fragestund

Så styr du upp frågestunden

Planera frågestunden
Okej, du kan inte styra över exakt vilka frågor du får, men du kan planera när frågestunden ska vara och hur den ska gå till. Fundera igenom:

–  Vad vill du uppnå med din frågestund?

–   Vilka tänkbara frågor kan du få? Och vad du i så fall skulle kunna svara på dem. De kanske inte kommer men om de gör det – då är du både mentalt och praktiskt förberedd.

–   Hur många minuter har du att lägga på frågestunden?

Nina Buchaus, föreläsare och retorikkonsult, ger rådet att tidigt bestämma sig för hur formerna för frågestunden ser ut. Ett alternativt sätt till handuppräckning eller ordet är fritt är att be dina åhörare att sitta i små grupper i två minuter och sedan får varje grupp utse en talesperson som ställer en fråga å gruppens vägnar.

”Det skapar en balans mellan frågeställarna så att alla får komma till tals”, säger Nina Buchaus.

Lägg frågestunden i slutkanten av din presentation. Men avsluta inte med själva frågestunden. Sammanfatta slutligen de tre viktigaste frågorna eller nyckelorden som presentationen har handlat om. Säg sedan att presentationen eller mötet är slut och tacka dina åhörare.

”Genom att avsluta frågestunden själv gör du ett snyggare avtryck på publikens syn på hela presentationen”, säger Nina Buchaus.

Vad har du för publik?
Ta i förväg reda på så mycket du kan om din publik:

–  Är det din arbetsgrupp på några få personer eller är det en blandad skara på 100 eller ännu fler?

–  Varför är publiken där?

–  Vad vill de veta?

Var inte rädd för tystnad
Tystnad dödar inte, men den kan bli pinsam. Först och främst måste du stå stadigt och gilla läget, blir du nervös av tystnaden kommer publiken att märka det. Blir det för tyst och ingen vill ställa en fråga – gå vidare. Om du har förberett några egna frågor kan du utgå ifrån dem för att bryta isen.

”Fraser som ’En vanlig fråga jag brukar få’ eller ’Det kanske kan vara intressesant för er att höra’ kan bryta tystnaden och öppna upp för att publiken ställer fler frågor”, säger Nina Buchaus.

Men du kan också förebygga en pinsam tystnad redan i din presentation. ”Om du har använt konstpauser i din presentation blir inte den inledande tystnaden i frågestunden lika tydlig”, tipsar Nina Buchaus.

Svara alla
Tänk på att signalera lugn och säkerhet med ditt kroppsspråk. Gå fram mot personen som ställer frågan. Backa sedan så att du riktar dig mot hela publiken. Repetera frågan så alla hör den. När du börjar svara på frågan tittar du på personen som ställde den – men sedan tar du ögonkontakt med hela publiken så att alla får ta del av svaret.

”Om du vet dina åhörares namn – använd dem. Det gör frågestunden mer personlig.  Vet du inte det, fråga efter det när de ställer sin fråga”, säger Nina Buchaus.

Behåll kommandot
Alla har vi väl varit med om att någon i publiken bara babblar på trots att frågan är irrelevant för presentationen. Vad göra?

”Om det är någon som tar för mycket plats. Bekräfta personen med en kort ögonkontakt, gå sedan snabbt vidare och tala till alla”, säger Nina Buchaus.

Hör inte frågan till saken kan du artigt säga att frågan är intressant men att den tyvärr inye hör hemma i detta sammanhang. Eller påminna om er tidsbegränsning. Sedan går du vidare. Skulle det vara så att du inte förstår frågan, be personen förtydliga den tills du förstår och kan besvara den.

Låt dig inte överrumplas
Du kommer inte kunna förbereda dig för alla typer av frågor. Så stå stadigt och andas ordentligt.  Var noga med att stå mot din publik så att alla ser och hör dig ordentligt, repetera frågan du fått och besvara den sedan lugnt och samlat.

”En jobbig person kan vilja testa dig som chef i det här läget”, säger Nina Buchaus.

”Kom ihåg din hållning, ditt kroppsspråk. Behåll ditt lugn medan du besvarar frågan och gå vidare till nästa fråga”.

Var inte rädd för att inte veta svaret
Vet du inte svaret på frågan? Eller har det låst sig helt och du får en blackout? Ta det lugnt. Det är okej att inte kunna svara. Men du måste hantera situationen.  Du kan be att få återkomma. Du kan säga att du helt enkelt inte vet men tipsa om vart personen kan vända sig för svar.

Eller be personen komma fram till dig efter frågestundens slut. Då kan du antingen svara på frågan eller ta dennes kontaktuppgifter så att du kan återkomma med svaret.

 

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

vindkraft
Hållbarhet

Experten: Så ska ni prata om hållbarhet

Social och miljömässig hänsyn blir ett allt starkare säljargument, och många organisationer har sedan länge insett vikten av att jobba aktivt med hållbarhetsfrågor. Men hur berättar ni om ert arbete externt? Chefs expert ger stalltipsen för en trovärdig kommunikation.
Kerstin Winberg på Randstad. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Aditro

Bytet av system ger Randstad nya fördelar

Ett nytt lönesystem förändrade förutsättningarna på ekonomiavdelningen hos Randstad – bättre kontroll, mindre övertid och nöjdare chefer och medarbetare.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden