Ung kvinna som talar inför publik.

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.

Det råder egentligen ingen brist på råd kring hur man briefar en toppchef, president eller statsminister: Håll dig kort, ta det viktigaste först, och så vidare. Inget fel med sådana tips, men vad som ofta underskattas är att personliga uttryck är mycket viktigare än Power Point. Din framtoning kan vara avgörande för framgång, skriver Harvard Business Review, och bestämma om huruvida presentationen ska gå hem eller kraschlanda innan den ens dragit igång.

Här är några tips från expert-briefaren Grant Harris, som under två perioder tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa högt uppsatta politiker, näringslivschefer, tjänstemän och även USA:s president:

Innan du går (eller loggar) in i rummet: identifiera den ”oumbärliga nickaren”
”Under ett kritiskt ögonblick i briefingen, kommer presidenten eller toppchefen att vända sig till en pålitlig rådgivare för att söka bekräftelse genom denne persons minspel. Självklart vill du att den personen ska nicka ‘ja’. En tyst gest som ger chefen stöd, bekräftar att din idé är bra och att rätt människor har konsulterats. En utebliven nick inbjuder till uppföljningsfrågor och ifrågasättanden. Eller ännu värre – en tvivlande eller avvisande min från rådgivaren, kan betyda döden för ditt förslag”.

Identifiera vilka de oumbärliga nickarna är (det kan vara flera personer) innan du gör din presentation, och tala med dem i förväg. Du behöver deras stöd, eller åtminstone en känsla av om du kämpar i motvind eller ej.

avskedstalet

Läs också: 5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Tolka signalerna
Om du tillbringar mycket tid med högsta chefen, bör du lära dig personens outtalade uttryck för ”berätta mer” och ”snabba på”. Är det oklart, kontakta människor som är ännu bättre bekanta med toppchefen i fråga. Fråga vad du bör se upp med, hur du ska förstå om chefen är irriterad och vad det i så fall kan bero på.

Fråga också hur du bäst kan bemöta negativa signaler för att skapa en bättre atmosfär. Lär dig chefens kroppsspråk för att hålla dig klartänkt och röra dig i rätt riktning under din presentation.

Var flexibel men visa var du står
Människor reagerar på och absorberar information olika.

”En högt uppsatt ledare som jag briefade i Vita huset brukade ifrågasätta och hårt kritisera varje enskild punkt, oavsett betydelse, under varenda genomgång. Somliga kollegor uppfattade det som hotfullt, gjorde sig till ja-sägare och förlorade därmed chefens respekt. Andra gick till motattack, vilket fick dem att verka småskurna. De som fick den här ledarens respekt var de som klokt valde sina strider, sade ‘ja’ när det behövdes men omdömesgillt höll emot när det verkligen räknades. De var flexibla men uttryckte också tilltro gentemot sina åsikter”, menar Grant Harris.

Kamala Harris, porträtt

Läs också: Andreas Utterström: Kamala Harris okända ledaregenskaper

Relaterade artiklar

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.

Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.