mote-3

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: ”Gör ett bra första intryck”. Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.

Som chef är det troligt att du regelbundet träffar nya människor genom jobbet. Vid första mötet vaknar reptilhjärnan till och ställer frågan: Vem är den här människan egentligen?

Genom att skanna av personen hoppas du få svar på om det här är en person att lita på. Men hur ska du agera för att göra ett gott första intryck? I en krönika i Veckans Affärer har psykologen Anne Grefberg grävt i frågan och kommit fram till 5 huvudregler du kan följa för att öka dina odds.

1) Var en god lyssnare

Nej, det är inte charmigt med någon som är helt upptagen av sig själv. Enligt Grefberg är det ett sätt att framställa sin motpart som helt ointressant. Försök istället att med hela kroppen bjuda in till samtal och ställ följdfrågor på det den säger. Låt den andra ta plats helt enkelt! Vi människor älskar att känna oss sedda.

nudging1

Läs också: Forskning: Köp bullar till mötet – få dubbelt med idéer

2) Kom påläst till mötet

Vet du något om personen du träffar? Bra! Ta upp det och var generös med beröm. Fråga gärna mer om just det specifika du uppfattat på förhand.

3) Rikta fokus mot hela gruppen

Träffar du en grupp människor är det lätt att rikta fokus och uppmärksamhet mot den du finner mest intressant i en inledningsfas. Men enligt Anne Gredberg är det ett vanligt misstag i början. Försök ge varje person du träffar uppmärksamhet. Rätt som det är får du veta något du aldrig trodde skulle få veta på förhand.

topptalare

Läs också: Chefen för TED-talks: Här är de 10 bästa talarna senaste året

4) Låt mobilen ligga kvar i fickan

Att ta fram sin mobil under ett första möte kan ge ett nonchalant intryck – även om det bara är som hastigast. För att göra ett gott intryck och visa att du är uppmärksam på mötet – låt den ligga kvar i fickan till efter mötet.

5) Var generös

Sista rådet som Anne Grefberg kommer med handlar inte nödvändigtvis om att du ska bjuda motparten på lunchen. Snarare att du ska vara generös med din kunskap. Om motparten är att du vill parasitera är risken stor att den backar. Utgångsläget bör därför vara att du har något du vill dela med dig av. Då är också chansen stor att du får mycket mer tillbaka av mötet!

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

myter1
02:51 min
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Video + Text Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd. 
kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden