Siri Wikander: ”Sluta vara ett IT-offer!”

Jag blir så sjukt irriterad på folk som säger: “Jag kan inget om teknik”. Folk som sätter sig i offerställning och vill att man ska tycka synd om dem. Sedan fortsätter de: ”Du är ju så duktig på teknik.”

Digital utveckling
Publicerad
Siri Wikander

Vänta nu.

Jag vaknar inte på morgonen och tänker: ”Jippi, idag ska jag lära mig hur Microsoft Teams fungerar.” Jag tycker det är lika motigt som alla andra, men jag har bestämt mig. Jag måste lära mig de verktyg som jag och mina kollegor använder. Det ingår i mina arbetsuppgifter.

Numera säger jag ifrån när jag hör folk säga att de inte kan något om teknik. Jag säger med min bästa coachande förmåga:

”När du säger att du inte kan teknik så låter du dummare än vad du är.”

Eller om jag är lite mer vid vägs ände så säger jag:

”Genom att inte lägga tid på att lära dig verktygen vi använder blir du en tidstjuv för oss andra”.

Ibland möts jag av bortförklaringar om att äldre är sämre på teknik. Jag håller med om att unga som fötts med en mobil i handen har ett försprång. Men den ursäkten håller inte längre. Om man googlar på ”10 bästa tipsen för din mobil” får man massor med smarta tricks. Om man vill bli bättre på tekniken för digitala möten kryllar nätet av enkla tutorials. Och det bästa med videoinstruktioner är man kan titta, pausa och testa direkt. Allt lärande som omedelbart omsätts i praktiken blir kvar som ryggmärgskunskap.

På arbetsplatser frodas den här offermentaliteten även om det har blivit lite bättre under pandemin. Utmaningen är snarare att folk nu tror att de är digitala för att de har lärt sig att ha Teams-möten. Men blicken blir helt blank när man pratar om att automatisera processer för att spara medarbetares och kunders tid.

Jag fattar om IT är trötta på alla ”idioter” som ringer IT-supporten och inte har satt i sladden ordentligt. Men IT, handen på hjärtat – kan det bero på att medarbetare får en mobil, dator och mjukvara utan en genomgång av hur det funkar? Extra viktigt nu med tanke på datasäkerheten. Ni måste först ge medarbetarna förutsättningar och sedan börja ställa krav.

Fördelen med tidiga utbildningsinsatser i arbetsverktygen är enkel matematik. Vad kostar tiden som folk sitter i supporten och väntar? Vad kostar möten som inte kommer igång för att deltagarna inte kan tekniken? Vad kostar det att medarbetare endast använder 1/10 av funktionaliteten, enligt vad vissa undersökningar visar?

Varför blir det så här?

Jag tror att svaret är enkelt. Att lära sig något nytt kräver en ansträngning. Belöningen dröjer och de omedelbara dopaminkickarna uteblir. Att lära sig teknik påminner om att lära sig matte. Man måste kämpa lite för att komma upp på nästa trappsteg i lärtrappan. Väl uppe på trappsteget kommer belöningen. En känsla av kontroll och autonomi.

Så vad kan vi göra?

En sak som jag redan har varit inne på är att alla nyanställda snabbt behöver få en genomgång av arbetsverktygen.

För team gäller det att sätta lärande på agendan. Boka ett återkommande möte i veckan för lärande. Kör själva eller bjud in någon som kan något ni vill lära er. Använd gärna interna resurser. Spela in genomgångarna och lägg upp i #slack eller Teamskanaler för lärande. Sätt också en tillåtande kultur. Beröm alla som visar att de vill lära sig saker och hylla alla som testar och vågar misslyckas. När vi visar oss sårbara bygger vi psykologisk trygghet som gör att alla blir sitt bästa jag.

Till sist. All förändring börjar ju med oss själva. Det gäller att slänga offerkoftan och bestämma sig för att lära sig tekniken. Sätt en daglig vana och fokusera på en sak i taget och lär dig det. Håll på i några veckor och fokusera sedan på något nytt. Hjärnan gillar att fokusera när den ska lära sig.

Till sist. Sluta gnäll. Sätt igång och lär dig. Vänta inte på att andra ska kunna. Var den som kan.

/Siri Wikander, konsult och föreläsare inom kultur, ledarskap och lärande

Just nu är det viktigt att lära sig:

  • Verktyg och mötesteknik för hybridmöten. Under 2021 kommer vi sakteliga att återgå till jobbet. Många kommer att växla mellan att jobba på kontoret och på distans. Detta gör att det blir vanligare med möten och utbildningar där några sitter i rummet och andra är på länk.
  • Automatisering. Detta har vi gjort i flera år nu och är relativt duktiga på. Det finns dock en stor potential kvar inom exempelvis lön och budgetarbete.
  • Datadrivna arbetssätt. Trots att vi vet att vi ska jobba datadrivet så är det långt ifrån alla som gör det i praktiken. Börja smått och lär er medan ni gör.
  • AI. Det pratas mycket om AI men vi har inte kommit så långt ännu. Det är dock viktigt att lära sig om hur AI kan bidra till exempelvis bra beslutsunderlag.

Vill du lära dig nya saker? Gör så här:

Det finns så mycket information och kunskap på nätet idag. Det är inte det som är utmaningen. Utmaningen är att hinna med att lära sig nya saker. Här är några tips.

  • Ha en daglig rutin.
  • Bestäm dig för att lära dig en sak i taget.
  • Lär dig tillsammans med dina kollegor.
  • Lär dig i nära anslutning till att du ska använda kunskapen.
  • Ha ett nyfiket förhållningssätt.
  • Sök kunskap utanför dina vanliga nätverk.
  • Avsätt tid för reflektion. Gärna medan du rör på dig utomhus..

Vill du lära dig dina arbetsverktyg bättre?

  • Gör en lista över vilken hård- och mjukvara du använder och vill använda.
  • Gå igenom menyerna i mjukvaran du använder.
  • Ta korta tutorials när nya versioner släpps.
  • Be IT och andra experter om genomgångar.
  • Följ personer som delar tips och tricks på nätet.
  • Delta i event som anordnas av leverantörer som till exempel Microsoft och Google.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden