”Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef”

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny chefstjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten.
”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: SBS Executive MBA

Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Martin Allerby har vässat sina chefsverktyg, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber

Som regional affärsområdeschef inom Agakoncernen för konsumentprodukten sparkling water behöver Martin Allerby samma verktyg och egenskaper som en vd. Hans passion för jobbet märks inte minst när han visar affärsenhetens huvudprodukter, en bubbelvattenmaskin och en ny sorts brandsläckare, som båda drivs av samma typ av koldioxidpatron. Det dröjer inte länge förrän man vill köpa båda produkterna. Det är så en duktig säljare jobbar. Övertygar utan att det märks.

Men det var som tekniker Martin Allerby inledde sin yrkeskarriär. Han studerade till maskiningenjör vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
”Jag var hårt vinklad mot produktion, produktionsteknik och effektivitet. Mina första yrkesår gjorde jag inom bilindustrin, som konsult till Volvo Cars. Det tog mig vidare in i olika sälj- och marknadsroller.”

Martin Allerby

Ålder: 44 år.

Familj: Fru och två barn, 11 och 6 år.

Bor: Lidingö i Stockholm.

Gör: Regional affärsområdeschef för Norden, AGA Gas AB.

Intressen: Har en nyvunnen kärlek för långdistanssimning i öppet vatten, gillar att springa och att laga mat.

Foto: Martina Huber

Till AGA rekryterades han som affärsutvecklare och blev med tiden marknadschef – roller som krävde helikoptervy och människointresse.

Vid sidan om universitetsstudierna hade Martin Allerby läst ”mjukare” ämnen som sociologi.
”Jag har alltid gillat de mänskliga aspekterna. Både sälj- och ingenjörsyrket handlar mycket om att bygga relationer.”

Hösten 2015 ombads han att ta över en affärsenhet för konsumentprodukter. Enheten visade dåligt resultat och han fick ett år på sig att vända utvecklingen, en utmaning han inte kunde säga nej till. Men han ville skaffa sig vassare verktyg, inte minst inom ekonomi, och lade som en del i den nya rollen in önskemålet om att få gå en MBA. Men vilken MBA-utbildning skulle han välja?

Han gjorde en grundlig research av vad som fanns tillgängligt både i Sverige och utomlands.
”Det som gjorde att jag fastnade för Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet var att affärsfokus låg på Norden samt upplägget med studier utanför kontoret en och en halv dag varannan vecka. Jag skulle aldrig kunna vara borta en hel vecka i stöten. Men avgörande var ändå samtalet med Johan Lembke, utbildare i hållbarhet på programmet.”

Hållbarhet är sedan länge viktigt för Martin Allerby, både privat och yrkesmässigt. Hans fru är klimatforskare så man kan säga att han lever med frågan.
”När man väver in hållbarhet i alla kurser, då blir det häftigt. Vi måste röra oss åt det hållet och våga se konflikten med den klassiska företagsekonomin där det bara handlar om att optimera pengar. Den verkliga utväxlingen får man när företaget hittar en bra balans mellan hög lönsamhet och hållbarhet.”

Vad tyckte han då var bäst med utbildningen?
”När jag började var drivkraften att fördjupa mina kunskaper i ekonomi. Men jag tror att den stora behållningen har varit helhetsförståelsen och hållbarhetsprofilen. Jag har kunnat applicera nästan alla kurserna, inte bara de finansiella, på min affärsenhet. Jag jobbar i hög grad inom en specialistkultur och har fått en djupare förståelse för hur cheferna inom verksamheten tänker, det gäller exempelvis logistik, produktion och inköp. Jag brukar tänka att djävulen finns i detaljerna, så man måste ner i dem och våga gå över gränsen in på andras områden. Det har gjort mig till en mer kompetent chef och kollega.”

Frågor eller funderingar?
Kontakta Tina Lindeberg, Stockholm Business School Executive Education, Stockholms universitet: executive@sbs.su.se

Martin Allerby tog sin Executive MBA-examen våren 2018. I höstas valdes han in i MBA-programmets Program Quality Advisory Board, som ska säkerställa att utbildningen håller hög kvalitet och fortsätter att ligga i framkant.
”Det är viktigt att det finns en kvalitetssäkring på programmet, att Executive MBA vid Stockholms Universitet har den certifiering som förväntas av ledande MBA-utbildningar. I programmets advisory board jobbar vi mycket med detta och ser till att blanda den akademiska strukturen med företags- och studenterfarenheter.”

Kurskamraterna har Martin Allerby fortfarande tät och regelbunden kontakt med.
”Jag vet inte om vi hade extrem tur, men det var en härlig grupp – öppen, spontan, argumenterande, diskussionslysten, ifrågasättande. Jag skulle säga att gruppen var en väl så stor behållning som själva utbildningen.”

Martin Allerbys affärsenhet då, den som fick ett år på sig, hur gick det med den? Jo, efter snart fyra år har den vuxit kraftigt och visar god lönsamhet.
”Om man går en sådan här utbildning känner man pressen. Dels är man superfokuserad och lägger ner sjukt mycket tid, dels åstadkommer man mycket i sitt företag som aldrig annars skulle bli gjort. Jag har gjort analyser och genomlysningar av min enhet, vridit och vänt på fakta och matchat det med den teori vi lärt oss på utbildningen. Det har gett riktigt bra resultat.”

3 nivå-höjare

Vissa saker från Executive MBA-utbildningen vid Stockholms Universitet har Martin Allerby haft särskilt mycket nytta av i sitt jobb:

Text: Lotta Byqvist