Ung kvinna som talar inför publik.

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.

Det råder egentligen ingen brist på råd kring hur man briefar en toppchef, president eller statsminister: Håll dig kort, ta det viktigaste först, och så vidare. Inget fel med sådana tips, men vad som ofta underskattas är att personliga uttryck är mycket viktigare än Power Point. Din framtoning kan vara avgörande för framgång, skriver Harvard Business Review, och bestämma om huruvida presentationen ska gå hem eller kraschlanda innan den ens dragit igång.

Här är några tips från expert-briefaren Grant Harris, som under två perioder tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa högt uppsatta politiker, näringslivschefer, tjänstemän och även USA:s president:

Innan du går (eller loggar) in i rummet: identifiera den ”oumbärliga nickaren”
”Under ett kritiskt ögonblick i briefingen, kommer presidenten eller toppchefen att vända sig till en pålitlig rådgivare för att söka bekräftelse genom denne persons minspel. Självklart vill du att den personen ska nicka ‘ja’. En tyst gest som ger chefen stöd, bekräftar att din idé är bra och att rätt människor har konsulterats. En utebliven nick inbjuder till uppföljningsfrågor och ifrågasättanden. Eller ännu värre – en tvivlande eller avvisande min från rådgivaren, kan betyda döden för ditt förslag”.

Identifiera vilka de oumbärliga nickarna är (det kan vara flera personer) innan du gör din presentation, och tala med dem i förväg. Du behöver deras stöd, eller åtminstone en känsla av om du kämpar i motvind eller ej.

avskedstalet

Läs också: 5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Tolka signalerna
Om du tillbringar mycket tid med högsta chefen, bör du lära dig personens outtalade uttryck för ”berätta mer” och ”snabba på”. Är det oklart, kontakta människor som är ännu bättre bekanta med toppchefen i fråga. Fråga vad du bör se upp med, hur du ska förstå om chefen är irriterad och vad det i så fall kan bero på.

Fråga också hur du bäst kan bemöta negativa signaler för att skapa en bättre atmosfär. Lär dig chefens kroppsspråk för att hålla dig klartänkt och röra dig i rätt riktning under din presentation.

Var flexibel men visa var du står
Människor reagerar på och absorberar information olika.

”En högt uppsatt ledare som jag briefade i Vita huset brukade ifrågasätta och hårt kritisera varje enskild punkt, oavsett betydelse, under varenda genomgång. Somliga kollegor uppfattade det som hotfullt, gjorde sig till ja-sägare och förlorade därmed chefens respekt. Andra gick till motattack, vilket fick dem att verka småskurna. De som fick den här ledarens respekt var de som klokt valde sina strider, sade ‘ja’ när det behövdes men omdömesgillt höll emot när det verkligen räknades. De var flexibla men uttryckte också tilltro gentemot sina åsikter”, menar Grant Harris.

Kamala Harris, porträtt

Läs också: Andreas Utterström: Kamala Harris okända ledaregenskaper

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Hemma eller på arbetsplatsen? Nu luckras gränserna upp. IKEA ser sex trender som formar hybridkontoren. Foto: IKEA (Landskrona fåtölj 2749 kr exkl moms)
Annonssamarbete Chef + IKEA

IKEA: Se trenderna som formar ditt hybridarbete

”Arbetsplatsen behöver bli en magnet som får tillbaka folk”, menar Kicki, företagsinredare på IKEA och ger sina bästa råd för effektivt – och hemtrevligt – hybridarbete.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Annonssamarbete Chef + Netigate

360-analys av chefen är viktigare än någonsin

Pandemi, digitalisering och hybridarbete. Hur har ledarskapet hängt med i den senaste tidens extrema omställningar?  ”360-graders feedback ger chefer och organisationer en tydlig bild av vilka ledarskapsförmågor som behöver stärkas”, säger Sophie Hedestad på Netigate. 
Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.