kompischefen

Studie: Så bör du agera när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten? Enligt en ny studie finns det en överhängande risk om chefens förväntningar är för otydliga.

Som chef vill du säkerligen skapa en nära relation med dina medarbetare. Förutom att det gör arbetsplatsen roligare att vistas på kan motivationen öka. En nära relation kan dessutom göra kritik mer prestigelös om man känner varandra ordentligt.

Men kan en vänskap på jobbet slå tillbaka mot chefen? Det menar ett forskarteam med sin bas på National University of Singapore som gjort en studie i ämnet, som först publicerades i Harvard Business Review.

 

johanna123

Läs också: Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Forskarna menar att i en utopi ger chefen sina medarbetare förtroende, rätt förutsättningar och råd för att hen ska lyckas med sitt uppdrag. Medarbetaren återgäldar genom att jobba hårdare och vara mer engagerad på jobbet. En positiv konsekvens av en stark relation mellan chef och medarbetare.

Men en stark relation kan också göra att medarbetaren inte känner sig tvingad att leverera. Du är ju kompis med chefen och pressen på dig minskar.

cirkus

Läs också: Forskning: Därför gör orädda arbetsplatser succé

Genom att samla in data från 73 par (en chef och en medarbetare) som jobbar på ett IT-företag i norra Kina ville man jämföra vad en nära relation gör för jobbprestationen. Och det visade sig att medarbetare som var ”kompis med chefen” kände sig priviligierade och drog nytta av relationen genom att på kort sikt utföra sina arbetsuppgifter med mindre fokus.

Så hur bör du som chef agera när medarbetarens insats påverkas av er relation? Enligt forskarna bör du fortsatt ge förtroende, rätt förutsättningar och goda råd till medarbetaren, men också ställa tydliga förväntningar med dessa tre frågor.

bilf

Läs också: Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

1) Vad förväntar du dig?

2) När ska arbetsuppgiften vara färdig?

3) Hur ska medarbetaren prioritera?

Genom dessa punkter blir ramarna tydligare för både dig och medarbetaren. Att ha en nära relation med dina medarbetare är i grunden väldigt positivt, men du måste också vara medveten om att det kan påverka effektiviteten.

cheferfb

Läs också: Så många chefer är Facebook-vän – med sina anställda

bylineg
webbredaktör/reporter
Sköter Chefs sociala medier och redaktör för Chef.se. Extra intresserad av AI, tech och ungt ledarskap. Kommer från kuststaden Piteå uppe i Norrbotten.

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.