motivera-tarta
Illustration: Sanna Mander.

Undersökning: Så motiverar svenska chefer

Svenska chefer brinner för att motivera — och tycker att medarbetarna är ganska högt motiverade, visar Chefs undersökning. Här får du läsarnas bästa motivationstips.

Chef har låtit 844 svenska chefer delta i en undersökning om hur de motiverar sina medarbetare. När cheferna tillfrågas om hur motiverade de anser att deras medarbetare är på en tiogradig skala, landar den genomsnittliga summan på 7,58.

Motivation är ett snårigt forskningsområde. Men oavsett utgångspunkt verkar alla experter vara rörande överens om att enbart yttre motivation, det vill säga belöningar i form av bonusar eller gåvor, inte fungerar på lång sikt. De kan till och med vara kontraproduktiva.

”Man ska undvika påtaglig belöning som lönebonus, presenter och resor, eftersom det väldigt lätt går inflation i sådant. Lön, sociala aktiviteter och julgåvor är så kallade hygienfaktorer: Ingen jobbar hårdare för en julgåva, men alla blir missnöjda om de inte får en. Den typen av belöningar gör inte att medarbetarna presterar bättre”, säger psykologen och ledarskapsexperten Leif E Andersson.

Tomas Jungert, docent i psykologi vid Linköpings universitet med motivation som specialitet, håller med:

”Instrumentella belöningar riskerar att ta död på medarbetarnas inre motivation – vilket är det som leder till välbefinnande och bra resultat. Får man betalt för att göra något man tycker är roligt, finns risken att man snart inte tycker att det är roligt längre.”

Enligt forskarna Ed Deci och Richard Ryans välkända motivationsteori har varje människa tre behov som behöver tillfredsställas:

– Vi behöver känna oss kompetenta. Genom tydlig och konkret återkoppling kan chefen stödja medarbetarnas känsla av att de är duktiga på det de gör.

– Vi behöver uppleva autonomi, det vill säga känslan av självbestämmande. Det gäller alltså att ge medarbetarna så stor frihet som möjligt i sitt yrkesutövande, inom rimliga ramar och med ansvar.

- Vi behöver ha relationer till andra. Framstår chefen som empatisk och stödjande kommer det beteendet att anammas av medarbetarna och påverka teamkänslan positivt.

I grund och botten vill människor bli sedda. Därför är social bekräftelse det kanske viktigaste verktyget för en chef som vill öka medarbetarnas motivation.

”Hälsar du? Märker du när dina medarbetare har klippt sig? Det är det som är grejen, inte en flaska whisky eller en resa”, säger Leif E Andersson.

 Fotnot: Artikeln är förkortad. Läs den i sin helhet i Chef nr 11 2013, som finns ute nu. Du kan köpa Chef nr 11 digitalt här

Chefernas 50 bästa motivationstips

1. Var närvarande. Lyssna. Agera i tid.

2. Syns så mycket som möjligt ute på arbetsplatsen, så förekommer du otydlighet och missförstånd i arbetsgrupperna.

3. Låt medarbetarna ansvara för genomförandet av sina egna idéer.

4. Ha roligt, skratta högt i ledningsgruppen. Det smittar av sig.

5. Byt ut ett par chefer.

6. Stärk och uppmärksamma det positiva genom att be medarbetare lyfta fram något som gått bra.

7. Fika ihop och ät lunch i olika konstellationer. Det bidrar till ett kreativt klimat.

8. Sätt upp förbättringstavlor. Det visar att idéerna som medarbetarna bidrar med får fäste och leder till förbättringar.

9. Anställ ”hungriga” medarbetare.

10. Motivera inte dina medarbetare. Få dem att må så bra att de känner att de utvecklas, får fram sina talangfulla sidor och därigenom motiverar sig själva.

11. Använd det du lär dig under en klassisk hjärt-lungräddningskurs: ”Se, lyssna, känn”. Se medarbetarna som individer och som grupp. Lyssna på vad de har att säga, fråga vad de menar och hur de vill förändra. Känn av stämningen i gruppen.

12. Ha månatliga samtal med varje individ där ni kan diskutera allt. Lyssna på medarbetarens problem och försök åtgärda eventuella störningar tillsammans.

13. Ha gemensamma mål som är välkända av alla.

14. Delegera ansvar. Skicka medarbetaren på möten/konferenser du ”borde gått på”.

15. Prata – det löser det mesta.

16. Använd tät kontinuerlig rapportering i mer informell stil, till exempel över en kopp kaffe eller under en kort promenad.

17. Bekräfta goda beteenden och prestationer. Ring gärna ett extra samtal med enda anledningen att ge positiv respons.

18. Anordna säljtävlingar.

19. Börja varje morgon med att gå en runda och hälsa på varje medarbetare. Då får du en bra känsla för stämningen, samtidigt som varje medarbetare blir sedd.

