Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada och trygga medarbetare som presterar på topp. Hög kundnöjdhet och fördubblad försäljning.
Möt chefen som lagt grunden till ett framgångsrikt ledarskap genom att se sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet ta in dem i depån.

Som chef är det nästan omöjligt att hinna med allt som förväntas av dig. Leda och delta i möten, sätta budget, ta hand om en översvämmad mejlkorg… hela tiden med den gnagande känslan att du missar det viktigaste: dina medarbetare. Du vet att du borde coacha och stötta deras lärande och utveckling. Men du prioriterar inte detta. För handen på hjärtat, det är en smula obehagligt att ge feedback, det uppfattas ju så lätt som kritik. Dessutom saknar du strukturen för hur du ska gå tillväga. Så du skjuter samtalen på framtiden.

Tydlig feedback

Men tänk om det fanns ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback där både chefer och medarbetare löpande kan följa hur det går och tillsammans bestämma vilka aktiviteter som behövs för att uppnå målen?
Verktyget finns. Det upptäckte Johan Isacsson, Head of online på Skandia när han var på jakt efter ett sätt att hjälpa sina direktrapporterande chefer att öka kvaliteten på remote-kundmötena, det vill säga rådgivning på distans där kund och rådgivare delar skärm.

Robert Engman, VP på Fazer Sverige, vill leda Sveriges modigaste team, och tar bland annat hjälp av regelbunden feedback.

Läs också: Därför har "Sveriges modigaste team" medarbetarsamtal varje vecka

Han fick höra om Rolf (Reflekterande Organisation med Lärande Feedback), en plattform för tillväxt och utveckling där kontinuerlig coachning och feedback står i centrum och bestämde sig för att testa.
Förväntningarna infriades snart.
”Verktyget har stärkt vår förflyttning mot målbilden att vara Sveriges bästa remote-rådgivning”, säger han.

Tryggheten central

Remote-rådgivarna behöver känna sig trygga när de ger råd om spar-, pensions- och försäkringslösningar. De måste ha full koll på regelverken, både för att lagen säger det och för att kunderna i sin tur ska känna sig trygga och väl omhändertagna. Dessutom kräver rollen att rådgivarna ständigt vässar sin pedagogik.
Detta, insåg Johan Isacsson, skulle de aldrig kunna uppnå utan tydlig och strukturerad coachning som också uppmuntrade till eget lärande. I verktyget Rolf fanns strukturen för detta, så det var bara att sätta igång.

3 fördelar med strukturerad coachning

Johan Isacsson, Head of online på Skandia, om vinsterna för dig som ledare med strukturerad coachning:

  1. Du får bort mycket av administrationen.
  2. Strukturen ger dig trygghet i hur du coachar.
  3. Du ökar ditt aktiva lyssnande och blir mindre splittrad.

Med stöd av verktyget får medarbetarna veta vad som förväntas av dem och hur de ska bete sig för att ta nästa steg i sin personliga och professionella utveckling i syfte att nå sina mål. De känner chefens tillit och vet vilket handlingsutrymme de har. Löpande tillämpas medlyssning för att maximera kundmötet.
Systemet bygger på regelbunden avstämning och återkoppling. Medarbetarsamtalet pågår alltså året om, vilket gör att chefer och medarbetare ständigt förbättrar sin förmåga att ge och ta emot feedback.

In i depån

Johan Isacsson ser sina medarbetare som ett Formel 1-team som måste in i depån med jämna mellanrum, både för att stärka sig själva och som team.
”Det är viktigt att reflektera över aktiviteterna, att våga stanna upp och prioritera – titta på fördelar och nackdelar med arbetssättet.”

Efter snart två år har Rolf medverkat till följande i organisationen:

  • Mycket hög kundnöjdhet
  • Fördubblad försäljning
  • Toppkvalitet på kundmötena
  • Minskad personalomsättning
  • Gladare och än mer engagerade medarbetare

Johan Isacsson är tacksam över att de redan hade börjat med Rolf när pandemin bröt ut.
”Trots att medarbetarna jobbat hemma under corona har vi inte tappat i försäljning, utan tvärtom sålt mer. Ibland undrar jag varför vi inte startade ännu tidigare.”

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Rolf.

Rolf är en flexibel plattform som hjälper företag att genom reflektion, målstyrning och coaching kontinuerligt utveckla sina medarbetare och processer för att nå framgång.

Med Rolf utövas individanpassat ledarskap där reflektion och feedback står i centrum så att medarbetarna växer och resultatet förbättras, allt strukturerat på ett sådant sätt att användaren spar tid och minskar administration.

