undersokning-2

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen: ”Karriären kan skadas”

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.

Händer det att du slösurfar på hemsidor som inte är direkt jobbrelaterade? Du är inte ensam. En undersökning som IT-företaget Kaspersky Labs gjort visar nämligen att 64 procent av arbetstagarna gör det – varje dag.

Men få vill dela med sig av sina aktiviteter på nätet. Hela 59 procent uppger nämligen att de inte vill att chefen ska ha koll vad de skriver på sociala medier. Det här kan hänga ihop med att några av de svarande i undersökningen uppger att deras karriärer har tagit skada just av att personlig information om dem har läckt ut på arbetsplatsen.

cheferfb

Läs också: Så många chefer är Facebook-vän – med sina anställda

”Att vara på nätet är en naturlig del av våra liv numera och gränsen mellan våra digitala existenser privat och på jobbet blir allt luddigare. Det är troligtvis varken bra eller dåligt, bara en del av hur det är att leva i en digital era”, säger Marina Titova, Head of Consumer Product Marketing på Kaspersky Lab till svenska sajten Security Wordmarket.

Hon råder både chefer och medarbetare att vara tänka sig för innan man postar ett inlägg på till exempel Facebook. Ett snedsteg kan nämligen få allvarliga konsekvenser för den egna karriären. Den där tilltänkta befordran kan med andra ord utebli om man är vårdslös.

jobba-3

Läs också: Undersökning: Så många chefer tvingas jobba över ikväll

Relaterade artiklar

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Martin Lewerth och medarbetarna hos Lots har jobbat i coworkinglokaler i tre år. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Convendum

Coworking – trend som ändrar ditt ledarskap

Martin Lewerth, vd för Scanias bolag Lots, är del av en snabbt växande trend. Så här leder han som coworkingchef.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken.