undersokning-2

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen: ”Karriären kan skadas”

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.

Händer det att du slösurfar på hemsidor som inte är direkt jobbrelaterade? Du är inte ensam. En undersökning som IT-företaget Kaspersky Labs gjort visar nämligen att 64 procent av arbetstagarna gör det – varje dag.

Men få vill dela med sig av sina aktiviteter på nätet. Hela 59 procent uppger nämligen att de inte vill att chefen ska ha koll vad de skriver på sociala medier. Det här kan hänga ihop med att några av de svarande i undersökningen uppger att deras karriärer har tagit skada just av att personlig information om dem har läckt ut på arbetsplatsen.

cheferfb

Läs också: Så många chefer är Facebook-vän – med sina anställda

”Att vara på nätet är en naturlig del av våra liv numera och gränsen mellan våra digitala existenser privat och på jobbet blir allt luddigare. Det är troligtvis varken bra eller dåligt, bara en del av hur det är att leva i en digital era”, säger Marina Titova, Head of Consumer Product Marketing på Kaspersky Lab till svenska sajten Security Wordmarket.

Hon råder både chefer och medarbetare att vara tänka sig för innan man postar ett inlägg på till exempel Facebook. Ett snedsteg kan nämligen få allvarliga konsekvenser för den egna karriären. Den där tilltänkta befordran kan med andra ord utebli om man är vårdslös.

jobba-3

Läs också: Undersökning: Så många chefer tvingas jobba över ikväll

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
officeforhandling
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag? Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge.
tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.