Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.

Småföretagare saknar koll på lagen – riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.

Enligt en enkätundersökning som genomförts av Visma bland svenska småföretag svarade vart fjärde att de – ett år efter lagens införande – ännu inte satt sig in i vad lagen innebär för deras verksamhet. Vartannat företag har än så länge inte gjort något för att ändra sina arbetssätt eller rutiner sedan lagen infördes.

Detta trots att den EU-gemensamma dataskyddsförordningen introducerades tillsammans med hot om höga böter för de företag som bryter mot de strängare personuppgiftsreglerna. Det företag som struntar i att skydda kundernas data i enlighet med EU-lagstiftningen kan i värsta fall få böta 20 miljoner euro, en astronomisk summa för de flesta mindre företag.

Undersökningen visar dock att de svenska småföretagarna inte verkar förlora någon sömn över detta – bara 11 procent uttryckte någon oro över att bryta mot GDPR. Men det kan vara dags att tänka om. Som Chef tidigare skrivit är det troligt att de nationella dataskyddsmyndigheterna efter ett första etableringsår nu är redo att börja se till att lagen efterlevs.

gdpr1

Läs också: 1 år med GDPR: Så blev de tuffa datareglerna – egentligen

”Seriösa företagare måste ha koll på GDPR. Det är alarmerande att så många ännu inte har satt sig in i regelverket. De som fortfarande inte har en plan behöver sätta fart och ta fram en så snabbt som möjligt”, säger Vismas företagarexpert Boo Gunnarson. ”Även småföretag måste så klart arbeta aktivt med att ta hänsyn till människors personliga integritet. Att sätta sig in i och följa GDPR är viktigt för att vårda relationen med kunder, partners och anställda”.

Om du som småföretagare ännu inte har börjat arbeta med GDPR rekommenderar Visma att du börjar med att inventera och kategorisera vilka typer av uppgifter som finns i omlopp – vare sig det gäller i mejlen, kundsystem eller på papper. I nästa steg måste du dokumentera i vilket syfte uppgifterna sparas – och ”bra att ha” är inte ett giltigt sådant.

Kom igång med Chefs webbkurser i GDPR!

Med Chefs webbkurs GDPR för chefer får du:

  • Förståelse om vad GDPR är och hur det påverkar din organisation.
  • Insikter i hur du bäst balanserar integritet, kundnytta och affärsmöjligheter i det nya regelverket.
  • Tillräcklig kunskap för att kunna avgöra om du och din organisation har vidtagit rätt åtgärder kring de nya reglerna.
Läs mer

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.