Kebabfredag och kvalitetskaffe – så bryr du dig om dina medarbetare

Vill du också hitta rutiner som skapar arbetsglädje och trygghet i gruppen?
Blanda nya vanor med säkra kort. För Emilia Molin, vd för Nespresso Professional i Sverige, blev en kebab en fredagsförmiddag under brinnande pandemi, upptakten till kontorssuccén kebabfredag.

Annonssamarbete
Nespresso Professional

Publicerad

Text: Chefs innehållsstudio

Äntligen kebabfredag för Emilia Molin och hennes medarbetare. Foto: Nils Petter Nilsson
Äntligen kebabfredag för Emilia Molin och hennes medarbetare. Foto: Nils Petter Nilsson

Det är lunchtid en solig fredag på Nespresso Professionals kontor i Bromma. Marknadschefen Anna Larsson och servicespecialisten Jonas Fredriksson går upp för trappan till köket, fullastade med kassar med olika versioner av kebab. De för dagen 15 medarbetarna slår sig ner vid borden och tar för sig av maten. Stämningen är hög, inte bara för att det snart är helg utan för att fredagslunchen blivit en av veckans höjdpunkter.

Det har gått lite drygt två år sedan den där dagen när Emilia Molin satt på kontoret och slet med pandemirelaterade jobbfrågor. Klockan var bara strax efter 10 när Jonas, servicespecialisten, på väg att ta en hantverkartidig lunch, stack in huvudet och sa:
”Du ser trött ut. Vill du ha en kebab?”

”Absolut”, svarade Emilia Molin och kebabfredagen var född.

Jonas Fredriksson, servicespecialist.

Emilia Molin har jobbat som chef i 15 år, tidigare i den ideella sektorn och reklambranschen. Bland lärdomarna hon dragit under sin tid som ledare är att man verkligen måste gilla sina medarbetare. Ett gott ledarskap kommer från välvilja, menar hon. En annan lärdom är att det är i detaljerna det sitter, omsorgen och den positiva uppmärksamheten som får medarbetarna att känna sig sedda och vilja gå den där extra milen.

Därför är Emilia Molin noga med att försöka komma ihåg medarbetarnas födelsedagar och vad deras respektive heter. Och hon är förvissad om att årliga traditioner som glöggmingel, äggjakt och sommarfester skapar trivsel.
”Jag tror på att sporra på ett positivt sätt”, säger hon.

Här kommer också kaffet in, att medarbetarna har tillgång till kvalitetskaffe. Fattas bara när man jobbar med Nespresso-kaffe.
”Kvalitetskaffe är ett säkert kort för att förbättra både gäst-, kund- och medarbetarupplevelsen. Om du jobbar med ett värderingsstyrt ledarskap blir cappuccinon en symbol för detta.”

Trångt men hjärtligt runt matbordet.

Hållbarhetsarbete är ett annat, och grundläggande, sätt att bry sig om medarbetarna samt kunder och – inte minst – planeten. För Emilia Molin är hållbarhet en hjärtefråga och hon vet att sunda värderingar är en förutsättning för att locka och behålla talanger. Nespresso arbetar bland annat med att förbättra kaffesektorns sociala och ekonomiska hållbarhet, exempelvis genom pensionslösningar och skördeförsäkringar.
”Man ska också komma ihåg att med Nespresso-kaffe används en precis mängd kaffe, vatten och energi. Ingenting går till spillo, ” säger Emilia Molin.

Som nybliven chef i början av 2000-talet kände hon en press att vara perfekt. Numera vet hon att det är okej att göra fel även som ledare chef så länge man står för sina misstag. Och att hennes jobb inte handlar om att vara bäst utan att ge medarbetarna rätt förutsättningar att prestera på topp.
”Jag har turen att arbeta med fantastiskt kompetenta personer. De är experter och mitt uppdrag är att se till att de får möjlighet att göra sitt jobb. Jag är övertygad om att trygga medarbetare som känner att de får alla förutsättningar att göra ett bra jobb har lättare att prestera och ta sig till nästa nivå. Om man känner sig trygg och vet att man inte är ensam när the shit hits the fan, vågar man ta ut svängarna. Man ska känna att man är en del av ett team, inte minst när man samlas vid kaffeautomaten.”

Emilia Molin: 4 tips för att visa att du bryr dig om dina medarbetare

  1. Skapa egna positiva traditioner. Det kan vara så enkelt som vår kebabfredag, att vi äter kebab ihop på lunchen för att fira att det snart är helg. Vi brukar också ha en fulaste jultröjan-tävling på våra glöggmingel och sommarfest hemma hos vår kollega Sussane, för att bara ge några exempel.
  2. Erbjud kvalitetskaffe. Kaffet är en naturlig samlingspunkt på de allra flesta arbetsplatserna. Kaffet toppar många medarbetarundersökningar över saker man vill ha på kontoret. Därför är kvalitetskaffe en billig investering. Det ger också ett gott första intryck vid kundmöten och anställningsintervjuer.
  3. Var noga med detaljerna. Det är superviktigt för att medarbetarna ska känna sig sedda och uppskattade och att de befinner sig i en miljö där de känner sig trygga.
    Detaljer handlar om alltifrån att kontoret fungerar som det ska, till blommor, fruktskålar, att det finns olika kaffe- och tesorter att välja mellan och att högtider som alla hjärtans dag och påsken uppmärksammas med geléhjärtan och påskägg.
    Se också till att komma ihåg när medarbetarna fyller år och vad deras respektive heter.
  4. Satsa på hållbarhet i alla led. För oss som företag är det en självklarhet att tänka och agera hållbart – för att rädda planeten, för att det är i linje med våra värderingar och för att det är en förutsättning för att locka och behålla både kunder och talanger.