motivera-tarta
Illustration: Sanna Mander.

Undersökning: Så motiverar svenska chefer

Svenska chefer brinner för att motivera — och tycker att medarbetarna är ganska högt motiverade, visar Chefs undersökning. Här får du läsarnas bästa motivationstips.

Chef har låtit 844 svenska chefer delta i en undersökning om hur de motiverar sina medarbetare. När cheferna tillfrågas om hur motiverade de anser att deras medarbetare är på en tiogradig skala, landar den genomsnittliga summan på 7,58.

Motivation är ett snårigt forskningsområde. Men oavsett utgångspunkt verkar alla experter vara rörande överens om att enbart yttre motivation, det vill säga belöningar i form av bonusar eller gåvor, inte fungerar på lång sikt. De kan till och med vara kontraproduktiva.

”Man ska undvika påtaglig belöning som lönebonus, presenter och resor, eftersom det väldigt lätt går inflation i sådant. Lön, sociala aktiviteter och julgåvor är så kallade hygienfaktorer: Ingen jobbar hårdare för en julgåva, men alla blir missnöjda om de inte får en. Den typen av belöningar gör inte att medarbetarna presterar bättre”, säger psykologen och ledarskapsexperten Leif E Andersson.

Tomas Jungert, docent i psykologi vid Linköpings universitet med motivation som specialitet, håller med:

”Instrumentella belöningar riskerar att ta död på medarbetarnas inre motivation – vilket är det som leder till välbefinnande och bra resultat. Får man betalt för att göra något man tycker är roligt, finns risken att man snart inte tycker att det är roligt längre.”

Enligt forskarna Ed Deci och Richard Ryans välkända motivationsteori har varje människa tre behov som behöver tillfredsställas:

– Vi behöver känna oss kompetenta. Genom tydlig och konkret återkoppling kan chefen stödja medarbetarnas känsla av att de är duktiga på det de gör.

– Vi behöver uppleva autonomi, det vill säga känslan av självbestämmande. Det gäller alltså att ge medarbetarna så stor frihet som möjligt i sitt yrkesutövande, inom rimliga ramar och med ansvar.

- Vi behöver ha relationer till andra. Framstår chefen som empatisk och stödjande kommer det beteendet att anammas av medarbetarna och påverka teamkänslan positivt.

I grund och botten vill människor bli sedda. Därför är social bekräftelse det kanske viktigaste verktyget för en chef som vill öka medarbetarnas motivation.

”Hälsar du? Märker du när dina medarbetare har klippt sig? Det är det som är grejen, inte en flaska whisky eller en resa”, säger Leif E Andersson.

 Fotnot: Artikeln är förkortad. Läs den i sin helhet i Chef nr 11 2013, som finns ute nu. Du kan köpa Chef nr 11 digitalt här

Chefernas 50 bästa motivationstips

1. Var närvarande. Lyssna. Agera i tid.

2. Syns så mycket som möjligt ute på arbetsplatsen, så förekommer du otydlighet och missförstånd i arbetsgrupperna.

3. Låt medarbetarna ansvara för genomförandet av sina egna idéer.

4. Ha roligt, skratta högt i ledningsgruppen. Det smittar av sig.

5. Byt ut ett par chefer.

6. Stärk och uppmärksamma det positiva genom att be medarbetare lyfta fram något som gått bra.

7. Fika ihop och ät lunch i olika konstellationer. Det bidrar till ett kreativt klimat.

8. Sätt upp förbättringstavlor. Det visar att idéerna som medarbetarna bidrar med får fäste och leder till förbättringar.

9. Anställ ”hungriga” medarbetare.

10. Motivera inte dina medarbetare. Få dem att må så bra att de känner att de utvecklas, får fram sina talangfulla sidor och därigenom motiverar sig själva.

11. Använd det du lär dig under en klassisk hjärt-lungräddningskurs: ”Se, lyssna, känn”. Se medarbetarna som individer och som grupp. Lyssna på vad de har att säga, fråga vad de menar och hur de vill förändra. Känn av stämningen i gruppen.

12. Ha månatliga samtal med varje individ där ni kan diskutera allt. Lyssna på medarbetarens problem och försök åtgärda eventuella störningar tillsammans.

13. Ha gemensamma mål som är välkända av alla.

14. Delegera ansvar. Skicka medarbetaren på möten/konferenser du ”borde gått på”.

15. Prata – det löser det mesta.

16. Använd tät kontinuerlig rapportering i mer informell stil, till exempel över en kopp kaffe eller under en kort promenad.

17. Bekräfta goda beteenden och prestationer. Ring gärna ett extra samtal med enda anledningen att ge positiv respons.

18. Anordna säljtävlingar.

19. Börja varje morgon med att gå en runda och hälsa på varje medarbetare. Då får du en bra känsla för stämningen, samtidigt som varje medarbetare blir sedd.

