mote-3

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: ”Gör ett bra första intryck”. Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.

Som chef är det troligt att du regelbundet träffar nya människor genom jobbet. Vid första mötet vaknar reptilhjärnan till och ställer frågan: Vem är den här människan egentligen?

Genom att skanna av personen hoppas du få svar på om det här är en person att lita på. Men hur ska du agera för att göra ett gott första intryck? I en krönika i Veckans Affärer har psykologen Anne Grefberg grävt i frågan och kommit fram till 5 huvudregler du kan följa för att öka dina odds.

1) Var en god lyssnare

Nej, det är inte charmigt med någon som är helt upptagen av sig själv. Enligt Grefberg är det ett sätt att framställa sin motpart som helt ointressant. Försök istället att med hela kroppen bjuda in till samtal och ställ följdfrågor på det den säger. Låt den andra ta plats helt enkelt! Vi människor älskar att känna oss sedda.

nudging1

Läs också: Forskning: Köp bullar till mötet – få dubbelt med idéer

2) Kom påläst till mötet

Vet du något om personen du träffar? Bra! Ta upp det och var generös med beröm. Fråga gärna mer om just det specifika du uppfattat på förhand.

3) Rikta fokus mot hela gruppen

Träffar du en grupp människor är det lätt att rikta fokus och uppmärksamhet mot den du finner mest intressant i en inledningsfas. Men enligt Anne Gredberg är det ett vanligt misstag i början. Försök ge varje person du träffar uppmärksamhet. Rätt som det är får du veta något du aldrig trodde skulle få veta på förhand.

topptalare

Läs också: Chefen för TED-talks: Här är de 10 bästa talarna senaste året

4) Låt mobilen ligga kvar i fickan

Att ta fram sin mobil under ett första möte kan ge ett nonchalant intryck – även om det bara är som hastigast. För att göra ett gott intryck och visa att du är uppmärksam på mötet – låt den ligga kvar i fickan till efter mötet.

5) Var generös

Sista rådet som Anne Grefberg kommer med handlar inte nödvändigtvis om att du ska bjuda motparten på lunchen. Snarare att du ska vara generös med din kunskap. Om motparten är att du vill parasitera är risken stor att den backar. Utgångsläget bör därför vara att du har något du vill dela med dig av. Då är också chansen stor att du får mycket mer tillbaka av mötet!

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Relaterade artiklar

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?