obekvam

Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

Som chef kan du ibland få kämpa för att få igång medarbetarsamtalet. Här ger Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, råd om hur du lyckas.

FRÅGA: Efter många år med ungefär samma arbetsuppgifter känner jag mig trygg i min roll som mellanchef i ett halvstort företag inom teknikbranschen. Jag är inte speciellt social eller ”lättpratad” utan lite av en nörd, vilket i det stora hela fungerar bra i det sammanhang jag jobbar.

I vissa fall leder dock min läggning till jobbiga situationer. Under mina medarbetarsamtal uppstår lätt pinsamma tystnader, och jag gillar inte att tala inför en grupp eller på stormöten. När jag någon gång ändå behöver göra det, fylls jag av en känsla av otillräcklighet och känner hur självförtroendet rinner av mig efteråt, då jag upplever att budskapet inte gått fram.

Hur kommer jag bort från det här? Hur bör jag tänka? Vågar jag tala inför grupp igen?

/Fritz

SVAR från Sofia Kacim:

Bra att du tar tag i något som du upplever som ett problem. Du ska veta att många bär på liknande upplevelser, och att det oftast går att ta sig vidare.

Om vi börjar med medarbetarsamtalen, får du självklart ut mer om samtalet flyter på. För att det ska lyckas, gäller det att få din medarbetare att känna sig bekväm.

Ett knep är att ställa öppna frågor som kräver mer än ett ja eller ett nej, och i stället inleda med frågeordet hur: Hur tycker du att … Hur vill du … Hur har du det med … På så vis blir svaren från medarbetaren betydligt fylligare och intressantare närmast med automatik.

Själv bör du undvika att använda ordet nej, som fungerar som en bromskloss i samtalet. Ifrågasätt och mana på i stället för att neka: Intressant! Hur menar du nu? Vad ser du för alternativ? Och så vidare.

Experten: Så får du flyt i samtalet

1) Ställ öppna frågor

”Frågeordet ˇhurˇ öppnar för resonerande svar.”

2) Undvik ordet ”nej”

”Ifrågasätt och mana på i stället för att neka: Intressant! Hur menar du nu? Och så vidare.”

3) Be om återkoppling

”Be en kollega om ärlig feedback efter en presentation.”

När du märker vad personen är särskilt intresserad av att diskutera, kan du ställa följdfrågor på det. Undvik också att avbryta. Låt din medarbetare prata till punkt. Ett konstant avbrytande leder till slut till att personen tystnar.

Ett fel som många gör, men som kanske inte är aktuellt i ditt fall, är att de
väldigt ofta väver in sig -själva och sina egna erfarenheter i konversationen. Försök lyssna i stället, och utgå från vad motparten berättar om sin situation.

När det gäller dina framträdanden inför grupp, tycker jag att du bör börja med att grundligt utvärdera dig själv. Vad gick fel, hur märktes din nervositet, exakt vad var det du tyckte inte gick fram och varför? Skriv ner allt och jämför med hur det sett ut tidigare. Kanske sker ändå en positiv utveckling utan att du märkt det?

Jag tycker absolut att du ska be om återkoppling. Be en kollega du har förtroende för om ärlig feedback när du är klar med en presentation. 

presentation-2

Läs också: 3 tips: Leverera din presentation – som ett proffs

Det finns en myt om att feedback är jobbigt att både ta emot och ge, men det stämmer inte enligt min erfarenhet. Dessutom är feedback det enda sättet att utvecklas som talare.

Inledningen, var den naturlig med en förklaring om syftet med dragningen? Var innehållet relevant, logiskt och övertygande? Hur var rösten, tempot, hållningen och kroppsspråket? Märktes det verkligen att du var nervös?

Ibland känns det som om hela ansiktet står i lågor, när det egentligen bara är fråga om en lätt rodnad på kinderna.

Börja smått och bygg sedan på din feedback med fler delar som du vill utveckla. Kom ihåg att för att bli bättre krävs träning.

Övning ger färdighet. Konsten att prata inför människor är en färskvara. Så var inte rädd att hoppa på nya presentationer.

Utmana dig och gör det om och om igen, även om det kan kännas jobbigt i början. 

dissarpp1

Läs också: Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.