Kompetensbristen – så löser vi den

Allt fler har svårt att hitta rätt medarbetare. Men lösningar finns närmare än många kanske tror.
ManpowerGroups modell i fyra steg gör företag kompetensstarka.

Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup, om modellen som stärker företagens kompetens.

Digitaliseringen öppnar för nya möjligheter – och ställer nya krav. Nya kompetenser behövs och omsättningen på vilken kunskap som gäller är snabb.
Men samtidigt har hela 42 procent av svenska arbetsgivare idag svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens, enligt en undersökning av bemannings- och rekryteringsföretaget ManpowerGroup. Det här betyder att svenska företag riskerar att tappa i konkurrenskraft framöver.
”Kompetensbristen har bitit sig fast och ökar, både i Sverige och internationellt. Det gör att vi måste börja tänka på nya sätt”, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup i Sverige.

Transformation, digitalisering och automatisering har skapat ett läge med snabb omsättning på vad vi behöver kunna för att lösa våra uppgifter ute på arbetsplatserna.
”Nu måste vi anpassa både våra organisationer och oss själva efter det här”, säger Elisabeth Skol.

Omställningen kräver anpassning på flera olika områden. När konkurrensen om skickliga medarbetare hårdnar gäller det till exempel att bli bättre på att ta vara på de medarbetare man redan har.
Vi menar att företag måste bli bättre på att bygga upp kompetens internt. Och hitta nya sätt att göra det. Att skapa en kultur av lärande och erbjuda verktyg för det”, menar Elisabeth Skol.

Strategier för ständigt lärande behövs, och att uppmuntra det man på ManpowerGroup kallar ”Learnability” i både organisationer, hos medarbetare och chefer – det vill säga viljan och förmågan att lära sig nya saker.

5 största bristyrkena i Sverige 2018

Fyra av tio svenska arbetsgivare, 42 procent, upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Siffran är den högsta på tolv år, och har mer än fördubblats sedan 2011.
ManpowerGroups kompetensbristundersökning Talent Shortage baseras på intervjuer med drygt 43 000 arbetsgivare i 43 länder. I Sverige har 700 personer svarat.
Här är de branscher som har allra störst problem med kompetensbrist.

  1. Erfarna hantverkare
  2. Säljare
  3. Chaufförer
  4. Sjukvårdspersonal
  5. Administratörer

Ett annat sätt är att locka in rätt kompetenser utifrån och ta in externa resurser på konsult- eller hyruppdrag. Men för att företag ska kunna locka till sig åtråvärd kompetens behöver de jobba mer med att göra sig själva attraktiva som arbetsgivare.
”Att ha ett starkt arbetsgivarvarumärke och enkelt kunna förklara företagets syfte och ha en bra arbetsplatskultur hjälper mycket”, säger Elisabeth Skol.

Arbetsmarknadens snabba förändringar har också öppnat för nya anställningsformer, något som rätt använt kan spela arbetsgivare i händerna.
”När det uppstår luckor och tillfälliga projekt är det guld värt med ett nätverk av det som kallas gig-jobbare, alltså egenföretagare eller tillfälligt anställda. Bygg en egen talangpool att låna in talanger från när det behövs.”

Här är möjligheterna större än man kanske tror, 87 procent av alla arbetstagare i Sverige säger sig vara öppna för att gig-jobba.
”Gig-jobbare kan tillföra mycket – se med andra ögon på verksamheten och hitta nya lösningar.”

De blir en tillgång i förnyelsen av verksamheten och ett sätt att kunna fånga upp nya arbetssätt och insikter, som kanske ännu inte kommer till nytta i den egna organisationen.

Rekrytera smart – trots kompetensbrist

  • Utmana er bild av vem ni söker. Fokusera på personens kompetens, utan förutfattade meningar om övriga egenskaper.
  • Sök talanger med bäst förutsättningar att lära sig, istället för specifika kunskaper.
  • Jobba på nya sätt: sök upp talangerna via nätverk, på nya platser. Rekrytera utifrån era värderingar och arbeta systematiskt med att enbart rekrytera på kompetens.

Mer fokus på människor och människors utvecklingsmöjligheter ger arbetsgivare möjlighet att se bortom den roll och den kompetens som medarbetare har just nu – och se hur den kan utvecklas vidare eller användas i en ny roll, i takt med branschförändringar och nya behov.
”Skapa rörlighet inom organisationen. Dra nytta av de kompetenser ni redan har och hjälp medarbetare att växla över till förändrade eller nya roller”, uppmanar Elisabeth Skol.

