Illustration av tangentbord och en lapp med text som ligger på det.

Så skriver du avstressande mejl

Trots att personer som skickar arbetsrelaterade mejl efter arbetstid inte har några förväntningar på ett snabbt svar tror oftast mottagarna att det är brådskande. Men nu har forskare i Storbritannien och USA hittat en nästan larvigt enkel lösning på problemet.

Att få arbetsrelaterade mejl efter arbetstid är en av anledningarna till att folk känner sig stressade av att vara ständigt uppkopplade även på sin fritid, skriver Science Alert.

Men nu har forskare vid London Business School i Storbritannien och Cornell University i USA hittat en nästan larvigt enkel lösning. Det enda du behöver göra, för att inte stressa mottagaren, är att lägga till en mening i slutet av epostmeddelandet som lyder något i stil med ”Detta är inte ett brådskande ärende, du kan svara när du har tid.” 

Niclas Sigholm

Läs också: Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

feanvaro

Läs också: Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

Relaterade artiklar

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Maria Geijer, affärsområdeschef, Morot & Co.
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

3 sätt att hylla medarbetarna inför semestern

Våren rusar på och semestern står för dörren. Just i år finns fler skäl än vanligt att tacka medarbetarna för det gångna arbetsåret. ”Att som chef visa sin uppskattning är ett oslagbart sätt att skapa vi-känsla”, säger Maria Geijer på Morot & Co.
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Utsikt över berget Harder Kulm i kantonen Bern, Schweiz.
Annonssamarbete Chef + Made in Bern

5 skäl att konferera i Schweiz

Aldrig har väl så många arbetsplatser varit i så stort behov av teambuilding som nu. Så varför inte stärka banden med en gemensam resa till Schweiz? Här finns gott om hållbara konferensmöjligheter och mängder med aktiviteter.
Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap.