emoji

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i arbetsrelaterad kommunikation, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina mejl.

Det är fyra år sedan en emoji – den skrattande med glädjetårar – utsågs till årets ord av Oxford Dictionairies. Nu verkar det också som att de små symbolerna släppts in i kommunikationens mer formella korridorer – jobbmejlen.

I en ny studie av 1000 amerikaner uppger över en av fem, 22,5 procent, att de regelbundet lägger till en emoji i sina jobbmejl. Och kollegorna verkar inte ha något emot det, särskilt inte de kvinnliga. 87,7 procent av de kvinnliga deltagarna i studien uppskattar emojis i jobbmejl, jämfört med 73 procent av männen.

Däremot skickar männen fler emojis sett till även den privata kommunikationen – 35,9 emojis per dag i snitt, via sociala medier, i sms och andra direktmeddelanden samt mejl, mot kvinnornas 32,8.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Så vad får då den nya typen av kommunikation för effekt? 55 procent av deltagarna i studien trodde att emojis faktiskt hade hjälpt till med att undvika konflikter eller missförstånd för att de påverkade tonaliteten. Och 35 procent tycker att de blir mer effektiva i sin kommunikation när de använder emojis – det går helt enkelt snabbare att svara, särskilt när man är på språng.

Lindsay Willott, vd på företaget Customer Thermometer som gjorde studien, går i ett pressmeddelande så långt att hon kallar emojis ”den största utvecklingen för det mänskliga språket sedan det skrivna ordet”:

”Det är dags att vi omfamnar sättet medarbetare vill kommunicera på, över mejl och samarbetsverktyg som Slack och Teams, och också tar i beaktande att fördelar som har med kommunikationens längd och grad av mänsklighet att göra kan tillämpas även i kundsammanhang.”

Större delen av de yngre deltagarna (16-34) i studien tyckte också att det är positivt att företag kommunicerar med emojis – något som också Lindsay Willott rekommenderar i marknadsföringssammanhang.

feanvaro

Läs också: Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

Relaterade artiklar

cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?

Handslag och uppvända handflator
Kommunikation

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.
Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.