Illustration av tangentbord och en lapp med text som ligger på det.

Så skriver du avstressande mejl

Trots att personer som skickar arbetsrelaterade mejl efter arbetstid inte har några förväntningar på ett snabbt svar tror oftast mottagarna att det är brådskande. Men nu har forskare i Storbritannien och USA hittat en nästan larvigt enkel lösning på problemet.

Att få arbetsrelaterade mejl efter arbetstid är en av anledningarna till att folk känner sig stressade av att vara ständigt uppkopplade även på sin fritid, skriver Science Alert.

Men nu har forskare vid London Business School i Storbritannien och Cornell University i USA hittat en nästan larvigt enkel lösning. Det enda du behöver göra, för att inte stressa mottagaren, är att lägga till en mening i slutet av epostmeddelandet som lyder något i stil med ”Detta är inte ett brådskande ärende, du kan svara när du har tid.” 

Niclas Sigholm

Läs också: Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

feanvaro

Läs också: Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

bjorn-stress
Webbkurs: Stresshantering för chefer

Björn Hedensjö: Så hanterar du stressen

I webbkursen lär psykologen, poddaren och författaren Björn Hedensjö dig:
  • Att hantera skadlig och riskfylld stress.
  • Att motverka problem med stress på och utanför jobbet.
  • Lär dig konkreta verktyg för stresshantering – för dig själv och dina medarbetare.

Relaterade artiklar

Två djur med horn stångas, ovanför dem lyser en glödlampa. Bakom dem syns ett kontorslandskap.
Kommunikation

Våga bråka - och bli kreativ

Det är viktigt att låta medarbetarna ”stångas” för att kreativ friktion ska uppstå, menar journalisten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist i en ny bok som heter just Kreativ friktion. Det innebär att oväntade ingredienser blandas och reagerar på varandra – så att något helt nytt föds.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.