obekvam

Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

Som chef kan du ibland få kämpa för att få igång medarbetarsamtalet. Här ger Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, råd om hur du lyckas.

FRÅGA: Efter många år med ungefär samma arbetsuppgifter känner jag mig trygg i min roll som mellanchef i ett halvstort företag inom teknikbranschen. Jag är inte speciellt social eller ”lättpratad” utan lite av en nörd, vilket i det stora hela fungerar bra i det sammanhang jag jobbar.

I vissa fall leder dock min läggning till jobbiga situationer. Under mina medarbetarsamtal uppstår lätt pinsamma tystnader, och jag gillar inte att tala inför en grupp eller på stormöten. När jag någon gång ändå behöver göra det, fylls jag av en känsla av otillräcklighet och känner hur självförtroendet rinner av mig efteråt, då jag upplever att budskapet inte gått fram.

Hur kommer jag bort från det här? Hur bör jag tänka? Vågar jag tala inför grupp igen?

/Fritz

SVAR från Sofia Kacim:

Bra att du tar tag i något som du upplever som ett problem. Du ska veta att många bär på liknande upplevelser, och att det oftast går att ta sig vidare.

Om vi börjar med medarbetarsamtalen, får du självklart ut mer om samtalet flyter på. För att det ska lyckas, gäller det att få din medarbetare att känna sig bekväm.

Ett knep är att ställa öppna frågor som kräver mer än ett ja eller ett nej, och i stället inleda med frågeordet hur: Hur tycker du att … Hur vill du … Hur har du det med … På så vis blir svaren från medarbetaren betydligt fylligare och intressantare närmast med automatik.

Själv bör du undvika att använda ordet nej, som fungerar som en bromskloss i samtalet. Ifrågasätt och mana på i stället för att neka: Intressant! Hur menar du nu? Vad ser du för alternativ? Och så vidare.

Experten: Så får du flyt i samtalet

1) Ställ öppna frågor

”Frågeordet ˇhurˇ öppnar för resonerande svar.”

2) Undvik ordet ”nej”

”Ifrågasätt och mana på i stället för att neka: Intressant! Hur menar du nu? Och så vidare.”

3) Be om återkoppling

”Be en kollega om ärlig feedback efter en presentation.”

När du märker vad personen är särskilt intresserad av att diskutera, kan du ställa följdfrågor på det. Undvik också att avbryta. Låt din medarbetare prata till punkt. Ett konstant avbrytande leder till slut till att personen tystnar.

Ett fel som många gör, men som kanske inte är aktuellt i ditt fall, är att de
väldigt ofta väver in sig -själva och sina egna erfarenheter i konversationen. Försök lyssna i stället, och utgå från vad motparten berättar om sin situation.

När det gäller dina framträdanden inför grupp, tycker jag att du bör börja med att grundligt utvärdera dig själv. Vad gick fel, hur märktes din nervositet, exakt vad var det du tyckte inte gick fram och varför? Skriv ner allt och jämför med hur det sett ut tidigare. Kanske sker ändå en positiv utveckling utan att du märkt det?

Jag tycker absolut att du ska be om återkoppling. Be en kollega du har förtroende för om ärlig feedback när du är klar med en presentation. 

presentation-2

Läs också: 3 tips: Leverera din presentation – som ett proffs

Det finns en myt om att feedback är jobbigt att både ta emot och ge, men det stämmer inte enligt min erfarenhet. Dessutom är feedback det enda sättet att utvecklas som talare.

Inledningen, var den naturlig med en förklaring om syftet med dragningen? Var innehållet relevant, logiskt och övertygande? Hur var rösten, tempot, hållningen och kroppsspråket? Märktes det verkligen att du var nervös?

Ibland känns det som om hela ansiktet står i lågor, när det egentligen bara är fråga om en lätt rodnad på kinderna.

Börja smått och bygg sedan på din feedback med fler delar som du vill utveckla. Kom ihåg att för att bli bättre krävs träning.

Övning ger färdighet. Konsten att prata inför människor är en färskvara. Så var inte rädd att hoppa på nya presentationer.

Utmana dig och gör det om och om igen, även om det kan kännas jobbigt i början. 

dissarpp1

Läs också: Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

sofia-kacim-kommunikation-fo%cc%88r-chefer
Seminarium 22 augusti

Så ökar du din kommunikativa förmåga som chef

Bli en säkrare och tydligare ledare. Få konkreta och nödvändiga retorikverktyg som du direkt kan applicera på ditt ledarskap.

Relaterade artiklar

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?