Så leder du de utleda

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

När han satte sig i passagerarsätet på sopbilen vände sig föraren mot honom. Han var en stor man i femtioårsåldern med drygt två decennier vid ratten bakom sig. Och han gav honom en ledarskapslektion för livet.

»Okej grabben, du väljer själv om det här är kul eller inte«, sade föraren.
I dag, nästan 25 år senare, har Nicholas Högberg tagit sig från sopbilens passagerarsäte till posten som vice vd för telekomföretaget Tre.
I den sälj- och serviceorienterade kultur som präglar hans företag är motivation bland medarbetarna skillnaden mellan fiasko och succé.

Där och då, i sopbilen, ställdes unge Nicholas Högberg inför två valmöjligheter. Antingen kunde han betrakta sommarjobbet som tråkigt, illaluktande, med okristliga arbetstider och utan utvecklande ansvar.

Eller så kunde han se att de tidiga arbetsdagarna gjorde att han kunde vara först av kompisarna på stranden, att han fick gratis träning och att han tjänade bra i förhållande till antalet timmar som han la ner.
Han valde det sistnämnda.
Visst, det är kanske lätt att få den som är sexton år och ska återvända till skolbänken efter två månader att köra järnet jämfört med den som har gått till samma arbetsplats i 30 års tid.
Men oavsett arbetsuppgifter, ålder och inställning kommer medarbetare alltid att behöva motiveras. Och som chef får du alltid arbeta med dina medarbetares drivkrafter.

Just nu återvänder många medarbetare med tunga steg och böjda huvuden till sina arbetsplatser efter en skön sommarledighet. Högst sannolikt suckas och gnälls det vid fikaborden, medan du som chef står bredvid och drömmer om entusiasm och arbetsglädje. Saknar medarbetarna utmaningar och mening blir det lätt att välja det första av de två förhållningssätt och bara se det negativa.

Det är lågsäsong för motivation.

Nio av tio chefer har någon gång behövt hantera oengagerade eller uttråkade medarbetare, visar en undersökning som Chef och opinionsföretaget Novus Opinion har gjort bland 500 chefer.
35 procent av alla tillfrågade hävdar till och med att det handlar om »många gånger«.

I Chefs undersökning säger hela 71 procent av cheferna att de önskar att de hade större möjlighet att byta ut oengagerade och/eller uttråkade medarbetare mot mer engagerade medarbetare.

Nicholas Högberg tycker att det är chefens jobb att motivera medarbetarna. Men han tycker att det är svårt att hinna med.
»Vardagen är tuff och att hinna motivera alla är svårt. Men även som chef måste man göra ett aktivt val. Ansvaret som ledare förpliktigar. Du måste lyssna på och intressera dig för andra, även när det är stressigt och mycket att göra«, säger han.

Fotnot: Hela artikeln om att motivera och leda »de utleda« finns i Chef nr 8 2011 som är ute nu.

Video: Så peppar Nicholas Högberg sina medarbetare

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.