Därför har ”Sveriges modigaste team” medarbetarsamtal varje vecka

Årliga medarbetarsamtal borde vara bannlysta. Det menar Robert Engman, VP på Fazer Sverige.
Sedan han och hans medarbetare bestämde sig för att bli Sveriges modigaste team och bland annat införde en modell för regelbunden feedback har både arbetsglädjen och marknadsandelarna ökat.
Här får du veta hur de gjorde.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Rolf

Robert Engman, VP på Fazer Sverige, vill leda Sveriges modigaste team, och tar bland annat hjälp av regelbunden feedback.
Robert Engman, VP på Fazer Sverige, vill leda Sveriges modigaste team, och tar bland annat hjälp av regelbunden feedback.

Kanske är det för att han har en bakgrund inom lagidrotten, inte minst som hockeyspelare, som Robert Engman vet vikten av fungerande team.
”Jag har spelat i lag med stjärnor där det ändå inte fungerat. Det har lett till att jag drivs av att få fram toppteam även i affärslivet”, säger han.

På Fazer har han jobbat i 13 år, hela tiden med medarbetarna i fokus. Robert Engman, som idag är VP och ansvarig för konfektyr och växtbaserade produkter på Fazer Sverige, gör inte bara business plans, utan även people plans, planer för varje medarbetares enskilda utveckling.
”Annars går prestationen ner”, konstaterar han.

Modell för varaktig utveckling

Och när prestationen går ner, gör resultatet detsamma. Det förstår de flesta. Svårigheten ligger i att hitta och implementera en modell för varaktig utveckling. Likt många andra har Robert Engman tagit in tillfälliga experter för att hjälpa medarbetarna med detta.
”Men det blir som tomtebloss, efter någon vecka är man tillbaka i samma gamla vanliga ekorrhjul.”

Struktur för feedback

Därför hade Robert Engman och hans team långt gångna planer på att utveckla en egen app som peppade medarbetarna att testa nya arbetssätt, våga vara nyfikna och utvecklas i sina yrkesroller. Men så fick de höra om Rolf (Reflekterande Organisation med Lärande Feedback), en plattform för tillväxt och utveckling och där kontinuerlig feedback står i centrum.
”Det var precis det vi letat efter. Veckovisa påminnelser och en struktur för att ge feedback och hjälpa medarbetarna att nå sina mål”.

Planerna på en egen app skrotades, istället implementerades Rolf – av en slump precis när pandemin slog till.
”Ursprungsplanen var att introducera Rolf på en konferens, men sedan beslutade vi att köra igång ändå och det är vi glada för. Det visade sig att de ord som medarbetarna använde för att beskriva hur de mådde, och som gestaltades i form av ett taggmoln, blev en bra värdemätare både för huvudkontoret och regioncheferna för att se hur det stod till i organisationen. Regioncheferna kunde gå direkt till den som mådde dåligt.”

Målet: Sveriges modigaste team

Att Robert Engmans organisation gjort ett gediget värdegrundsarbete innan de började med Rolf menar han är en av orsakerna till att samarbetet fungerar så bra.
”Eftersom vi redan arbetat med vår värdegrund visste vi vart vi ville. Vi hade bestämt att vi skulle bli Sveriges modigaste team genom att vara nyfikna, orädda, våga hitta nya sätt att jobba och inte bara ta den lätta vägen”, säger han.

6 skäl till att hålla medarbetarsamtalet igång året runt

Robert Engman ser flera anledningar till varför kontinuerlig feedback blir så effektivt.

  1. Kontinuerlig feedback leder till varaktig förändring.
  2. Målen blir tydliga, liksom aktiviteterna för att uppnå dem.
  3. Ledarskapet finslipas. Både chef och medarbetare blir bättre på att ge och ta emot feedback.
  4. Missnöje, dåligt mående och missade mål fångas upp i tid.
  5. Förtroendet mellan ledare och medarbetare ökar, medan behovet av kontroll minskar.
  6. När medarbetarna vet hur det går för dem och vad de förväntas prestera, ökar också arbetsglädjen och lusten att ge det lilla extra.

Hur går då arbetet till för att hjälpa medarbetarna med varaktig utveckling? Jo, med stöd av verktyget får de veta vad som förväntas av dem och vad de kan göra för att ta nästa steg i sin personliga och professionella utveckling i syfte att nå sina mål. Systemet bygger på veckovis avstämning och strukturerad återkoppling. Medarbetarsamtalet pågår alltså året om, vilket gör att chefer och medarbetare ständigt förbättrar sin förmåga att ge och ta emot feedback.
”Det blir frekvens i feedbacken, vilket ökar motivationen. Ledarna fungerar mer som coacher som hjälper till att lotsa medarbetaren till att nå sina mål. Det är ett system som lever över tid och är motsatsen till tomtebloss”, säger Robert Engman.

Medarbetare coachar varandra

Han låter även medarbetarna coacha varandra, exempelvis genom att den medarbetare som hittat ett nytt arbetssätt för att nå ett av sina mål får berätta om det för de andra. Det är dessa mikrosteg som leder till varaktig förändring.
”Man fångar upp exempel från vardagen och skruvar på sina rattar, lite men ofta. Till exempel har de säljare som varit dåliga på att planera blivit bättre på det. Detta har minskat antalet mil i bilen, eftersom de lägger upp smartare rutter för sina kundbesök.”

Tar marknadsandelar

Robert Engman och hans organisation har märkt av en ökad arbetsglädje bland medarbetarna, dessutom tar de marknadsandelar från konkurrenterna. Att också regelbundet kunna mäta organisationens mående under den sammanslagning av två affärsområden som pågår sedan en tid, menar Robert Engman är ovärderligt.
”Det blir som ett pågående samtal, då dyker det inte upp en massa överraskningar”, säger han.