Pia Nilsson, vd på Rolf, berättade om chefens viktigaste fem minuter på Chefdagen. Foto: Karina Ljungdahl
Pia Nilsson, vd på Rolf, berättade om chefens viktigaste fem minuter på Chefdagen. Foto: Karina Ljungdahl

Missa inte chefens fem viktigaste minuter

Som konsult upptäckte Pia Nilsson att de flesta ledare behöver hjälp med att coacha sina medarbetare på ett strukturerat sätt. Så hon uppfann ett verktyg för detta.
På Chefdagen berättade hon hur du med fem minuters kontinuerlig feedback till varje medarbetare når uppseendeväckande resultat.

Torsdagen 14 oktober gick Chefdagen av stapeln på Vasateatern i Stockholm med en rad toppchefer på scen. En av talarna var Pia Nilsson, vd och grundare av Rolf – en av Chefdagens kunskapspartners. Hon berättade om konsten att hålla framgångsrika medarbetarsamtal.
”Hur många här inne har koll på hur era medarbetare mår idag och vad de gör just nu för att ni ska nå målen i era verksamheter?” inledde hon.

Publiken fick lyssna till när Pia Nilsson berättade om hur tiden som konsult blev en väckarklocka för henne när hon insåg hur stor del av företagens försök att utveckla medarbetarna som är verkningslösa.
”Man kan inte skicka sina medarbetare på en tvådagars utbildning och förvänta sig att det ska hända något. Det är som att träna i löpspåret en enda gång och tro att man ska kunna springa maraton.”

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.

Läs också: Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Insikten ledde till att Pia Nilsson skapade en egen modell för att coacha medarbetarna regelbundet, en modell byggd på samma principer som när en PT tränar klienter på gymmet.
”Den avgörande delen var att lägga fem minuter fokuserad feedback och coachning per medarbetare och vecka. När jag testade det på säljteam där jag var konsultande säljchef fick jag fantastiska resultat.”

Det gick så bra att Pia Nilsson i rollen som konsult ansågs ha tagit över för mycket av ledarskapet. Då bestämde hon sig för att utveckla sin modell till att bli den digitala plattformen Rolf (Reflekterande Organisation med Lärande Feedback), ett verktyg för att stötta ledare och medarbetare att tillsammans uppnå samma resultat som hon själv hade uppnått.
”Den stora utmaningen för många ledare ligger i att få alla i organisationen att känna sin del i målen”, sa Pia Nilsson under anförandet och fortsatte:

”Det räcker inte att bara säga till medarbetarna att de ska göra mer av det de redan gör för att uppnå målen. Man måste även titta på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt och var förbättringspotentialen finns. Vad behöver var och en i gruppen förstärka och utveckla hos sig själv för att nå organisationens mål och för att leva företagets värdegrund?”

Robert Engman, VP på Fazer Sverige, vill leda Sveriges modigaste team, och tar bland annat hjälp av regelbunden feedback.

Läs också: Därför har "Sveriges modigaste team" medarbetarsamtal varje vecka

Enligt Pia Nilsson spelar det ingen roll hur mycket du som ledare driver mot detta om du inte säkerställer att var och en i teamet tar ansvar för sin egen utveckling, att alla vet vad de ska göra och känner delaktighet i nyckeltalen.

Det viktigaste, poängterade Pia Nilsson, är att kommunikationen med medarbetarna sker regelbundet. Hellre lite och ofta än sällan och mycket.
”Se inte medarbetarsamtalet som något som ska vara superstort. Se det som en kontinuerlig dialog där ni stämmer av månaden eller veckan som varit, hur det gått med prioriteringar, vilka utmaningar medarbetaren haft för att nå mål, vad han eller hon behöver hjälp med och liknande. Och inte minst, stötta medarbetaren i att visualisera och reflektera över vägen mot målet.”

Pia Nilsson avslutade sitt framträdande på chefdagen med en uppmaning till var och en i publiken:
”Om du börjar varje vecka med att se medarbetarna och ge strukturerad feedback kommer det att hända grejer. Bli inte förvånad om du upptäcker resultat som högre kundnöjdhet, förbättrad försäljning, högre kvalitet på kundmötena, minskad personalomsättning samt gladare och mer engagerade medarbetare.”

Fem steg för att skapa kontinuerlig utveckling

Rolfs vd, Pia Nilsson, tipsar:

1. Mikromål. Bryt ner målen i delmål och bestäm tillsammans vilka aktiviteter som behövs för att uppnå dem.
2. Kontinuerlig uppföljning. Det räcker inte att ha medarbetarsamtal 1-2 gånger om året. Uppföljningar bör ske månadsvis, eller ännu hellre varje vecka.
3. Transparens och delägarskap. För att en individ ska vara engagerad måste den få känna sig delaktig. Därför är det viktigt att både du som ledare och medarbetarna har tillgång till det ni säger, att det är lätt att komma åt i vardagen och lätt att dokumentera. Ta bort onödig administration och lägg tiden på dina medarbetare istället.
4. Visualisera utvecklingen mot målet. Om en idrottare ska nå resultat behöver den se en visualisering av utvecklingen. Det gäller även medarbetare. Skapa förutsättningar för att se utvecklingen.
5. Reflektion och feedback. 70 procent av en individs utveckling sker genom reflektion.
Det allra bästa sättet att lösa detta är att uppmuntra medarbetare att reflektera skriftligt i slutet veckan kring vad som gått bra, hur de mår och vad som kunde gjorts på annat sätt för bättre resultat. Om du börjar veckan med att se medarbetarna och ge feedback kommer det att hända grejer. Du blir effektiv, ser alla i skrift och kan se mönster i deras tankar. Medarbetarna känner sig sedda och bekräftade genom din feedback. I verktyget Rolf får du samtidigt en pulsmätning i form av ett ordmoln från reflektionerna så att du kan mäta hur team och individ mår.

