Så agerar du som chef – i den ekonomiska krisens olika faser

Hittills har vart femte företag i Sverige tappat hälften av sin försäljning under coronakrisen. Enligt Svenskt Näringsliv kommer 30 000 företag gå i konkurs inom den närmaste månaden – och mest drabbade är småföretagen.

Beslutsfattande
Text: Sara Marczak
Publicerad
Günther Mårders modell med tre cirklar, där företag är i olika faser av ekonomisk kris
Bilden är ett collage. Illustration: Anna Harvard, Chef. Foto: Unsplash.

Günther Mårder, vd på Företagarna som representerar 60 000 småföretagare i hela landet, ger sina bästa tips till chefer utifrån hur drabbade deras verksamheter är av krisen. Han delar in de drabbade företagen i tre ringar baserat på förlorad omsättning.

Yttre ringen: Business as usual

Företag som förlorat 0-40 procent av sin omsättning, här hittar vi exempelvis företag inom livsmedel, telekom, hemelektronik och bank.

Råd till chefer i yttre ringen: ”Erbjud ert stöd och investera i ett osynligt trygghetskapital för framtiden”
”De här cheferna jobbar i branscher där man kan ha tappat litegrann eller till och med ökat sin omsättning på grund av krisen. Mitt tips är att passa på nu att stärka relationerna med de i er värdekedja som har det riktigt tufft. Nu gäller det att vara så snäll och schysst som möjligt. De hårt drabbade företag som kommer att klara den här krisen, de kommer att minnas dem som hjälpte och stöttade under krisen.”

”Här bär alla ett ansvar och som chef kan du hjälpa dina hårt drabbade underleverantörer genom att erbjuda förskottsbetalningar, du kan gå till de drabbade företagen i er värdekedja och fråga vilka tjänster ni kan köpa från dem nu för att underlätta deras likviditet. Eller tvärtom, erbjuda stöd från dina medarbetare och låna ut kompetens och hitta former för återbetalning längre fram. Det kan vara svårt att se värdet av detta nu, men de ledare som sträcker ut en hand nu kommer ha ett osynligt trygghetskapital som kan underlätta hejdlöst mycket när ni själva befinner er i en kris i framtiden.”

Mellersta ringen: Kämpar mot konkursen

Företag som förlorat 40-70 procent av sin omsättning, här hittar vi exempelvis företag inom reklam- och PR samt inom handeln.

Råd till chefer i mellersta ringen: ”Lyft blicken och fundera över hur ni kan positionera er efter krisen”
”Chefer i den mellersta ringen kan använda många verktyg från sparpaketen som regeringen presenterat, det kommer rädda flera företag även om vi kommer att se konkurser även här. Mitt tips till chefer på dessa företag är att använda de verktyg som finns, lyfta blicken och förbereda dig för tiden efter krisen. Ställ in siktet på att komma ut starkare på andra sidan!”

”Helt klart är att det kommer finnas färre aktörer kvar inom din bransch när den här krisen är över, det finns alltid dem som tagit högre risker än ditt företag vilket innebär att konkurrensen kan minska. Fundera därför över hur du och dina medarbetare kan positionera er för att komma tillbaka. Vi kommer återgå till ett normalläge även om det normala kommer vara något annorlunda än det vi levde i, till exempel strukturomvandlingar kommer att förstärkas och de som inte hade automatiserat och digitaliserat före den här krisen kommer behöva göra det nu för att överleva. Vad kan du som chef förbereda inför det?”

”Sedan tycker jag att du som korttidspermitterat dina medarbetare ska uppmuntra dem att nyttja den här tiden till kompetensutveckling. Tyvärr finns det inget krav reglerat kring korttidsarbete för arbetsgivaren att styra medarbetarna i hemmiljön, men du som har en god relation till dina medarbetare kommer få en enorm utdelning längre fram om du har möjlighet att få dem att använda tiden till att bredda sin kompetens. Det behöver inte vara mer komplicerat än att de går en webbutbildning eller läser böcker under sin permitterade tid.”

Inre ringen: Panikläge

Företag som förlorat 70-100 procent av sin omsättning, här finns exempelvis företag inom hotell-, restaurang- och resebranschen samt även inom hår och skönhet.

Chefer i inre ringen: ”Du ska inte känna skam, ingen förväntar sig att du ska lösa krisen ensam”
”Chefer i den innersta ringen jobbar på företag där det råder panik och kris, de kan vara dagar från konkurs. De här företagen har svårt att överleva oavsett möjlighet att skjuta upp skatteinbetalningar, om inte intäkter kommer in måste de nedmontera och de har det riktigt tufft just nu.”

”De cheferna ska komma ihåg att det som händer just nu är inte orsakat av dig som chef. Du ska inte känna skam för det som händer och ingen förväntar sig att du ska lösa krisen ensam. Jag hoppas att det relativt snart kommer ett stöd från politiskt håll där de här företagen erbjuds omsättningsstöd.”

”Tänk på att alla medarbetare reagerar olika i den här typen av kriser. Fråga inte bara hur det går, ta reda på hur medarbetarna mår på riktigt. En del medarbetare kommer kanske att förlora sin framtidstro helt för att de blir av med sina jobb och de ser sina drömmar och planer för sig själva och sina familjer slås i spillror, och du som chef har en viktig roll i att lyssna in deras oro och tankar.”

3 råd till dig som chef från Günther Mårder

1. Behåll lugnet och lyft blicken
”Ledare måste i den här oroliga tiden vara rationella och kunna se bortom det mest akuta, man måste höja blicken och våga sätta upp en visionär bild av det ’nya normala’ som man ska tillbaka till. Om inte cheferna behåller lugnet, hur ska då medarbetarna i deras organisationer kunna göra det?”

2. Överdriv självledarskapet
”Allt börjar med självledarskapet. Sammanvägt handlar det om att du måste säkra upp att det som får dig att må bra planeras in mer av än vanligt under den här perioden. Sedan om det är fysisk motion eller tid för dig själv spelar mindre roll. Självledarskap är nödvändigt nu.”

3. Vässa distansledarskapet
”Inte alla, men många chefer tvingas leda på distans och det är svårt. De som lyckas ställa om till att kommunicera framgångsrikt utan fysiska möten och har en förståelse för både logik och teknik kommer att ha stor nytta av det senare i karriären och göra sig själva mer eftertraktade på arbetsmarknaden.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.