Säkra dina inköp – och undvik skandaler

Beslutsfattande
Publicerad

I veckans Uppdrag granskning avslöjades det att svenska speditionsfirmor betalar sina chaufförer så låga löner att få svenskar kan tänka sig att ta uppdragen. I stället är det utländska chaufförer som utnyttjas till underpris och använder sina lastbilshytter som bostad i månader i sträck.

Svenska storföretag som ABB och Volvo pekas ut som bovar i dramat, eftersom de pressar priserna på transporter.

Findus, Ikea och Dafgårds har också haft ”bekymmer” med sina inköp, för att uttrycka det milt. Avslöjandet om hästkött i deras livsmedel har gett trovärdigheten en rejäl törn.

Så sent som igår kom nyheten att livsmedelsgrossisten Martin&Servera köpt in rostbiff från Polen, som visade sig vara hästkött.

Hur gör man som chef för att säkra sina inköp, så att man slipper drabbas av liknande skandaler?


Per Grankvist, författare till boken ”CSR i praktiken” och rådgivare i CSR-frågor till en mängd svenska storföretag, menar att det framför allt handlar om sunt förnuft. Man måste våga ifrågasätta ett alltför lågt pris.
”Det finns en kvalitetsmärkning, den heter pris. Köper man in logistik som nästan är för billig för vara sant, så är det inte sant. Då är det någon annan som betalar det höga priset.”

Hans råd för tryggare inköp är att vara lite besvärligare som kund. Om ni är måna om att de anställda i leverantörskedjan ska ha bra arbetsvillkor – fråga om det och be om dokumentation.

Hur långt ner i kedjan ska man gå, det finns ju även underleverantörer?
”Bestäm er för hur många led ni vill ha koll på, och var sedan öppna med det. Både internt och externt. Har ni bestämt er för att bara ha koll två led ner i kedjan, så har ni också varit transparenta med vad ni inte vet ”, säger Per Grankvist.

Ett annat råd är att hela tiden diskutera frågan i ledningsgruppen och försöka hitta de områden där ni har dålig koll på leverantörskedjan.
”Klädföretaget Patagonia är bra på detta. De granskar hela tiden sig själva och visar plaggets resa från tyg till butik.”

Prispress och kostnadsjakt är en trist verklighet inom de flesta företag. Hur kan man köpa in till bra pris samtidigt som man prioriterar hållbarhet och bra arbetsvillkor?
”Man måste tänka ’hur kan vi göra det här smartare’ i stället för att göra det billigare. Ett exempel är danska livsmedelskedjan Superbrugsen som bestämt sig för köpa av fler lokala leverantörer. De insåg att det blev billigare i slutändan, och dessutom bättre för miljön, och bad därför kunderna om hjälp att hitta nya leverantörer.”

När Per Grankvist ska lista företag som är bra på säkra inköp nämner han Hennes&Mauritz och Ikea.
”Det är tack vare att de har tagit mycket stryk genom åren, och prioriterat frågan. Men ingen gör ju 100 procent rätt. Huvudsaken är att man diskuterar detta i ledningsgruppen. Då har man större chans att lyckas.”

Per Grankvists tips för säkrare inköp:
1. Är priset orimligt lågt – ifrågasätt. Hur ser arbetsförhållandena ut för de anställda? Vad använder man för material?
2. Sätt en gräns för hur långt ner i leverantörskedjan ni vill ha kontroll. Var öppna både externt och internt med vad ni vet om era leverantörer.
3. Håll diskussionen levande i ledningsgruppen om vilken kontroll ni har på er leverantörskedja. Då kan man upptäcka riskområden i förväg.
4. Tänk innovation. Om ni inte kan pressa priserna, hur kan man få ner kostnaderna på annat sätt? Brittiska apotekskedjan Boots lyckades exempelvis minska sina transportkostnader genom att utnyttja utrymmet i sina lastbilar på ett effektivare sätt.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden