Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Martin Allerby har vässat sina chefsverktyg, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber

”Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef”

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny chefstjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten.
”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.

Som regional affärsområdeschef inom Agakoncernen för konsumentprodukten sparkling water behöver Martin Allerby samma verktyg och egenskaper som en vd. Hans passion för jobbet märks inte minst när han visar affärsenhetens huvudprodukter, en bubbelvattenmaskin och en ny sorts brandsläckare, som båda drivs av samma typ av koldioxidpatron. Det dröjer inte länge förrän man vill köpa båda produkterna. Det är så en duktig säljare jobbar. Övertygar utan att det märks.

Men det var som tekniker Martin Allerby inledde sin yrkeskarriär. Han studerade till maskiningenjör vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
”Jag var hårt vinklad mot produktion, produktionsteknik och effektivitet. Mina första yrkesår gjorde jag inom bilindustrin, som konsult till Volvo Cars. Det tog mig vidare in i olika sälj- och marknadsroller.”

Martin Allerby

Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber

Ålder: 44 år.

Familj: Fru och två barn, 11 och 6 år.

Bor: Lidingö i Stockholm.

Gör: Regional affärsområdeschef för Norden, AGA Gas AB.

Intressen: Har en nyvunnen kärlek för långdistanssimning i öppet vatten, gillar att springa och att laga mat.

Foto: Martina Huber

Till AGA rekryterades han som affärsutvecklare och blev med tiden marknadschef – roller som krävde helikoptervy och människointresse.

Vid sidan om universitetsstudierna hade Martin Allerby läst ”mjukare” ämnen som sociologi.
”Jag har alltid gillat de mänskliga aspekterna. Både sälj- och ingenjörsyrket handlar mycket om att bygga relationer.”

Hösten 2015 ombads han att ta över en affärsenhet för konsumentprodukter. Enheten visade dåligt resultat och han fick ett år på sig att vända utvecklingen, en utmaning han inte kunde säga nej till. Men han ville skaffa sig vassare verktyg, inte minst inom ekonomi, och lade som en del i den nya rollen in önskemålet om att få gå en MBA. Men vilken MBA-utbildning skulle han välja?

Han gjorde en grundlig research av vad som fanns tillgängligt både i Sverige och utomlands.
”Det som gjorde att jag fastnade för Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet var att affärsfokus låg på Norden samt upplägget med studier utanför kontoret en och en halv dag varannan vecka. Jag skulle aldrig kunna vara borta en hel vecka i stöten. Men avgörande var ändå samtalet med Johan Lembke, utbildare i hållbarhet på programmet.”

Läs också: 3 konkreta steg – så blir du en klimatsmart chef

Hållbarhet är sedan länge viktigt för Martin Allerby, både privat och yrkesmässigt. Hans fru är klimatforskare så man kan säga att han lever med frågan.
”När man väver in hållbarhet i alla kurser, då blir det häftigt. Vi måste röra oss åt det hållet och våga se konflikten med den klassiska företagsekonomin där det bara handlar om att optimera pengar. Den verkliga utväxlingen får man när företaget hittar en bra balans mellan hög lönsamhet och hållbarhet.”

Vad tyckte han då var bäst med utbildningen?
”När jag började var drivkraften att fördjupa mina kunskaper i ekonomi. Men jag tror att den stora behållningen har varit helhetsförståelsen och hållbarhetsprofilen. Jag har kunnat applicera nästan alla kurserna, inte bara de finansiella, på min affärsenhet. Jag jobbar i hög grad inom en specialistkultur och har fått en djupare förståelse för hur cheferna inom verksamheten tänker, det gäller exempelvis logistik, produktion och inköp. Jag brukar tänka att djävulen finns i detaljerna, så man måste ner i dem och våga gå över gränsen in på andras områden. Det har gjort mig till en mer kompetent chef och kollega.”

Läs också: "Så här maxar jag mitt ledarskapslärande"

Martin Allerby tog sin Executive MBA-examen våren 2018. I höstas valdes han in i MBA-programmets Program Quality Advisory Board, som ska säkerställa att utbildningen håller hög kvalitet och fortsätter att ligga i framkant.
”Det är viktigt att det finns en kvalitetssäkring på programmet, att Executive MBA vid Stockholms Universitet har den certifiering som förväntas av ledande MBA-utbildningar. I programmets advisory board jobbar vi mycket med detta och ser till att blanda den akademiska strukturen med företags- och studenterfarenheter.”

