Ung kvinna som talar inför publik.

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.

Det råder egentligen ingen brist på råd kring hur man briefar en toppchef, president eller statsminister: Håll dig kort, ta det viktigaste först, och så vidare. Inget fel med sådana tips, men vad som ofta underskattas är att personliga uttryck är mycket viktigare än Power Point. Din framtoning kan vara avgörande för framgång, skriver Harvard Business Review, och bestämma om huruvida presentationen ska gå hem eller kraschlanda innan den ens dragit igång.

Här är några tips från expert-briefaren Grant Harris, som under två perioder tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa högt uppsatta politiker, näringslivschefer, tjänstemän och även USA:s president:

Innan du går (eller loggar) in i rummet: identifiera den ”oumbärliga nickaren”
”Under ett kritiskt ögonblick i briefingen, kommer presidenten eller toppchefen att vända sig till en pålitlig rådgivare för att söka bekräftelse genom denne persons minspel. Självklart vill du att den personen ska nicka ‘ja’. En tyst gest som ger chefen stöd, bekräftar att din idé är bra och att rätt människor har konsulterats. En utebliven nick inbjuder till uppföljningsfrågor och ifrågasättanden. Eller ännu värre – en tvivlande eller avvisande min från rådgivaren, kan betyda döden för ditt förslag”.

Identifiera vilka de oumbärliga nickarna är (det kan vara flera personer) innan du gör din presentation, och tala med dem i förväg. Du behöver deras stöd, eller åtminstone en känsla av om du kämpar i motvind eller ej.

avskedstalet

Läs också: 5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Tolka signalerna
Om du tillbringar mycket tid med högsta chefen, bör du lära dig personens outtalade uttryck för ”berätta mer” och ”snabba på”. Är det oklart, kontakta människor som är ännu bättre bekanta med toppchefen i fråga. Fråga vad du bör se upp med, hur du ska förstå om chefen är irriterad och vad det i så fall kan bero på.

Fråga också hur du bäst kan bemöta negativa signaler för att skapa en bättre atmosfär. Lär dig chefens kroppsspråk för att hålla dig klartänkt och röra dig i rätt riktning under din presentation.

Var flexibel men visa var du står
Människor reagerar på och absorberar information olika.

”En högt uppsatt ledare som jag briefade i Vita huset brukade ifrågasätta och hårt kritisera varje enskild punkt, oavsett betydelse, under varenda genomgång. Somliga kollegor uppfattade det som hotfullt, gjorde sig till ja-sägare och förlorade därmed chefens respekt. Andra gick till motattack, vilket fick dem att verka småskurna. De som fick den här ledarens respekt var de som klokt valde sina strider, sade ‘ja’ när det behövdes men omdömesgillt höll emot när det verkligen räknades. De var flexibla men uttryckte också tilltro gentemot sina åsikter”, menar Grant Harris.

Kamala Harris, porträtt

Läs också: Andreas Utterström: Kamala Harris okända ledaregenskaper

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, berättar om arbetet med att återfå förtroendet efter en barnarbetesskandal hos en underleverantör i Pakistan.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

"Man är aldrig så bra som man tror"

Skandalrubriker om barnarbete orsakade en kris på Stora Enso.
Men ett par år senare utsågs de till Sveriges mest hållbara bolag. Sverigechefen Per Lyrvall berättar om vägen dit.

woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

5 steg: Växla till det nya sättet att jobba med innovation

Ny forskning visar att det behövs en koppling till ansvarsfullt ledarskap om bolag ska lyckas med sin innovation på lång sikt.
Här är fem steg för chefer och företag som vill hamna på rätt spår.

Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.