”Min utveckling går i en skarp kurva uppåt sedan jag började”

Sättet han jobbar, tänker, analyserar och leder – allt har förändrats. George Glor märker hur Executive MBA-utbildningen har lyft honom till en ny nivå.
”Det är bland det häftigaste jag upplevt i hela mitt liv.”

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: SBS Executive MBA

George Glor, Food and Beverage Manager på Scandic Stora Hotellet i Nyköping
Foto: Martina Huber

Driv och hög kapacitet har alltid funnits. Men med chefskarriären en bra bit på väg märkte George Glor att något ändå saknades. En framgångsrik släkting föreslog att han skulle gå en MBA, en idé som slog rot.
”Jag satte mig först ner med min fru. Det var viktigt att vara överens om det här. Vi diskuterade vad som krävs för att få det liv vi vill leva, hur vi kommer dit.”

Trots intensivt familjeliv med tre små barn bestämde de sig för att satsa. George Glor jämförde och tog kontakt med olika skolor. Valet föll på Stockholm Business Schools Executive MBA-program på Stockholms universitet. Upplägget av studierna passade livet som småbarnsförälder och inriktningen på hållbarhet och det goda renommé utbildningen har lockade också.

George Glor planerar sin tid noga för att få ihop jobb, studier och familjeliv. Fokus och självdisciplin är nödvändigt, liksom förmågan att vara här och nu.
Hemma hos familjen är det full fart, med tre små barn.
”Jag stänger av min mobil och ger tid åt mina barn och min fru. Jag pluggar när jag har lagt barnen, sent på kvällarna.”
Pendlingstiden mellan bostaden i Stockholm och jobbet i Nyköping används till studier.

Nu gällde det för George Glor, som jobbar som Food and Beverage Manager på Scandic Stora Hotellet i Nyköping, att få med sin chef på planerna och få möjlighet att gå programmet.
”Jag visste att jag gjorde bra ifrån mig och visade väldigt bra resultat. Man måste vara en person som ger innan man kan få något. Ju mer man ger, desto mer kan man ställa krav.”

”Vi hade en diskussion. ’Känner du att jag har en framtid här? Vill du satsa på mig?’

Vill du få möjligheten att utbilda dig parallellt med ditt jobb och få arbetsgivaren att betala för din utbildning är det klokt att framhålla den egna kapaciteten.
”Om du är driftig, ambitiös och visar resultat och vill mycket framåt, lyft fram det”, tycker George Glor.

Men du behöver också sätta ljuset på vad de nya kunskaperna ger till företaget.
”Med den här utbildningen kan ni göra så mycket mer än ni gör idag. Den kompetensen och det man bidrar med, ger mer effekt än kostnaden för utbildningen.”

”Fråga chefen vilka förväntningar som finns om du går utbildningen och vad han eller hon vill ha ut. Då kan chefen börja analysera och se till att det blir en investering som ger mycket tillbaka.”

Tillsammans med sin chef satte George Glor mål för vad investeringen i hans utbildning skulle ge tillbaka till arbetsgivaren.
”Vi satte upp konkreta resultatmål för en rad områden – lönsamhetsresultat, utveckling av personal, strategiarbete.”

När chefen också hade gett klartecken ville han också förankra beslutet hos sina medarbetare.
”Vi diskuterade vad det skulle innebära konkret i vardagen och jag förklarade vad utbildningen omfattade, hur den bidrar med ett helhetsperspektiv och utvecklar både mig och företaget.”

Idag är George Glor inne på den andra terminen av fyra på Executive MBA-programmet på Stockholms universitet. Han märker redan att de nya kunskaperna ger mycket tillbaka till arbetsplatsen.
”Vi har nya diskussioner på jobbet, inte minst kring hållbarhet. Om inköp av plastprodukter, rengöringsmedel, matsvinn, sopsortering och också om socialt ansvar mot våra medmänniskor.”

Hållbarhet är något som företagsledningen på Scandic alltid har varit måna om att lyfta fram. Men nu märker George Glor att han på riktigt kan ta hållbarhetstankarna vidare ut i organisationen.
”Nu förstår jag hela kedjan, och jag kan också förklara den för mina medarbetare. Man måste förstå själv, och också ta sig tid att berätta varför det är viktigt, om man ska kunna få ut värderingar i en organisation.”

Han märker en enorm skillnad i det egna ledarskapet.
”Min utveckling går i en skarp kurva uppåt sedan jag började – sättet jag jobbar, tänker, analyserar, hur jag är strategisk och leder. Här har jag fått verktygen jag inte hade innan.”

”Förut var jag mer impulsiv och bestämd som chef, fattade beslut snabbt. Det var mer av: ’Nu gör vi så här’. Mer rörigt och otydligt.”

”Nu har jag fått förmågan att se från olika perspektiv och ifrågasätta och analysera. Jag har blivit så mycket mer stabil och trygg som chef. Jag känner av mer: är vi överens? Det blir ett mycket mer involverande ledarskap. Nu leder jag med mer harmoni och empati.”

Hur människor fungerar och hur man når fram till dem, hur man inspirerar och motiverar, det har varit frågor han tänkt kring mycket under utbildningen.

”Kan man skapa talanger? Det är en av många intressanta diskussioner vi har haft.”

För det är inte minst i diskussionerna med andra chefer som går programmet, vännerna som George Glor kallar dem, som han hittar in i nya tankebanor.
”Vi är så olika som människor, med olika styrkor. Dessutom i så olika branscher. Vi utmanar varandra. Jag kan komma till ett seminarium och veta att något är rätt. Sedan hamnar jag i diskussion – och ser någon annans rätt. Det här ifrågasättandet, det är bland det häftigaste jag upplevt i hela mitt liv.”

Han beskriver en ödmjukhet på föreläsningarna och träffarna.
”Här träffas direktörer, personer i toppositioner som kan ha 1000 medarbetare under sig, men helt utan prestige eller behov av att markera status. Alla är nyfikna, ödmjuka och vill lära sig saker.”

George Glor saknade universitetsutbildning från tidigare när han började programmet, något de flesta andra som går här har.
”Men professorer och vänner på programmet ger mig stöttning hela tiden och vi tar hjälp av varandra. Det har fungerat bra, trots att jag inte har någon akademisk bakgrund. Som akademiker om man kommer in i ett sånt här sammanhang kanske man känner sig mer bekväm, avslappnad. Men det är när du är på tårna som du levererar”, säger han och skrattar.

Han berättar ärligt om att det fanns en oro och rädsla, innan han började.
”Man tvivlar på sig själv. Räcker jag till? Det tror jag att alla gör. När jag får sådana tankar så accepterar jag dem, men jag sätter inte upp hinder för mig för det. Jag accepterar mina svagheter, men gör det jag vill och behöver ändå.”

Text: Malin Kaldo

Frågor eller funderingar?
Kontakta Tina Lindeberg, Stockholm Business School Executive Education, Stockholms universitet: executive@sbs.su.se