Kurskamraterna har Martin Allerby fortfarande tät och regelbunden kontakt med.
”Jag vet inte om vi hade extrem tur, men det var en härlig grupp – öppen, spontan, argumenterande, diskussionslysten, ifrågasättande. Jag skulle säga att gruppen var en väl så stor behållning som själva utbildningen.”

Martin Allerbys affärsenhet då, den som fick ett år på sig, hur gick det med den? Jo, efter snart fyra år har den vuxit kraftigt och visar god lönsamhet.
”Om man går en sådan här utbildning känner man pressen. Dels är man superfokuserad och lägger ner sjukt mycket tid, dels åstadkommer man mycket i sitt företag som aldrig annars skulle bli gjort. Jag har gjort analyser och genomlysningar av min enhet, vridit och vänt på fakta och matchat det med den teori vi lärt oss på utbildningen. Det har gett riktigt bra resultat.”

3 nivå-höjare

Vissa saker från Executive MBA-utbildningen vid Stockholms Universitet har Martin Allerby haft särskilt mycket nytta av i sitt jobb:

  1. Helhetsförståelsen. Om man kombinerar engagemang och erfarenheter från verkligheten med teori och struktur, då blir det effekt.
  2. Fördjupade kunskaper i ekonomi. Det är ovärderligt att kunna diskutera och argumentera ekonomi med specialister och företagsledning, men även att förklara resonemangen för medarbetarna, att hjälpa dem att förstå hur ledningen tänker på både kort och lång sikt.
  3. Hållbarhet som röd tråd. Moderna företag måste ha ett syfte som bygger på hjärta med fokus framtiden. Lönsamheten behöver bygga på en verksamhet som är förankrad i hållbarhet.

Text: Lotta Byqvist

Kontakta mig med information om SBS Executive MBA

Frågor eller funderingar?
Kontakta Tina Lindeberg, Stockholm Business School Executive Education, Stockholms universitet: executive@sbs.su.se

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Centre for Executive Education vid Stockholm Business School, Stockholms Universitet. 

Executive MBA-programmet som ges här är ett chefsutvecklingsprogram på avancerad högskolenivå på deltid under cirka 21 månader.
SBS Executive MBA fokuserar extra på skandinaviska förhållanden, har undervisning främst på svenska och ger insyn och ett brett nätverk inom svenskt näringsliv och offentlig sektor.

Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video + Text

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

klimatsmart_intro2
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

3 steg: Så gör du karriär – som klimatsmart chef

Ta tag i mänsklighetens ödesfråga – samtidigt som du skapar nya affärsmöjligheter och ger din chefskarriär ett lyft.

George Glor, Food and Beverage Manager på Scandic Stora Hotellet i Nyköping
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

”Bland det häftigaste jag upplevt”

Ledarskapsutbildningen har förändrat sättet han jobbar, tänker, analyserar och leder. Med en Executive MBA har George Glor lyft sig till en ny nivå.

Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
Goran Cosic, Thomas Cook
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

”Min historia har format mig som ledare”

I mötet mellan ny kunskap och mänskliga erfarenheter växer sig ledarskap och företag starka. Det ser Goran Cosic på Thomas Cook när han nu studerar en Executive MBA. ”Min bakgrund har format mig mer än jag trott”, säger han.
Hannele Arvonen, koncernchef Setra Group
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

”Nu får jag ihop delarna till en tydligare helhet”

Framtidsfrågorna ställer nya krav på ledare. Hannele Arvonen, koncernchef på Setra Group, rustar sig med en Executive MBA. ”Det är bra för mig och bra för företaget. Jag vill att fler inom Setra får och tar den här möjligheten”, säger hon.
Lowina Lundström, Ellevio
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

”Utbildningen gav en enorm skjuts”

Nya kunskaper kan leda långt. I Lowina Lundströms fall både till toppjobb och ut i Europa. Men samtidigt som hon började plugga ställdes jobbtillvaron på ända. Executive MBA-studierna blev räddningen. ”Det var ett lyckokast! Jag kunde använda all kompetens från programmet i omvandlingen vi gjorde i bolaget.”
macro-puzzle-piece-hold-by-man
Annonssamarbete: SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.