20. Håll walk-and-talk-möten på stående fot.

21. Ge ris i enrum, ros i plenum.

22. Ha god samverkan med fackklubbarna.

23. Lär känna dina medarbetare och låt dem lära känna dig. Detta är en grundförutsättning för att ni ska kunna kommunicera bra.

24. Ge beröm, beröm, beröm. Beröm ger god självkänsla som ökar arbetsförmågan.

25. Sätt dig i medarbetarnas skor, varje dag.

26. Ha högt i tak vid möten – alla ska våga säga sin mening!

27. Alla har behov av att bli sedda, hörda och hyllade. Belöningar behöver inte vara så stora: Biocheckar kan göra under.

28. Gratta på namnsdag och födelsedag. Ge små ”fjantiga presenter”. Skriv rara lappar på skrivborden.

29. Använd medarbetarsamtalen för att fråga vad som gör medarbetarna motiverade. Sedan är det bara att börja pricka av.

30. Ge var och en ett eget ansvarsområde att övervaka. Det ger motivation till att göra väl utförda jobb.

31. Ge tydliga ramar. Det skapar trygghet, i allt från arbetstider till hantering av specifika kundfrågor.

32. Anordna en aktivitet minst en gång i månaden, där alla får träffas och där personalen bestämmer vad de ska göra.

33. Leta fram det lustfyllda hos medarbetaren, alla har det som drivkraft.

34. Ha Dag Hammarskjölds bok ”Vägmärken” som rättesnöre. Tänk ofta på citaten ”Du ska vara ödmjuk inför den makt ditt ämbete ger dig” och ”tala med bönder på bönders språk”.

35. Håll halvtimmesavstämningar med alla medarbetare varje vecka, då du ger feedback, såväl förstärkande som förändrande.

36. Ha tre stående punkter på veckomötena: 1) Status i verksamheten (som andra behöver känna till), 2) Detta är jag stolt över, 3) Detta behöver jag hjälp med.

37. Se till att alla medarbetare är involverade i, och har förståelse för, helheten i bolaget.

38. Delta på kafferaster. Skoja, bjud på dig själv och var glad. Glädje sprider glädje.

39. Låt alla vara med i planering, utförande och kundkontakter. Då flyter arbetet på utmärkt, även om chefen åker på semester ett par veckor under högsäsongen.

40. Glöm inte bort födelsedagar.

41. Skapa mening med uppdraget och inspirera till eget ansvar. Motiv x Inspiration = Motivation.

42. Var glad och positiv. Bjud hem medarbetarna en eller två gånger per år för planering och uppföljning av verksamheten under lättsamma former.

43. Var en förebild. Kräv av dig själv vad du förväntar dig av dina medarbetare. Håll tider, starta möten i tid och dra inte över.

44. Försök se vardagsglädjen varje dag. Det är inte de stora aktiviteterna som ger motivation, utan daglig kontakt och förmåga att förstå alla.

45. Köp något som engagerar alla och som kommer att finnas kvar i företaget ett tag. Vi köpte till exempel en whiskytunna, men det förutsätter att alla gillar det.

46. Sätt upp en informationstavla för att öka delaktighet, information och synliggöra förbättringsområden.

47. Bry dig om dina medarbetare på riktigt. Visa att du tänker på dem ”i det lilla” (födelsedagar, bröllop och så vidare), och var generös med beröm när de gör ett bra jobb. Visa att du är stolt över dem.

48. Bjud hem dina kolleger på en matlagningskväll. Dela upp er i olika lag och ha några tävlingsmoment.

49. Ha återkommande återkopplingssamtal en-två gånger i månaden där ni diskuterar utförd prestation, och vad du som ledare kan bidra med för att prestationen ska förbättras.

50. Rör dig runt, se och prata med alla medarbetare. Ställ frågor, visa intresse och ge feedback – det är bästa sättet och det kostar inget mer än din tid.

Fotnot: Du hittar ytterligare 50 motivationstips i Chef nr 11. Den finns att köpa i digital version här.

Relaterade artiklar

Illustration av tangentbord och en lapp med text som ligger på det.
Kommunikation

Så skriver du avstressande mejl

Trots att personer som skickar arbetsrelaterade mejl efter arbetstid inte har några förväntningar på ett snabbt svar tror oftast mottagarna att det är brådskande. Men nu har forskare i Storbritannien och USA hittat en nästan larvigt enkel lösning på problemet.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

Två djur med horn stångas, ovanför dem lyser en glödlampa. Bakom dem syns ett kontorslandskap.
Kommunikation

Våga bråka - och bli kreativ

Det är viktigt att låta medarbetarna ”stångas” för att kreativ friktion ska uppstå, menar journalisten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist i en ny bok som heter just Kreativ friktion. Det innebär att oväntade ingredienser blandas och reagerar på varandra – så att något helt nytt föds.

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.