emoji

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i arbetsrelaterad kommunikation, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina mejl.

Det är fyra år sedan en emoji – den skrattande med glädjetårar – utsågs till årets ord av Oxford Dictionairies. Nu verkar det också som att de små symbolerna släppts in i kommunikationens mer formella korridorer – jobbmejlen.

I en ny studie av 1000 amerikaner uppger över en av fem, 22,5 procent, att de regelbundet lägger till en emoji i sina jobbmejl. Och kollegorna verkar inte ha något emot det, särskilt inte de kvinnliga. 87,7 procent av de kvinnliga deltagarna i studien uppskattar emojis i jobbmejl, jämfört med 73 procent av männen.

Däremot skickar männen fler emojis sett till även den privata kommunikationen – 35,9 emojis per dag i snitt, via sociala medier, i sms och andra direktmeddelanden samt mejl, mot kvinnornas 32,8.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Så vad får då den nya typen av kommunikation för effekt? 55 procent av deltagarna i studien trodde att emojis faktiskt hade hjälpt till med att undvika konflikter eller missförstånd för att de påverkade tonaliteten. Och 35 procent tycker att de blir mer effektiva i sin kommunikation när de använder emojis – det går helt enkelt snabbare att svara, särskilt när man är på språng.

Lindsay Willott, vd på företaget Customer Thermometer som gjorde studien, går i ett pressmeddelande så långt att hon kallar emojis ”den största utvecklingen för det mänskliga språket sedan det skrivna ordet”:

”Det är dags att vi omfamnar sättet medarbetare vill kommunicera på, över mejl och samarbetsverktyg som Slack och Teams, och också tar i beaktande att fördelar som har med kommunikationens längd och grad av mänsklighet att göra kan tillämpas även i kundsammanhang.”

Större delen av de yngre deltagarna (16-34) i studien tyckte också att det är positivt att företag kommunicerar med emojis – något som också Lindsay Willott rekommenderar i marknadsföringssammanhang.

feanvaro

Läs också: Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.