Rolf har hjälpt en rad användare att både sänka sjukfrånvaron och öka sin tillväxt.

Läs mer om Rolf

Lyft ditt team

Pia Nilsson, vd på Rolf som hjälper chefer att bli bättre på strukturerad feedback digitalt och på distans.
Annonssamarbete: Rolf

3 steg till att bli en bättre chef på distans

Tycker du det är svårt att ge medarbetarna konstruktiv feedback på distans? Här är knepen som får medarbetarna att växa medan du stärker din ställning som uppskattad chef.
Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete: Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

Robert Engman, VP på Fazer Sverige, vill leda Sveriges modigaste team, och tar bland annat hjälp av regelbunden feedback.
Annonssamarbete: Rolf

Så jobbar "Sveriges modigaste team" med feedback

Robert Engman, VP på Fazer Sverige, ville skapa Sveriges modigaste team. En modell med regelbunden feedback blev viktig i arbetet. Så här gick de tillväga.

Person som ser glad ut efter att ha fått feedback digitalt
Karriär

Så ger du feedback – som boostar karriär och prestation

Feedback boostar karriär och prestation – både för den som ger och tar emot. Men vilken typ av feedback fungerar bäst? Hjärnforskaren Alva Appelgren har undersökt sambandet.

Petter Stordalen blir intervjuad av Cissi Elwin på Chefdagen.
Ledarskap

Petter Stordalen i exklusiv intervju: "Det har varit min värsta kris"

”Pandemin har varit mitt livs värsta kris”. På Chefdagen berättade Petter Stordalen, hotellmagnat och grundare av Nordic Choice Hotels, i en exklusiv intervju om hur ont i magen han har haft av oro för sina medarbetare. Men att kultur och tillit har varit det viktigaste även under krisen. Nu skriver han bok om vad han lärt sig. 

Bild på de de elva toppcheferna i artikeln.
Ledarskap

Toppchefernas bästa förändringstips

Så mycket förändringsledning på en och samma dag. På Chefdagen 2021 stod många av Sveriges främsta chefer på scen. Efter den turbulenta tid som vi genomgått har de vässat sina förmågor kring att leda i förändring. Här är deras bästa tips.

En illustration i olika toner av orange av en man som skriker åt en person han håller i sin hand.
Ledarskap

Larmrapport: Så många chefer är destruktiva

Är ditt ledarskap destruktivt? Risken är stor att dina medarbetare tycker det. Över en tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar anser sig ha en destruktiv chef, visar ny forskning.
”Uppseendeväckande”, säger ledarskapsforskaren Robert Lundmark.

En militär operation med soldater och helikoptrar i luften i skymningen.
Ledarskap

Ledarskapsmissarna i Afghanistan-konflikten

Talibanerna tar över i Afghanistan, trots västmakternas jätteinsats som krävt tusentals soldaters liv och kostat hundratals miljarder kronor. Hur kunde det ske? Här är den del av förklaringen som handlar om ledarskapsmissarna.

En grupp människor håller händerna på varandra.
Ledarskap

Chefsegenskaperna som försämrats mest under pandemin

Flera viktiga chefsegenskaper upplevs ha försämrats under pandemin, visar en ny Sifo-undersökning från företaget Talentsoft. Den visar också att några chefsegenskaper har blivit viktigare under pandemin än vad de var förut.

En kvinna håller en flyttlåda med en krukväxt i.
Ledarskap

”Allt jag gjorde var fel”

Att få växa, utvecklas och utmanas är viktigt för alla – även för chefer. Så vad händer när chefen själv blir utsatt för ett destruktivt ledarbeteende? Noura såg ingen annan utväg än att sluta.

Två unga kvinnor sitter och pratar med dator och anteckningsblock framför sig.
Ledarskap

Så värnar du om nyckelmedarbetarna

Som ledare riskerar både du och verksamheten att hamna i klistret om en eller flera av dina nyckelmedarbetare plötsligt säger upp sig. Här är några tips från karriärkonsultföretaget Verto om hur du bäst behåller dem.

featured-1800x1013
Långläsning: Cheftest

Cheftest: Helena Helmersson, vd H&M-gruppen

Som H&M:s vd är hon ansvarig för ett av världens största varumärken. Redan före pandemin var modebranschen i kris och affärsmodellen utmanad av klimattänk och nya konsumtionsvanor. Kommer Helena Helmersson lyckas ställa om företaget och styra med hållbarhet som grund?