Annemarie Gardshol står utomhus en vinterdag.
Foto: PostNord

PostNords koncernchef: ”Det fanns en enorm revanschlystnad”

Jätteförluster, rekordlågt förtroende och oro internt. Annemarie Gardshol, koncernchef på PostNord, tog till en diamantformad ledarskapsmetod för att vända det tuffa läget. ”Jag möttes av en enorm revanschlystnad i organisationen när jag började”, berättar hon i podden Chef Dilemma.

Modig eller galen? Vännernas reaktioner var blandade när Annemarie Gardshol tog toppjobbet på PostNord. Det berättar hon för Cissi Elwin i det nya avsnittet av ledarskapspodden Chef Dilemma. 

Annemarie Gardshol berättar öppet och ärligt i intervjun om den svensk-danska postjätten med 28 000 anställda som var i en djup kris när hon klev på.

PostNord drogs med gigantiska förluster, rekordlågt förtroende och stora interna problem när Annemarie Gardshol började som Sverigechef 2018. Sedan 2019 är hon koncernchef. 

”Vi kom från en period med stora kvalitetsproblem under den så kallade ”peaken” 2017, alltså perioden mellan Black Friday och jul när det är väldigt mycket paket. Det året exploderade e-handeln på nätet. Vi var inte redo, och många andra var inte redo”, konstaterar hon under intervjun i det gigantiska och ganska öde glashuset i Solna utanför Stockholm, som inrymmer PostNords huvudkontor.

”Jag möttes av en enorm revanschlystnad i organisationen, ett riktigt jädrar anamma. Man kände att vi kan bättre, men vi har inte fått förutsättningarna. Det var där någonstans jag hämtade min kraft.”

”I en organisation finns det alltid fler människor som kan, än som inte kan. Det finns alltid fler människor som vill, än som inte vill. Kan du bara kanalisera den kraften åt rätt håll i en sådan här stor verksamhet – då kan du verkligen börja förflytta saker och ting.”

Till en början behövde hon själv förstå hur illa det stod till. 

”Vi var på väg mot ganska dåliga finansiella resultat. Jag tror att det är väldigt viktigt att man är brutalt ärlig. Jag gick till min CFO och sa: Jag vill bara veta: vart vi är på väg? När han gav mig siffran så sa jag: Bra, då vet jag vilket gap vi har att jobba med. Nu får vi börja fylla det med aktiviteter.”

En tydlig strategi för de kommande 12-18 månaderna drogs upp. En plan i formen av en diamant.

”Vi satte ett väldigt enkelt koncept. Det bara växte fram över natten. Något som vi kallar för diamanten”, berättar hon.

I podden Chef Dilemma beskriver hon hur metoden och arbetssättet fungerar och hur diamanten framgångsrikt användes för att vända den negativa spiralen. Idag är den ett verktyg för hela organisationen.

En viktig del i arbetet med att vända PostNord är att sätta medarbetarna främst, säger Annemarie Gardshol.

”Har vi medarbetare med bra förutsättningar att göra ett bra jobb, ja då kommer de också att leverera en bra service. Och då kommer vi att få nöjda kunder. Där någonstans kommer resultatet att börja vända.”

Cissi Elwin: Det är ett lite annat perspektiv. Många pratar om kunden i fokus idag. Det är lite annorlunda att man säger medarbetarna först.

”Ja, och jag fick förklara det en del. Det var en insikt som jag kom till själv, när jag var ute i organisationen. Jag förstod att vi som chefer inte hade agerat som möjliggörare.”

”När jag klev in bestämde vi oss för att vi ska sätta medarbetarna främst. Det var först när vi började jobba med detta som jag förstod hur viktigt det var.”

I de interna mätningarna syntes tydligt hur stoltheten började komma tillbaka, berättar hon. ”Och inte bara stoltheten för det jag själv gör – utan stoltheten för vem jag gör det för, det vill säga PostNord.”

Förtroendet för högsta ledningen har också ökat.

Cissi Elwin och Richard Bergfors.

Läs också: Max vd: ”Därför kan vi ta beslut mer från hjärtat”

Cissi Elwin: Om du inte satt medarbetare främst, hade du då inte fått samma resultat?

”Nej, jag tror inte det. Förändringen kanske hade suttit hos de topp 50 högsta cheferna, men det måste gå hela vägen ner. Organisationen måste känna att vi bryr oss och att vi är här för att göra dem framgångsrika. Det var också något jag kom till insikt om under de här åren: Vår absolut viktigaste uppgift som chef är att vara möjliggörare för organisationen.”

Arbetet med att vända den anrika postjätten har också förändrat Annemarie Gardshols eget synsätt på ledarskap. Hon formades mycket av de sju år hon jobbade som konsult på det internationella strategi- och managementbolaget McKinsey. I Chef Dilemma förklarar hon flera viktiga saker som hon har fått med sig från den tiden.  

Men hon ser också hur hon har förändrats som ledare sedan dess.

”Jag har gått från att vara en person som är extremt uppgiftsorienterad: ’Vad är problemet som ska lösas? Kan vi bara få det löst? Och inte tjafsa så mycket om allt annat…’ Till att när jag klev in i större och större ledarroller, inte minst som vd för PostNord Sverige, det blev så otroligt tydligt för mig att i en sådan här stor organisation var jag verkligen tvungen att vända på hela begreppet, och starta med människan, kulturen, organisationen.”

