att medarbetaren inte känner sig tvingad att leverera. Du är ju kompis med chefen och pressen på dig minskar.

cirkus

Läs också: Forskning: Därför gör orädda arbetsplatser succé

Genom att samla in data från 73 par (en chef och en medarbetare) som jobbar på ett IT-företag i norra Kina ville man jämföra vad en nära relation gör för jobbprestationen. Och det visade sig att medarbetare som var ”kompis med chefen” kände sig priviligierade och drog nytta av relationen genom att på kort sikt utföra sina arbetsuppgifter med mindre fokus.

Så hur bör du som chef agera när medarbetarens insats påverkas av er relation? Enligt forskarna bör du fortsatt ge förtroende, rätt förutsättningar och goda råd till medarbetaren, men också ställa tydliga förväntningar med dessa tre frågor.

bilf

Läs också: Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

1) Vad förväntar du dig?

2) När ska arbetsuppgiften vara färdig?

3) Hur ska medarbetaren prioritera?

Genom dessa punkter blir ramarna tydligare för både dig och medarbetaren. Att ha en nära relation med dina medarbetare är i grunden väldigt positivt, men du måste också vara medveten om att det kan påverka effektiviteten.

cheferfb

Läs också: Så många chefer är Facebook-vän – med sina anställda

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
officeforhandling
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag? Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.