Röda Korsets chef om krisen

Evenemang
Text:
Publicerad

En hög chef hade förskingrat miljontals kronor av det som frivilliga skramlat in i sina bössor. Röda Korsets trovärdighet var körd i botten.
Varför hoppa på ett sådant jobb när krisen är som värst, frågade André Pops.
”Never waste a good crisis”, svarar Ulrika.

Hon såg krisen som en möjlighet att göra om organisationen.

”Krisen ett tillfälle att genomföra förändringar. Då är det lätt för alla att se vad som är bra för organisationen på längre sikt.”

När krisen väl pågick valde Röda Korset att begränsa sin medverkan i media.

”Du kan inte kommunicera dig ur en kris, du måste göra din hemläxa. Jag jobbade inåt i stället för att kommunicera externt.”

Men bara för att Ulrika Årehed Kågström har hanterat en svår kris, tror hon inte att det är ”färdigkrisat”.
”Vi ska ha respekt för att vi inte kan föreställa oss vilka kriser som kan uppstå”

LÄS MER: Hur förbereder sig Chefen för en kris?

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden