Årets Chef: Lär dig leda med Styrkefokus

Flytta ditt ledarskapsfokus från problem till styrkor.
Elisabeth Wennström på Manpower gjorde just det. Resultatet? En svindlande framgångsresa – där hon också utsågs till Årets Chef 2018.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: ManpowerGroup

Elisabeth Wennström, Manpower Foto: Karina Ljungdahl

”Ta det ni gör väldigt, väldigt bra. Gör ännu mer av det.”
Så enkelt sammanfattar Elisabeth Wennström, operativ direktör på Manpower, den framgångsrika ledarskapsmodell hon kallar Styrkefokus.

Det är lite av en tvärt-om-metod som går mot strömmen av tongivande ledarskapsfilosofier där fokus ligger på att hela tiden leta problem och negativa saker att förbättra.
”Jag tror att många känner igen sig i att man gör kundundersökningar och medarbetarundersökningar för att hitta det som inte är bra, det som behöver förbättras och det man behöver arbeta med för att göra kunder och personal nöjda. Sedan jobbar man för att förändra det.”

Det negativa blir utgångspunkten. Fokus landar på svagheter och att leta fel, att förbättra det vi gör sämst.

Elisabeth Wennström menar att vi borde göra tvärt om istället – fokusera på våra största styrkor. Att vi ska lägga kraft på att bli ännu bättre på det vi redan gör riktigt bra.
”Jag tror mycket mer på att titta på vad det är vi gör som har fungerat väldigt väl. Oavsett om det är gentemot kund, medarbetare eller i ledarskapet: gå in och titta på vad det är som har fungerat väldigt, väldigt väl.”

Syftet med Styrkefokus är att skapa bättre kvalitet, relationer och lönsamhet.
”Alla goda resultat i organisationer bygger på goda relationer, det gäller även våra affärer. Forskning på de mest framgångsrika organisationerna visar tydligt att ju bättre relationer vi har till varandra och till våra kunder, desto bättre går företaget”, konstaterar Elisabeth Wennström, operativ direktör på Manpower.

Foto: Karina Ljungdahl

När framgångsfaktorerna är identifierade så finns en tydlig väg framåt.
”Bryt ut det som gör att ni lyckas och se till att göra ännu mer av det. På det sättet går det att växa genom sina styrkor.”

Elisabeth Wennström och hennes kollegor har märkt tydliga effekter av sitt arbete med Styrkefokus. Det är en stor och viktig del av det lyft man ser på både kvalitet och lönsamhet, och en viktig anledning till både nöjdare kunder och medarbetare.

Som regionchef för Manpower i Västsverige lyckades Elisabeth Wennström under sina nio år på jobbet öka omsättningen med 320 procent, till runt en miljard kronor under 2017.

Ett väldigt fint kvitto på framgången i sitt ledarskap fick hon med utmärkelsen Årets Chef 2018.

Hjärnforskning visar att vi människor inte har störst potential att lära och förbättra oss inom de områden där vi är som svagast. Störst möjligheter finns istället där vi redan är starka.

Att göra något vi är bra på är också mer lustfyllt och energigivande.
”Att jobba med styrkor i fokus engagerar betydligt mer. Det öppnar hjärnan och möjligheterna på ett helt annat sätt än när man sitter och tittar på problem. Vi ser att det här sättet att arbeta utvecklar oss väldigt mycket snabbare än det andra, gamla sättet.”

Det nya arbetssättet, där Styrkefokus är en del, har satt sig i organisationen. Elisabeth Wennströms medarbetare jobbar självständigt i grupper med att bryta ut det som är positivt och sedan se på hur det kan förstärkas ytterligare.
”De sköter det alldeles ypperligt själva och bara utvecklar och utvecklar – mot våra kunder, konsulter och anställda. Det är så häftigt att se!”

Arbetet med Styrkefokus har gett tydliga och mätbara resultat, i allt från kund- och medarbetarundersökningar till omsättning och vinst.
”Det har gett helt fantastiska resultat. Det ser vi både hos kunder och i interna undersökningar. Jag vet att det är en stor del i vår framgång och en viktig del av den enorma tillväxt som vi har haft.”

En tillväxt som också ser stabil ut över tid.
”Vi har en hållbar tillväxt, vilket har varit och är ett stort mål för mig”, säger Elisabeth Wennström.

Hon ser också hur arbetet med Styrkefokus hjälper till att bygga en öppen kultur.
”Vi delar med oss av knep och framgångar. Det får både ledare och medarbetare att växa. Vi ser hur vi utvecklar kraften hos människor och det gör att vi kan accelerera aktiviteter.”

Enkelheten och den positiva kraften i metoden har gett genomgripande förändringar på så många plan.
”Nu är det så tydligt för oss vad det är vi ska göra, för att kunna utvecklas på ett bra sätt.”

Text: Malin Kaldo

Styrkefokus – så gör du

Hitta och lyft fram styrkor och möjligheter genom att ställa tydliga och konkreta frågor om era starka sidor.
Vaska fram det ni gör allra bäst ur svaren. Gör en systematisk sammanställning av det ni ser, så att ni får en tydlig bild av det ni gör riktigt bra. Arbeta vidare utifrån det – hur kan ni göra ännu mer av era styrkor?
Metoden med Styrkefokus kan användas både internt med dina kollegor och medarbetare och externt med kunder och potentiella nya kunder.

Tre kom ihåg:

  • Ställ regelbundet frågor om det som upplevs som bäst med er.
  • Intervjua de kunder som uttryckt i er kundundersökning att de är allra mest nöjda.
  • Återskapa det – se till att systematiskt och genomgående göra mer av det som ni gör bra.