20. Håll walk-and-talk-möten på stående fot.

21. Ge ris i enrum, ros i plenum.

22. Ha god samverkan med fackklubbarna.

23. Lär känna dina medarbetare och låt dem lära känna dig. Detta är en grundförutsättning för att ni ska kunna kommunicera bra.

24. Ge beröm, beröm, beröm. Beröm ger god självkänsla som ökar arbetsförmågan.

25. Sätt dig i medarbetarnas skor, varje dag.

26. Ha högt i tak vid möten – alla ska våga säga sin mening!

27. Alla har behov av att bli sedda, hörda och hyllade. Belöningar behöver inte vara så stora: Biocheckar kan göra under.

28. Gratta på namnsdag och födelsedag. Ge små ”fjantiga presenter”. Skriv rara lappar på skrivborden.

29. Använd medarbetarsamtalen för att fråga vad som gör medarbetarna motiverade. Sedan är det bara att börja pricka av.

30. Ge var och en ett eget ansvarsområde att övervaka. Det ger motivation till att göra väl utförda jobb.

31. Ge tydliga ramar. Det skapar trygghet, i allt från arbetstider till hantering av specifika kundfrågor.

32. Anordna en aktivitet minst en gång i månaden, där alla får träffas och där personalen bestämmer vad de ska göra.

33. Leta fram det lustfyllda hos medarbetaren, alla har det som drivkraft.

34. Ha Dag Hammarskjölds bok ”Vägmärken” som rättesnöre. Tänk ofta på citaten ”Du ska vara ödmjuk inför den makt ditt ämbete ger dig” och ”tala med bönder på bönders språk”.

35. Håll halvtimmesavstämningar med alla medarbetare varje vecka, då du ger feedback, såväl förstärkande som förändrande.

36. Ha tre stående punkter på veckomötena: 1) Status i verksamheten (som andra behöver känna till), 2) Detta är jag stolt över, 3) Detta behöver jag hjälp med.

37. Se till att alla medarbetare är involverade i, och har förståelse för, helheten i bolaget.

38. Delta på kafferaster. Skoja, bjud på dig själv och var glad. Glädje sprider glädje.

39. Låt alla vara med i planering, utförande och kundkontakter. Då flyter arbetet på utmärkt, även om chefen åker på semester ett par veckor under högsäsongen.

40. Glöm inte bort födelsedagar.

41. Skapa mening med uppdraget och inspirera till eget ansvar. Motiv x Inspiration = Motivation.

42. Var glad och positiv. Bjud hem medarbetarna en eller två gånger per år för planering och uppföljning av verksamheten under lättsamma former.

43. Var en förebild. Kräv av dig själv vad du förväntar dig av dina medarbetare. Håll tider, starta möten i tid och dra inte över.

44. Försök se vardagsglädjen varje dag. Det är inte de stora aktiviteterna som ger motivation, utan daglig kontakt och förmåga att förstå alla.

45. Köp något som engagerar alla och som kommer att finnas kvar i företaget ett tag. Vi köpte till exempel en whiskytunna, men det förutsätter att alla gillar det.

46. Sätt upp en informationstavla för att öka delaktighet, information och synliggöra förbättringsområden.

47. Bry dig om dina medarbetare på riktigt. Visa att du tänker på dem ”i det lilla” (födelsedagar, bröllop och så vidare), och var generös med beröm när de gör ett bra jobb. Visa att du är stolt över dem.

48. Bjud hem dina kolleger på en matlagningskväll. Dela upp er i olika lag och ha några tävlingsmoment.

49. Ha återkommande återkopplingssamtal en-två gånger i månaden där ni diskuterar utförd prestation, och vad du som ledare kan bidra med för att prestationen ska förbättras.

50. Rör dig runt, se och prata med alla medarbetare. Ställ frågor, visa intresse och ge feedback – det är bästa sättet och det kostar inget mer än din tid.

Fotnot: Du hittar ytterligare 50 motivationstips i Chef nr 11. Den finns att köpa i digital version här.

Relaterade artiklar

chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.

Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.
Kommunikation

7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

Fler än någonsin jobbar just nu hemma på många arbetsplatser, och plötsligt behöver vi sköta alla våra uppgifter på distans – från möten till workshops och skapandet av affärsplaner. Här är de digitala verktyg du behöver för att lyckas.
Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin
Kommunikation

Linkedin-chefens 11 tips: Så lyckas du med möten på distans – i coronatider

Från och med i morgon kommer alla medarbetare på Linkedin i Stockholm att jobba hemifrån på grund av coronakrisen. Här är Nordenchefen Lisa Gunnarssons 8 bästa tips för distansjobb och virtuella möten.