Och det bästa av allt: det tar bara fem minuter.

Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.

Läs också: Så ser chefen hur alla mår och hur det går – på 5 minuter

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Rolf.

Rolf är en flexibel plattform som hjälper företag att genom reflektion, målstyrning och coaching kontinuerligt utveckla sina medarbetare och processer för att nå framgång.

Med Rolf utövas individanpassat ledarskap där reflektion och feedback står i centrum så att medarbetarna växer och resultatet förbättras, allt strukturerat på ett sådant sätt att användaren spar tid och minskar administration.

Rolf har hjälpt en rad användare att både sänka sjukfrånvaron och öka sin tillväxt.

Läs mer om Rolf

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete: Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Robert Engman, VP på Fazer Sverige, vill leda Sveriges modigaste team, och tar bland annat hjälp av regelbunden feedback.
Annonssamarbete: Rolf

Så jobbar "Sveriges modigaste team" med feedback

Robert Engman, VP på Fazer Sverige, ville skapa Sveriges modigaste team. En modell med regelbunden feedback blev viktig i arbetet. Så här gick de tillväga.

Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete: Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

Pia Nilsson, vd på Rolf som hjälper chefer att bli bättre på strukturerad feedback digitalt och på distans.
Annonssamarbete: Rolf

3 steg till att bli en bättre chef på distans

Tycker du det är svårt att ge medarbetarna konstruktiv feedback på distans? Här är knepen som får medarbetarna att växa medan du stärker din ställning som uppskattad chef.

En ung kvinna står med armarna i kors framför en grupp med kollegor.
Ledarskap

”Dagens unga vill leda sig själva”

I boken Aktivt självledarskap utmanar ledarskapsexperten och organisationskonsulten Anna Tufvesson läsaren till självinsikt. Det, menar hon, är grundbulten i självledarskapet.

En bild på årets tre stipendiater.
Ledarskap

De bryter normer om vem som kan vara ledare

I år får tre unga kvinnor ta emot stipendiet Kompassrosen av kungen. De uppmärksammas bland annat för att de arbetar för att bryta normer om vem som kan vara ledare och för att vara en förebild inom mansdominerade branscher.

Mats Alvesson till vänster. Till höger: Värdegrundsord i bubblor, som en nål är på väg att sticka hål i.
Ledarskap

Mats Alvesson: ”Vilken nytta har värdegrunder?”

I sin nya bok Värdet av värdegrund undersöker organisations- och ledarskapsforskaren Mats Alvesson tillsammans med två forskarkolleger fenomenet värdegrundsarbete. Detta är något de flesta organisationer ägnar sig åt. Men till vilken nytta? frågar sig författarna.

Petter Stordalen blir intervjuad av Cissi Elwin på Chefdagen.
Ledarskap

Petter Stordalen i exklusiv intervju: "Det har varit min värsta kris"

”Pandemin har varit mitt livs värsta kris”. På Chefdagen berättade Petter Stordalen, hotellmagnat och grundare av Nordic Choice Hotels, i en exklusiv intervju om hur ont i magen han har haft av oro för sina medarbetare. Men att kultur och tillit har varit det viktigaste även under krisen. Nu skriver han bok om vad han lärt sig. 

Bild på de de elva toppcheferna i artikeln.
Ledarskap

Toppchefernas bästa förändringstips

Så mycket förändringsledning på en och samma dag. På Chefdagen 2021 stod många av Sveriges främsta chefer på scen. Efter den turbulenta tid som vi genomgått har de vässat sina förmågor kring att leda i förändring. Här är deras bästa tips.

En illustration i olika toner av orange av en man som skriker åt en person han håller i sin hand.
Ledarskap

Larmrapport: Så många chefer är destruktiva

Är ditt ledarskap destruktivt? Risken är stor att dina medarbetare tycker det. Över en tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar anser sig ha en destruktiv chef, visar ny forskning.
”Uppseendeväckande”, säger ledarskapsforskaren Robert Lundmark.

En militär operation med soldater och helikoptrar i luften i skymningen.
Ledarskap

Ledarskapsmissarna i Afghanistan-konflikten

Talibanerna tar över i Afghanistan, trots västmakternas jätteinsats som krävt tusentals soldaters liv och kostat hundratals miljarder kronor. Hur kunde det ske? Här är den del av förklaringen som handlar om ledarskapsmissarna.

En grupp människor håller händerna på varandra.
Ledarskap

Chefsegenskaperna som försämrats mest under pandemin

Flera viktiga chefsegenskaper upplevs ha försämrats under pandemin, visar en ny Sifo-undersökning från företaget Talentsoft. Den visar också att några chefsegenskaper har blivit viktigare under pandemin än vad de var förut.