emoji

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i arbetsrelaterad kommunikation, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina mejl.

Det är fyra år sedan en emoji – den skrattande med glädjetårar – utsågs till årets ord av Oxford Dictionairies. Nu verkar det också som att de små symbolerna släppts in i kommunikationens mer formella korridorer – jobbmejlen.

I en ny studie av 1000 amerikaner uppger över en av fem, 22,5 procent, att de regelbundet lägger till en emoji i sina jobbmejl. Och kollegorna verkar inte ha något emot det, särskilt inte de kvinnliga. 87,7 procent av de kvinnliga deltagarna i studien uppskattar emojis i jobbmejl, jämfört med 73 procent av männen.

Däremot skickar männen fler emojis sett till även den privata kommunikationen – 35,9 emojis per dag i snitt, via sociala medier, i sms och andra direktmeddelanden samt mejl, mot kvinnornas 32,8.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Så vad får då den nya typen av kommunikation för effekt? 55 procent av deltagarna i studien trodde att emojis faktiskt hade hjälpt till med att undvika konflikter eller missförstånd för att de påverkade tonaliteten. Och 35 procent tycker att de blir mer effektiva i sin kommunikation när de använder emojis – det går helt enkelt snabbare att svara, särskilt när man är på språng.

Lindsay Willott, vd på företaget Customer Thermometer som gjorde studien, går i ett pressmeddelande så långt att hon kallar emojis ”den största utvecklingen för det mänskliga språket sedan det skrivna ordet”:

”Det är dags att vi omfamnar sättet medarbetare vill kommunicera på, över mejl och samarbetsverktyg som Slack och Teams, och också tar i beaktande att fördelar som har med kommunikationens längd och grad av mänsklighet att göra kan tillämpas även i kundsammanhang.”

Större delen av de yngre deltagarna (16-34) i studien tyckte också att det är positivt att företag kommunicerar med emojis – något som också Lindsay Willott rekommenderar i marknadsföringssammanhang.

feanvaro

Läs också: Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

Relaterade artiklar

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare? 
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Fyra personer i möte
Kommunikation

5 steg: Så skapar du ett supereffektivt möte

Ungefär tio procent av vår arbetstid består av möten. Men över hälften av de som deltagit vet inte vad som bestämts efter mötets slut, visar en ny undersökning.
listmiss
Kommunikation

Forbes list-miss: En kvinna – 99 män

En kvinna – och 99 män. Så såg affärsmagasinet Forbes lista över årets mest innovativa ledare ut när den presenterades i förra veckan. ”Man borde ha reagerat när man såg resultatet,” säger Jessica Nordlander, Årets innovativa ledare.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

Charlotte WWeibe, HR-direktör på TUI, och roboten Pepper.
Kommunikation

Här lär sig alla AI – och roboten Pepper hjälper till 

Resebolaget TUI går på offensiven digitalt, och en av satsningarna är att alla ska lära sig AI, oavsett vad man jobbar med.