”Otänkbart att bete sig som ett svin på Dramaten i dag”

Mattias Andersson är ny chef på Dramaten. Han kliver in i efterdyningarna av metoo. ”Det är totalt otänkbart att någon ung kille som kommer in här i dag skulle bete sig som ett svin och börja kasta saker”, säger han i nya avsnittet av podden Chef Dilemma.

Beslutsfattande
Text: Redaktionen
Publicerad
Mattias Andersson, konstnärlig ledare Dramaten, och Cissi Elwin.

Den 1 mars börjar dramatikern och regissören Mattias Andersson sitt nya jobb, som teaterchef på Dramaten.

Då blir det också ett delat ledarskap för Sveriges nationalscen. Mattias Andersson står för det konstnärliga. Vd Maria Groop Russel tar ledaransvar för allt annat. Det är en uppdelning som Mattias Andersson redan har testkört, på Backa Teater i Göteborg.

”Jag skulle faktiskt inte vilja ha jobbet som teaterchef annars. Det innehåller så fruktansvärt många saker i ett så gigantiskt hus – jag tror nästan att det är omöjligt för en person att hantera: fastighetsfrågor, budget, administration, så många produktioner som ska göras och ansvaret mot politiker och styrelse. Men också såklart det enorma trycket med personalfrågor som ökar och ökar”, säger han när han träffar Chefs chefredaktör Cissi Elwin i Dramatens artistfoajé, bland guldramade porträtt och möbler klädda i grön plysch.

I Chef Dilemma berättar han öppet om farhågor och funderingar inför det nya chefsjobbet. Han har valt att se uppdraget som ett stort konstprojekt.

”Jag ser det som ett stort regiuppdrag. Logistiken, teatern, personalfrågorna – allting syftar till en slutprodukt, som också är en produktion. Jag ska regissera en teater i fyra år.”

Oron att fastna i fel saker har funnits där.

”Om jag tycker att jag kommer för långt från den konstnärliga verkligheten och hamnar i frågor dagligdags under tolvtimmarsdagar, som inte handlar något om det konstnärliga contentet, då är det inget ett jobb för mig. Men förutsättningarna är annorlunda nu, med en så här bra uppdelning.

Mattias Andersson tar sig an en mycket anrik arbetsplats, som det har stormat rejält omkring de senaste åren. Under metoo och uppropet #tystnadtagning fick den stora, vita stenbyggnaden ofta illustrera nyhetsartiklarna om sexuella trakasserier av kvinnliga skådespelare. Mattias Anderssons företrädare, Eirik Stubø, tvingades avgå efter kritiken som förra året följde med dokumentären ”Älska mig för den jag är”, om Josefin Nilsson.

Det är en lite sargad arbetsplats du kommer till?

”Ja, det kan man säga. Men nu känns det som att folk här är otroligt positiva och öppna till att försöka skapa en trygg och bra arbetsplats. Det finns en hundraprocentig uppställning för det.”

”När något synliggörs får man anledning att prata om det, och då får man anledning till förändring.”

Många pratar om tillit och psykologisk trygghet. Du också. Men hur trygg kan man vara på en teater?

”Som skådespelare har man ett prestationsyrke. Man blir bedömd hela tiden och utsatt för publikens omedelbara recensioner i stunden. Man kanske inte får skratt för något man trodde man skulle få skratt för, eller möts av gäspningar. Och ändå ska man stå där med sitt hjärta och lämna ut det. Den utsattheten är ju en del av yrket.”

”Det finns en inbyggd konkurrens i yrket som är oerhört pressande för alla. Tryggheten att alla hela tiden ska känna att ‘jag är helt säker i min position’ går inte riktigt att skapa.”

Men om jag ska spela ett svin på scen och står och laddar upp inför det, hur mycket ”trevliga tjejen” kan jag vara då?

”Basen för skådespeleri är tekniker. Man skulle nog snarare bli förvånad bakom kulisserna innan en tagning, över hur lättsamt det kan vara sekunderna innan någon går in och spelar en oerhört dramatisk scen, helt trovärdigt.”

Så det krävs inte att man måste få ”bete sig” lite?

”Om du menar att man ska stå och skrika upp sig och skrika på tekniker eller andra medarbetare bakom scenen för att sedan kunna vara arg inne på scenen? Nej det krävs absolut inte.”

Samtidigt har man ju tillåtit folk att bete sig illa. Man har skapat den möjligheten. Då är det en ledningsfråga.

”Absolut, men den möjligheten har väldigt mycket försvunnit idag. Tidsandan har förändrats.”

”Människan är rationell, det som fungerar och genererar symboliskt eller kulturellt kapital i en viss tid, vissa beteenden, hör till om man är en framgångsrik skådespelare, författare eller musiker. Vissa attribut bli trendiga och media älskar att folk beter sig på det sättet, man vinner rykte och symboliskt kapital på det.”

”Sedan svänger klockan – och de här beteendena blir något som du kan bli utskrattad för. Vad håller du på med? Vad gör du? Unga generationer som kommer nu accepterar inte det här.”

Har unga killar som kommer in nu som skådespelare schysstare värderingar än de äldre?

”Verkligen. Det är totalt otänkbart att någon ung kille som kommer in i dag skulle bete sig som ett svin och börja kasta saker. Det är andra beteenden som genererar det här kapitalet idag.”

Hör Mattias Andersson prata mer om det här i Chef Dilemma. Där pratar han också om att leda personer med ett prestationsyrke, ensamheten som chef och medarbetarsamtal på krogen. Han ger råd om hur chefer kan hantera kärleksrelationer på jobbet och berättar för Cissi Elwin om hur ett gemensamt projekt kan ge en ny chef en riktigt bra start.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden