Så hanterar du medierna

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Karina Folkesson arbetar som regionchef för Svenskt näringsliv i Västerbotten. Men i 18 år var hon på »andra sidan«. Då jobbade hon som journalist på SVT i Umeå och granskade företag och makthavare.

Den viktigaste lärdomen hon tagit med sig från den tiden är att veta vad journalister vill ha.
»De letar efter känslor och personer. Om man som chef vill komma ut i medierna och lyfta fram sitt företag underlättar det om man har koll på vilka ämnen som media ofta tar upp.«

Vanliga ämnen är integration, jämställdhet och miljöfrågor. Gör er avdelning eller företag något positivt inom de områdena, så tipsa medierna om det.

Men det vanliga scenariot brukar vara att medierna rapporterar om något negativt inom er organisation.

Hur ska man reagera då?

»Var öppen, se till att besvara frågor. Som chef känner man sig lätt jagad och vill komma undan. Men det bästa är att vara tillgänglig och själv ta initiativ. Svarar du inte på frågor kommer det att uppfattas som att du försöker dölja något«, säger Karina Folkesson.

Hennes tips är att anordna en presskonferens, eller skicka ut en pressrelease. Då kan du själv välja vad du vill förmedla. Om du är under hård press kan du vänta med att kommentera och spara dina uttalanden till presskonferensen.

Karina Folkesson är också en förespråkare av medieträning. Hon menar att det kan ge chefer en grundläggande förståelse för varför journalister är så intresserad av saker som går fel.
»Grunden i all journalistik är att peka på det som inte fungerar. Journalisten ska inte skriva om att allt går bra. Genom medieträning får du också öva på hur du ska hantera journalisternas frågor.«


Hur gör man om en journalist ringer och ställer frågor om något oväntat?

»Du behöver inte svara på alla frågor på en gång. Erkänn att du blev tagen på sängen. Be att få återkomma om en kvart eller halvtimme, så hinner du samla dig och förbereda vad du ska säga. Men då gäller det också att du ringer om en kvart. Vårda förtroendet mellan dig och journalisten. Det gör du genom att hålla vad du lovar. «

Tre snabba medietips

1. Det är en fördel om en person inom företaget/organisationen har den övergripande kontakten med medierna. På så sätt bygger man upp en bra relation. Om ni alltid svarar när medierna ringer, så är de också mer benägna att plocka upp de positiva nyheter ni vill förmedla.

2. Många gånger skickas journalister ut på uppdrag med mycket kort varsel. De har inte all bakgrundsfakta. Då är det din uppgift att servera det. Passa då på att ge den bild av företaget som du vill förmedla.

3. Om du har blivit intervjuad, be att få läsa dina citat. Enligt ’Spelregler för press, radio och tv’ ska journalister ”Tillmötesgå rimliga önskemål från intervjuade personer om att i förväg få veta hur och var deras uttalanden återges”.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.