”Det är häftigt att se människor utvecklas. En av de starkaste drivkrafterna, att få lära sig nytt och utvecklas i jobbet, sammanfaller ju med arbetsgivarnas behov att ta nästa steg. Om vi satsar på att verkligen kliva framåt så växer alla”, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup i Sverige.

Om det inte går att hitta en ny roll för någon, så behöver arbetsgivaren ha en plan även för det.
”Då behöver man, med respekt och värdighet, hjälpa den personen att komma vidare och kunna växla upp till andra roller, i eller utanför organisationen.”

Med en ny syn på kompetens kan möjligheten till utveckling ligga närmare än väntat. Företag som tänker nytt kan frigöra en ny kompetensreserv – och lämna kompetensbristen bakom sig.

Text: Malin Kaldo

4 sätt att säkra kompetens

ManpowerGroup har identifierat fyra delar för att säkra kompetens idag och framöver. Elisabeth Skol förklarar:

  1. BYGG – investera i lärande och utveckling
    ”Utveckla kompetensen hos de medarbetare ni redan har och se till att ett ständigt lärande finns på företaget. För medarbetarna är det lika viktigt att utvecklas, för att vara anställningsbara både nu och imorgon.”
  2. KÖP – rekrytera eller hyr in rätt kompetens
    ”Behöver ni rekrytera eller ta in externa resurser på konsult- eller hyruppdrag så tänk på att med ett starkt arbetsgivarvarumärke slipper ni fastna i att bara tävla med lön och villkor. Här gäller det att HR är starka på marknadsföring, att man enkelt kan förklara företagets syfte och kunna visa upp och ha en attraktiv kultur.”
  3. LÅNA – skapa nätverk av gig-jobbare
    ”Bygg en egen talangpool att låna in medarbetare från när det behövs. Det kanske är studenter, tidigare anställda som inte vill vara fast anställda utan vill trappa ner eller ha mer flexibilitet.”
  4. VÄXLA – förändra eller hitta nya roller
    ”Hjälp medarbetare att växla över till förändrade eller nya roller. Om det inte går att hitta en ny roll för medarbetaren, behöver arbetsgivaren, med respekt och värdighet, hjälpa den personen att komma vidare och kunna växla upp till andra roller, i eller utanför organisationen.”

Läs också: Jonas Prising: "Svenskt ledarskap är starkt positionerat"

Denna text är ett samarbete mellan Chef och bemannings- och rekryteringsföretaget ManpowerGroup.

Manpower är Sveriges största bemannings- och rekryteringsföretag.

Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 100.000 aktiva cv och tiotusentals lediga tjänster.

ManpowerGroup är ett värderingsstyrt bolag som inkluderar alla människor på arbetsmarknaden. Vi är 12 000 kollegor på 60 orter i Sverige som tillsammans jobbar efter tydliga värderingar: tro på människans förmåga samt kraften i kunskap och innovation.

ManpowerGroup kan hjälpa er med hela eller delar av era behov av kompetens. Oavsett, har du alltid en kontakt som hjälper dig till en lösning som passar just er.

 

Relaterade artiklar

herskare
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

tech
Digital HR

7 intervjufrågor du ska ställa till tech-kandidaten

Är du på väg att anställa inom den snabbväxande tech-branschen? Då bör du som chef ha koll på de intervjufrågor som är absolut populärast att ställa på en jobbintervju.
byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
missnojda
Arbetsmiljö

Undersökning: Svenska chefer minst nöjda med sitt jobb

Det är tuffa tider för svenska chefer. I alla fall om man ska tro en europeisk undersökning där låg arbetslöshet och kompetensbrist ställer hårda krav på beslutsfattare i Sverige.
praktiska-tester
Digital HR

Förslaget: Hitta nya medarbetare – med praktiska tester

Du skulle aldrig rekrytera en jonglör eller kock utifrån ett CV. Det menar Henrik Enström, grundare till rekryteringsföretaget Software Skills, som nu vill se arbetstester i andra branscher också.
caset
Karriär

Hoppade av chefsjobbet – öppnade butik

Anette Öberg hoppade av chefskarriären och öppnade i stället en byggnadsvårdsbutik i Västerbotten.
salibahuvud
Karriär

Han har fixat jobb – åt 398 personer

Han har ordnat arbete åt 398 personer — och samlat in 150 000 kronor till välgörenhet. Michael Saliba sa upp sig från jobbet som försäljningschef för att arbeta ideellt i ett år. Han ville ge tillbaka det han fått — i klostret i Jerusalem.