undersokning-2

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen: ”Karriären kan skadas”

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.

Händer det att du slösurfar på hemsidor som inte är direkt jobbrelaterade? Du är inte ensam. En undersökning som IT-företaget Kaspersky Labs gjort visar nämligen att 64 procent av arbetstagarna gör det – varje dag.

Men få vill dela med sig av sina aktiviteter på nätet. Hela 59 procent uppger nämligen att de inte vill att chefen ska ha koll vad de skriver på sociala medier. Det här kan hänga ihop med att några av de svarande i undersökningen uppger att deras karriärer har tagit skada just av att personlig information om dem har läckt ut på arbetsplatsen.

cheferfb

Läs också: Så många chefer är Facebook-vän – med sina anställda

”Att vara på nätet är en naturlig del av våra liv numera och gränsen mellan våra digitala existenser privat och på jobbet blir allt luddigare. Det är troligtvis varken bra eller dåligt, bara en del av hur det är att leva i en digital era”, säger Marina Titova, Head of Consumer Product Marketing på Kaspersky Lab till svenska sajten Security Wordmarket.

Hon råder både chefer och medarbetare att vara tänka sig för innan man postar ett inlägg på till exempel Facebook. Ett snedsteg kan nämligen få allvarliga konsekvenser för den egna karriären. Den där tilltänkta befordran kan med andra ord utebli om man är vårdslös.

jobba-3

Läs också: Undersökning: Så många chefer tvingas jobba över ikväll

Relaterade artiklar

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.