obekvam

Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

Som chef kan du ibland få kämpa för att få igång medarbetarsamtalet. Här ger Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, råd om hur du lyckas.

FRÅGA: Efter många år med ungefär samma arbetsuppgifter känner jag mig trygg i min roll som mellanchef i ett halvstort företag inom teknikbranschen. Jag är inte speciellt social eller ”lättpratad” utan lite av en nörd, vilket i det stora hela fungerar bra i det sammanhang jag jobbar.

I vissa fall leder dock min läggning till jobbiga situationer. Under mina medarbetarsamtal uppstår lätt pinsamma tystnader, och jag gillar inte att tala inför en grupp eller på stormöten. När jag någon gång ändå behöver göra det, fylls jag av en känsla av otillräcklighet och känner hur självförtroendet rinner av mig efteråt, då jag upplever att budskapet inte gått fram.

Hur kommer jag bort från det här? Hur bör jag tänka? Vågar jag tala inför grupp igen?

/Fritz

SVAR från Sofia Kacim:

Bra att du tar tag i något som du upplever som ett problem. Du ska veta att många bär på liknande upplevelser, och att det oftast går att ta sig vidare.

Om vi börjar med medarbetarsamtalen, får du självklart ut mer om samtalet flyter på. För att det ska lyckas, gäller det att få din medarbetare att känna sig bekväm.

Ett knep är att ställa öppna frågor som kräver mer än ett ja eller ett nej, och i stället inleda med frågeordet hur: Hur tycker du att … Hur vill du … Hur har du det med … På så vis blir svaren från medarbetaren betydligt fylligare och intressantare närmast med automatik.

Själv bör du undvika att använda ordet nej, som fungerar som en bromskloss i samtalet. Ifrågasätt och mana på i stället för att neka: Intressant! Hur menar du nu? Vad ser du för alternativ? Och så vidare.

Experten: Så får du flyt i samtalet

1) Ställ öppna frågor

”Frågeordet ˇhurˇ öppnar för resonerande svar.”

2) Undvik ordet ”nej”

”Ifrågasätt och mana på i stället för att neka: Intressant! Hur menar du nu? Och så vidare.”

3) Be om återkoppling

”Be en kollega om ärlig feedback efter en presentation.”

När du märker vad personen är särskilt intresserad av att diskutera, kan du ställa följdfrågor på det. Undvik också att avbryta. Låt din medarbetare prata till punkt. Ett konstant avbrytande leder till slut till att personen tystnar.

Ett fel som många gör, men som kanske inte är aktuellt i ditt fall, är att de
väldigt ofta väver in sig -själva och sina egna erfarenheter i konversationen. Försök lyssna i stället, och utgå från vad motparten berättar om sin situation.

När det gäller dina framträdanden inför grupp, tycker jag att du bör börja med att grundligt utvärdera dig själv. Vad gick fel, hur märktes din nervositet, exakt vad var det du tyckte inte gick fram och varför? Skriv ner allt och jämför med hur det sett ut tidigare. Kanske sker ändå en positiv utveckling utan att du märkt det?

Jag tycker absolut att du ska be om återkoppling. Be en kollega du har förtroende för om ärlig feedback när du är klar med en presentation. 

presentation-2

Läs också: 3 tips: Leverera din presentation – som ett proffs

Det finns en myt om att feedback är jobbigt att både ta emot och ge, men det stämmer inte enligt min erfarenhet. Dessutom är feedback det enda sättet att utvecklas som talare.

Inledningen, var den naturlig med en förklaring om syftet med dragningen? Var innehållet relevant, logiskt och övertygande? Hur var rösten, tempot, hållningen och kroppsspråket? Märktes det verkligen att du var nervös?

Ibland känns det som om hela ansiktet står i lågor, när det egentligen bara är fråga om en lätt rodnad på kinderna.

Börja smått och bygg sedan på din feedback med fler delar som du vill utveckla. Kom ihåg att för att bli bättre krävs träning.

Övning ger färdighet. Konsten att prata inför människor är en färskvara. Så var inte rädd att hoppa på nya presentationer.

Utmana dig och gör det om och om igen, även om det kan kännas jobbigt i början. 

dissarpp1

Läs också: Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

sofia-kacim-kommunikation-fo%cc%88r-chefer
Seminarium 22 augusti

Så ökar du din kommunikativa förmåga som chef

Bli en säkrare och tydligare ledare. Få konkreta och nödvändiga retorikverktyg som du direkt kan applicera på ditt ledarskap.

Relaterade artiklar

Fyra personer i möte
Kommunikation

5 steg: Så skapar du ett supereffektivt möte

Ungefär tio procent av vår arbetstid består av möten. Men över hälften av de som deltagit vet inte vad som bestämts efter mötets slut, visar en ny undersökning.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
listmiss
Kommunikation

Forbes list-miss: En kvinna – 99 män

En kvinna – och 99 män. Så såg affärsmagasinet Forbes lista över årets mest innovativa ledare ut när den presenterades i förra veckan. ”Man borde ha reagerat när man såg resultatet,” säger Jessica Nordlander, Årets innovativa ledare.

Charlotte WWeibe, HR-direktör på TUI, och roboten Pepper.
Kommunikation

Här lär sig alla AI – och roboten Pepper hjälper till 

Resebolaget TUI går på offensiven digitalt, och en av satsningarna är att alla ska lära sig AI, oavsett vad man jobbar med. 
Lockad att stanna kvar på jobbet under falska premisser? Du kan ha blivit brödsmulad!
Kommunikation

Så vet du om din chef brödsmular dig

Lovar din chef runt men håller tunt? Vill du egentligen sluta på ditt jobb, men stannar kvar på grund av vaga löften om belöningar som sedan aldrig dyker upp? Se upp – du kan ha blivit brödsmulad.

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.