emoji

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i arbetsrelaterad kommunikation, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina mejl.

Det är fyra år sedan en emoji – den skrattande med glädjetårar – utsågs till årets ord av Oxford Dictionairies. Nu verkar det också som att de små symbolerna släppts in i kommunikationens mer formella korridorer – jobbmejlen.

I en ny studie av 1000 amerikaner uppger över en av fem, 22,5 procent, att de regelbundet lägger till en emoji i sina jobbmejl. Och kollegorna verkar inte ha något emot det, särskilt inte de kvinnliga. 87,7 procent av de kvinnliga deltagarna i studien uppskattar emojis i jobbmejl, jämfört med 73 procent av männen.

Däremot skickar männen fler emojis sett till även den privata kommunikationen – 35,9 emojis per dag i snitt, via sociala medier, i sms och andra direktmeddelanden samt mejl, mot kvinnornas 32,8.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Så vad får då den nya typen av kommunikation för effekt? 55 procent av deltagarna i studien trodde att emojis faktiskt hade hjälpt till med att undvika konflikter eller missförstånd för att de påverkade tonaliteten. Och 35 procent tycker att de blir mer effektiva i sin kommunikation när de använder emojis – det går helt enkelt snabbare att svara, särskilt när man är på språng.

Lindsay Willott, vd på företaget Customer Thermometer som gjorde studien, går i ett pressmeddelande så långt att hon kallar emojis ”den största utvecklingen för det mänskliga språket sedan det skrivna ordet”:

”Det är dags att vi omfamnar sättet medarbetare vill kommunicera på, över mejl och samarbetsverktyg som Slack och Teams, och också tar i beaktande att fördelar som har med kommunikationens längd och grad av mänsklighet att göra kan tillämpas även i kundsammanhang.”

Större delen av de yngre deltagarna (16-34) i studien tyckte också att det är positivt att företag kommunicerar med emojis – något som också Lindsay Willott rekommenderar i marknadsföringssammanhang.

feanvaro

Läs också: Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: 3 ledarfokus ska göra Sverige världsbäst

”Jag är helt övertygad om att de sakerna går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?