Röda Korsets chef om krisen
En hög chef hade förskingrat miljontals kronor av det som frivilliga skramlat in i sina bössor. Röda Korsets trovärdighet var körd i botten.
Varför hoppa på ett sådant jobb när krisen är som värst, frågade André Pops.
”Never waste a good crisis”, svarar Ulrika.
Hon såg krisen som en möjlighet att göra om organisationen.
”Krisen ett tillfälle att genomföra förändringar. Då är det lätt för alla att se vad som är bra för organisationen på längre sikt.”
När krisen väl pågick valde Röda Korset att begränsa sin medverkan i media.
”Du kan inte kommunicera dig ur en kris, du måste göra din hemläxa. Jag jobbade inåt i stället för att kommunicera externt.”
Men bara för att Ulrika Årehed Kågström har hanterat en svår kris, tror hon inte att det är ”färdigkrisat”.
”Vi ska ha respekt för att vi inte kan föreställa oss vilka kriser som kan uppstå”
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!