Pia Nilsson, vd på Rolf som hjälper chefer att bli bättre på strukturerad feedback digitalt och på distans.
Pia Nilsson, vd på Rolf som hjälper chefer att bli bättre på strukturerad feedback digitalt och på distans.

3 steg till att bli en bättre chef på distans

Tycker du det är svårt att ge medarbetarna konstruktiv feedback på distans?
Här är knepen som får medarbetarna att växa medan du stärker din ställning som uppskattad chef.

Att coacha sina medarbetare har alltid varit viktigt. Men under pandemin har du som chef kanske märkt att du alltmer utövar ditt ledarskap på hela gruppen istället för på individnivå. Med följden att medarbetarna inte känner sig sedda och bekräftade, vilket påverkar resultatet negativt.

Det är alltså dags att börja med att kontinuerligt stämma av dina medarbetares jobbvardag på individnivå igen, trots covid-19. En som hittat ett sätt att göra detta på ett systematiserat sätt är Pia Nilsson, vd för Rolf (Reflekterande Organisation med Lärande Feedback), en plattform för tillväxt och utveckling.

Coachning föll bort

Pia Nilsson berättar hur det gick till:
”Tidigare jobbade jag som konsult, där mina uppdrag oftast var att få en säljorganisation att prestera på topp. Jag följde med säljarna på kundmöten för att kunna coacha dem var och en för sig. Jag dokumenterade vilka arbetssätt vi kommit överens om att prova, men upptäckte en månad senare att man inte alltid hade följt dessa. De hade helt enkelt kommit bort efter vägen.”

Strukturerad feedback

Pia Nilsson insåg att nyckeln låg i att låta medarbetarna skriftligt få ta del av dokumentationen och reflektera regelbundet över fram- och motgångar. Feedbacken hon gav kunde plötsligt användas mer konstruktivt och utvecklas efter hand.
Pia Nilsson kände att hon var något på spåren. Hon bestämde sig för att sluta som konsult och istället utveckla en arbetsmetod i en digital plattform som hjälper chefer att ge strukturerad feedback och fånga upp medarbetarnas upplevda orosmoln och svårigheter. Resultatet blev den digitala plattformen Rolf.
”Rolf är det stöd jag själv saknade för att få struktur, spara tid och slippa administration i feedbackprocessen”, säger Pia Nilsson.

Chefen blir PT

Hon tycker att en chef ska fungera ungefär som en personlig tränare.
”En PT ger mig konkreta övningar. Han eller hon tittar på mig, lyssnar och återkopplar. Jag får veta vad jag ska öva på till nästa gång och också hur ofta jag behöver träna. Varför förväntar jag mig inte samma sak av chefen? Som medarbetare är reflektionen mitt sätt att träna för att nå mina mål.”

Pia Nilsson märker att allt fler chefer efterfrågar digitala verktyg för att kunna leda även på distans.
”Det är klart, att om man kan öka medarbetarengagemanget och tillväxten med något så enkelt som en digital struktur för individens utveckling är det många som vill testa.”

3 steg till att bli en bättre chef på distans

Här tipsar Rolfs vd, Pia Nilsson, om hur du vässar distansledarskapet:

  1. Se varje individ istället för att enbart utöva ledarskapet på hela gruppen. Säkerställ att varje individ reflekterar över tankar, mående och utmaningar skriftligt varje vecka. Kom ihåg att återkoppla.
  2. Ha täta avstämningar kring medarbetarens utveckling och värdegrund, sådant som tidigare till stora delar kunde klaras av vid kaffemaskinen. Nu måste du ha mer regelbundna uppföljningar kring detta. Medarbetaren försvinner inte för att han eller hon sitter hemma.
  3. Uppmärksamma de tysta. Bara för att en medarbetare är tyst betyder det inte att allt är bra. Om du tar dig tid att lyssna kommer du att få svar även av de mest tystlåtna.
Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.

Läs också: Så ser chefen hur alla mår och hur det går – på 5 minuter

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Rolf.

Rolf är en flexibel plattform som hjälper företag att genom reflektion, målstyrning och coaching kontinuerligt utveckla sina medarbetare och processer för att nå framgång.

Med Rolf utövar du individanpassat ledarskap där reflektion och feedback står i centrum så att medarbetarna växer och resultatet förbättras, allt strukturerat på ett sådant sätt att du spar tid och minskar administration.

Rolf har hjälpt en rad företag att både sänka sjukfrånvaron och öka sin tillväxt.

Läs mer om Rolf 

En illustration i olika toner av orange av en man som skriker åt en person han håller i sin hand.
Ledarskap

Larmrapport: Så många chefer är destruktiva

Är ditt ledarskap destruktivt? Risken är stor att dina medarbetare tycker det. Över en tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar anser sig ha en destruktiv chef, visar ny forskning.
”Uppseendeväckande”, säger ledarskapsforskaren Robert Lundmark.

En militär operation med soldater och helikoptrar i luften i skymningen.
Ledarskap

Ledarskapsmissarna i Afghanistan-konflikten

Talibanerna tar över i Afghanistan, trots västmakternas jätteinsats som krävt tusentals soldaters liv och kostat hundratals miljarder kronor. Hur kunde det ske? Här är den del av förklaringen som handlar om ledarskapsmissarna.

En grupp människor håller händerna på varandra.
Ledarskap

Chefsegenskaperna som försämrats mest under pandemin

Flera viktiga chefsegenskaper upplevs ha försämrats under pandemin, visar en ny Sifo-undersökning från företaget Talentsoft. Den visar också att några chefsegenskaper har blivit viktigare under pandemin än vad de var förut.

En kvinna håller en flyttlåda med en krukväxt i.
Ledarskap

”Allt jag gjorde var fel”

Att få växa, utvecklas och utmanas är viktigt för alla – även för chefer. Så vad händer när chefen själv blir utsatt för ett destruktivt ledarbeteende? Noura såg ingen annan utväg än att sluta.

Två unga kvinnor sitter och pratar med dator och anteckningsblock framför sig.
Ledarskap

Så värnar du om nyckelmedarbetarna

Som ledare riskerar både du och verksamheten att hamna i klistret om en eller flera av dina nyckelmedarbetare plötsligt säger upp sig. Här är några tips från karriärkonsultföretaget Verto om hur du bäst behåller dem.

featured-1800x1013
Långläsning: Cheftest

Cheftest: Helena Helmersson, vd H&M-gruppen

Som H&M:s vd är hon ansvarig för ett av världens största varumärken. Redan före pandemin var modebranschen i kris och affärsmodellen utmanad av klimattänk och nya konsumtionsvanor. Kommer Helena Helmersson lyckas ställa om företaget och styra med hållbarhet som grund?

annika-breskyn_1800x1013-2
Långläsning: Cheftest

Cheftest: Annica Bresky, vd och koncernchef, Stora Enso

Knappt hade hon hunnit sätta sig i vd-stolen förrän den perfekta stormen drog in över världens äldsta aktiebolag — strejk, pandemi, fallande massapriser, strandat gods i Suezkanalen. Och nyligen nedläggning av två pappersbruk. Men den kanske största utmaningen av alla har Annica Bresky kvar — Stora Ensos omställningsresa mot framtiden.

Foto på en bekymrad man som lutar sig mot en vägg.
Ledarskap

”Jag sa upp personal och blev dödshotad”

Skulle du våga behålla den medarbetare som kom sist in, om du tvingas till nedskärningar? Mikael gjorde det och blev hotad till livet.