Annemarie Gardshol, koncernchef PostNord, berättar i Chef Dilemma om:

  • Varför så många är arga på PostNord.
  • Hur hon gör för att lära känna de 250 högsta cheferna i verksamheten.
  • Vad som var viktigast för att vända det usla förtroendet och resultatet
  • Hur man gör för att digitalisera en nästan 400-årig verksamhet.
  • Sitt dilemma att sitta på två chefsstolar samtidigt.
  • Hur hon skapade ett riktigt vasst ledningsteam.
  • Hur de gör för att klara de nya tuffa hållbarhetsmålen.
  • Hur medarbetare märker när hon är arg.
  • Bästa sättet att vända en riktig skitdag.

Om Annemarie Gardshol

Bor: Södermalm, Stockholm.

Familj: Make och en hund.

Karriär: Konsult på McKinsey, strategichef på Gambro, strategichef på PostNord och Sverigechef PostNord 2018. 2019 tf koncernchef ett halvår och sedan koncernchef på PostNord.

hakab

Läs också: Cheftest: Post-vd i stormens öga

sajt-instagram-chef-dilemma-sa%cc%88song-3-04-1
Chef Dilemma

Podd: Annemarie Gardshol

Hur löser Sveriges toppchefer tuffa dilemman? I podden Chef Dilemma möter Cissi Elwin Annemarie Gardshol, koncernchef PostNord. Finns där poddar finns!

Lyssna på Chef Dilemma

Cissi Elwin och Richard Bergfors.
Karriär

Max vd: ”Därför kan vi ta beslut mer från hjärtat”

Hamburgerkedjan Max trycker till amerikanska jättar och prisas för sitt hållbarhetsarbete. Mycket tack vare att de är ett familjeföretag. 

”Vi kan ta snabbare och mer långsiktiga beslut. Vi har ingen börskurs att förhålla oss till och tar beslut mer från hjärtat”, förklarar Max Burgers vd Richard Bergfors i det nya avsnittet av podden Chef Dilemma.

Lars Strannegård rättar till sin slips.
Karriär

Handelshögskolans rektor tror på det empatiska ledarskapet

Fyra grundvärden ska garantera ett ledarskap som står pall också i extremt snabb förändring.
”Att vara empatisk är helt centralt i det”, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm där framtidens toppchefer och ledare utbildas.

Cilla Benkö i röd tröja och mot en vit bakgrund.
Karriär

Cilla Benkö: Jag har en snabb hjärna

Precis som många andra chefer brottas Sveriges Radios vd Cilla Benkö med hur det nya arbetslivet ska se ut.

”Vi får inte fastna i lösningar som blir bra för en enskild individ. Vi måste tänka på företaget”, säger hon i nya avsnittet av ledarskapspodden Chef Dilemma, där hon diskuterar ledarskap med Cissi Elwin.

Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.

 

Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.
Konflikthantering

Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt"

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

Björn Zoëga och Cissi Elwin.
Beslutsfattande

Sjukhusdirektören: "Läget på Karolinska var mycket värre än jag trodde"

Under pandemins början var Björn Zoëga, sjukhusdirektör på Karolinska, inställd på att han kunde dö. I det nya avsnittet av podden Chef Dilemma berättar han också om hur han vände miljardunderskott till vinst och varför vården behöver sluta se sig som offer.
Anna Borg, vd Vattenfall
Ledarskap

Anna Borg – vd med huvudroll i svensk energiförsörjning

När Vita Huset och Joe Biden nyligen kallade världsledare till klimatkonferens var Vattenfalls vd Anna Borg Sveriges representant, inte Stefan Löfven.

Pär Svärdson, Apotea
Ledarskap

Apoteas vd Pär Svärdson: ”Vi behöver ha extra mycket AW framöver”

I det senaste avsnittet av podden Chef Dilemma möter Cissi Elwin Apoteas vd och grundare Pär Svärdson. 

fredrik-webb
Ledarskap

Jobbsökanden tar för givet att chefen ska vara bra

Hur stor roll spelar du som chef för en arbetssökande? När kandidater fått svara på vilken fråga som är viktigast under rekryteringsprocessen uppger allt färre att en bra chef är det mest avgörande. Men siffrorna är inte allt, det handlar snarare om att allt fler tar för givet att chefen är bra, säger Fredrik Hillelson, vd och grundare för Novare som gjort undersökningen.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
davos-sajt_intervjuperson
Ledarskap

Fem lärdomar från ledarskapseliten

Nu är Världsekonomiskt forum igång, den årliga internationella konferensen där ledarskapseliten sätter agendan. Här är lärdomarna du kan ta med dig som chef.

Till vänster: en övervakningskamera och ett folkhav. Till höger: En kvinna på ett kontor med munskydd på sig.
Ledarskap

Hybridbråk och metavärldar – här är ditt chefsår 2022

Nytt år, nya utmaningar i ditt ledarskap. Vad behöver du ta tag i 2022? En hel del, visar det sig i Chefs framtidsspaning. Men misströsta inte – det här kan bli riktigt spännande!

En kvinna i gul kavaj sitter framför en laptop i soffan och gäspar.
Ledarskap

Trendspaning: Snart dags för avatarer på morgonmötena

Avatarer på de digitala mötena och initiativ som för människor samman – det är några av de trender vi ser inför det kommande året. 

Fyrverkerier mot en mörk himmel.
Ledarskap

Topplistan: De 10 mest lästa artiklarna på chef.se 2021

Kan du ha missat några av guldkornen på chef.se? Spana in vår lista på årets mest lästa artiklar på sajten.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
En ung kvinna står med armarna i kors framför en grupp med kollegor.
Ledarskap

”Dagens unga vill leda sig själva”

I boken Aktivt självledarskap utmanar ledarskapsexperten och organisationskonsulten Anna Tufvesson läsaren till självinsikt. Det, menar hon, är grundbulten i självledarskapet.